Dela sidan:

8 strategier som vässar ert innehåll i sociala medier

Kära läsare! Jag har jobbat som en galning den här våren, men nu är jag tillbaka! Snart är vi i mål med årets första kvartal,  ett utmärkt  tillfälle att se över vad som funkat och inte i era sociala kanaler under årets första del. Att hela tiden testa nytt, analysera utfallet och tänka om är ju helt centralt för lyckas med sitt innehåll på sociala medier. Vilka delar ska ökas på, vad borde ni fimpa och vad är det hög tid att börja experimentera med? Medan ni klurar på det kommer här åtta områden som är värda att kika närmare på för att vässa ert innehåll och genomslag.

 

1. Social listening

Social listening är en metod som ger överblick kring vilka samtal som förs på sociala medier om ert varumärke, en viss bransch eller ett ämne. Helt enkelt:  överblick och analys kring vad målgruppen pratar om på internet. Datan använder ni sedan för att skapa innehåll som är relevant för målgruppen eller identifiera områden som ert företag eller organisation behöver jobba med i er kommunikation. Tips på tjänster man kan använda är t ex Hootsuite och Social Mention.

 

2. Självraderande innehåll

Över en miljard konton använder idag funktionen Stories på Facebook-ägda plattformar som t ex Instagram och Messenger – för att inte tala om Snapchat där det här spontana, lekfulla formatet ju först lanserades. För er som inte vet kan innehållet bestå av kortare rörliga sekvenser, blandat med stillbilder, text, GIFs och en rad roliga funktioner. Och allt försvinner inom 24 timmar.

Stories bryter igenom algoritmerna, vilket gör att fler av dina följare automatiskt nås av innehållet där än i jämförelse med ett inlägg i flödet. Men det tillåter dig också att interagera med dina följare på ett helt annat sätt. Men framförallt är det mer lättsamt och lustfyllt med innehåll som försvinner inom ett dygn. Är man liksom jag ett stort fan av det vertikala formatet är det också att föredra framför flödet.

 

3. Användargenererat innehåll

Ett lysande sätt att skapa engagemang, förutsatt att du har rätt idé. Ingen gillar att kolla på dåligt eller irrelevant innehåll från användare man inte själv valt att följa (vilket för övrigt var ett av skälen till att Snapchats omtalade uppdatering under förra året blev ett sådant magplask). Men det har aldrig varit enklare än nu att skapa relevant och intressant användargenererat innehåll, t ex med hjälp av funktionen ”Frågor” i Instagram Stories.

 

4. Augmented reality

AR har de flesta redan koll på: tekniken som används för filtren på t ex Snapchat och Instagram.  Efter AR:s initiala buzz är det högintressant att djupdyka i hur tekniken kan användas för att lösa problem, skapa minnesvärda och unika upplevelser och förenkla köpresan för konsumenter. I denna tid av e-handel, när vi inleder våra köpresor på Google, Instagram och Youtube, är det en stor tidsvinst att enkelt kunna visualisera en produkt på sig själv eller i sitt eget hem på förhand – utan att någonsin behöva besöka en fysisk butik.

Sephora är ett ex på företag som lyckats väl genom att låta konsumenter testa smink  med hjälp av AR. Även IKEA var tidigt ute med appen ”Ikea Place”, som låter dig placera ut deras möbler i ditt egna hem.

 

5. Micro-influencers

I flödet hos influencers med enorma följarskaror kan det ibland uppstå en reklamtrötthet, helt enkelt för att en t ex eftertraktad Instagram-stjärna drunknar i förfrågningar och ofta gör betydligt fler varumärkessamarbeten än vad kreatörer med färre följare gör. Testa att sprida ut budgeten på på ett gäng microinfluencers (kreatörer med under 10 000 följare) för att att nå mer nischade publiker – och många gånger få bättre effekt och engagemang.

Rania Rönntoft (@northboundjourneys) vann pris för årets micro-influencer på Stora Influencerpriset 2018.

 

6. Livesändningar

Möjligheten att sända live på sociala medier har funnits i några år nu och intresset för formatet växer stadigt. Live har många fördelar: att formatet premieras av algoritmerna, bryter igenom flödet och därmed når ut till fler, är bara några av dem. Enligt Facebooks data från plattformarna de äger (inklusive Instagram) har livesänd video sex gånger så högt engagemang samt att användare tittar på innehållet under tre gånger så lång tid som vanlig video.

Genom live kan man skapa unik intimitet med och närhet till publiken, samt möjlighet till dialog i realtid med målgrupper och kunder. Jag har producerat så pass många livesändningar på sociala medier, och coachat så många av mina kunder, att jag är övertygad om att vem som helst kan lära sig att äga en livesändning och genomföra den på ett sätt som skapar engagemang.

Läs mer om live här i mitt tidigare inlägg om trenderna som kommer forma sociala medier under 2019.

 

7. Direktmeddelanden

Aktivitet via DM, direktmeddelanden, anses av många vara den nya måttstocken för engagemang på sociala medier. Det är en tydlig indikation på att du verkligen skapat innehåll som berör. Se därför till att ta tillvara på det genom att vara närvarande, snabba på att fånga upp och bemöta era följare i inboxen.

Väl utförd kundservice via chatt är också ett måste idag, eftersom konsumenter inte längre nöjer sig med generella svar på en sajt eller långa svarstider på mailen.

8. Chattbotar

Jag väntar med spänning på att möta min första riktigt vassa chattbot! De flesta erfarenheter jag har haft hittills har tyvärr varit rätt nedslående. Eftersom jag som sagt är ett stort fan av kundservice i chattformat hoppas jag på att 2019 blir året när chattbottarna blir vassare!

 

Är mycket nyfiken på att veta vad ni vill läsa mer om! DM:a gärna mig på Instagram @karin_winther.