Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 7 september 2020

5 tips för att lyckas med annonsering på Instagram Stories

På senare tid har formatet Stories seglat upp som huvudfokus när det gäller Instagram, samtidigt som flödet alltmer likar ett komplement. Åtminstone när det gäller yngre målgrupper. Så kommer det att fortsätta se ut, eftersom yngre användare (både Gen Z och syskongenerationen Millennials) skyr det till syntes perfekta innehåll som hittills dominerat Instagrams flöde.

Att Stories dominerar i yngre målgrupper beror helt enkelt på att formatet, med spontanitet och självradering efter 24 timmar, manar till ett mer lekfullt, ärligt och äkta innehåll. Livet som det faktiskt ser ut – snarare än genom ett perfekt filter.

Så vilken strategi bör du utgå ifrån för att skapa innehåll som engagerar och ger effekt?

Här kommer några rekommendationer som jag själv utgår från när jag hjälper kunder att ta fram idéer och producera innehåll för Stories:

1. Satsa på video!

Statistiken är övertydlig när det kommer till vilket material som har bäst effekt på Stories: video ger hela 88% högre direktrespons hos användare i jämförelse med stillbilder. Video borde därför alltid vara ditt huvudfokus, samtidigt som stillbilder är ett bra komplement i mixen.

Instagram GIF by Product Hunt - Find & Share on GIPHY

Ps. Om det kniper och du trots allt måste använda dig av stillbilder, addera då en sk ”åkning” i bilden. Det ger en 17% högre konvertering än om du bara använt dig av en statisk stillbild.

 

2. Planera och producera för ljud PÅ.

Här gäller alltså motsatsen till regeln som dominerar i flödet, eftersom merparten av användare där scrollar igenom flödet med ljudet av. Men när det gäller innehåll i Stories funkar video med musik eller voiceover 80% bättre än material utan ljud. Se därför till att både planera och producera innehållet för att mottagaren kommer att ha ljudet påslaget.

 

3. Använd appens grafiska verktyg på ett smart sätt.

Satsa på att använda de typsnitt, bilder, GIF:s som finns att tillgå i appen. Om man använder verktygen på rätt sätt får det innehållet att kännas mer naturligt i kontexten. Statistiken visar att videoannonser som använder sig av dessa för att rikta fokus mot huvudbudskapet ger 83% bättre resultat.

Turn Around Weekend GIF by Dr. Donna Thomas Rodgers - Find & Share on GIPHY

 

4Producera video med smartphones

Mobilfilmat material är mer populärt hos användarna än studiofilmat material – och ger högre visningssiffror. Det här är förstås helt naturligt, eftersom mobilfilmat innehåll passar bättre in i sammanhanget: en användare klickar sig fram och tillbaka mellan dina annonser och sina kompisars vardagsliv. Sikta på att innehållet ska kännas autentiskt – och mindre som en välputsad reklamfilm.

 

 

5. Fokus på korta & snabba scener.

Berättandet och dramaturgin i Stories skiljer sig en hel del från, ja i princip allt annat på internet. Formatet bygger ju på en sekvens av flera korta, snabba scener – snarare än ett längre, sammanhängande klipp. Den här typen av storytelling kommer att ge betydligt bättre effekt i Stories, och är den annonsering som lyckas allra bäst hos mottagarna. Men det handlar om mer än att innehållet ska smälta in i sammanhanget. För yngre målgrupper, som är vana att själva klicka sig fram och tillbaka mellan olika delar av en story, är det extremt viktigt att själv få bestämma vilket innehåll man tar del av. Det blir din uppgift att skapa innehåll som är så pass bra att de blir intresserade.

Character Lol GIF by Dr. Donna Thomas Rodgers - Find & Share on GIPHY

Vad är ni nyfikna på att läsa om? DM:a mig på Instagram! Finns på @karin_winther

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna...

22 februari 2021

Trender för 2021, Del 2: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021, del 1

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra? Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra...

18 januari 2021