Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 14 augusti 2022

7 tips – Så lyckas du som företag på Tiktok

Att Tiktok är en av den roligaste sociala plattformarna  just nu är inget revolutionärt påstående. Men icke desto mindre sant! Idag domineras Tiktok som bekant av yngre målgrupper, men appen växer i nästan alla ålderssegment. För mig personligen är Tiktok den enda sociala plattform jag öppnar flera gånger per dag. Varför? Den får mig att skratta. Tiktoks flöde domineras nämligen inte primärt av konton man följer, utan av ”För dig”-flödet, där jag möts av videoinnehåll kurerat för mig efter mina intressen, smak och humor. Därav blir jag dagligen introducerad för något nytt – och framförallt roligt.

Men många företag klurar fortfarande på hur de ska ta sig an Tiktok – hur ska man skapa engagerande närvaro, innehåll och effektiva annonser som är rätt för plattformen?

Svaret: med innehåll som är tillräckligt bra för att stå på egna ben, och som rimmar med tonen och communityt. Här är 7 tips som visar vägen.

1. Använd inte omklippt reklamfilm
När det gäller annonser vill jag uppmana alla att genast undvika det vanligaste misstaget: att använda sig av en omklippt reklamfilm. Det är en synnerligen dålig idé på alla sociala kanaler, så även på Tiktok. Det skär sig i flödet, stör användarupplevelsen och skapar vare sig intresse, engagemang eller positiv respons. Fokusera istället på det som gör Tiktok unikt. Eftersom äkthet, ärlighet och humor dominerar på plattformen är nyckeln till framgång att skapa innehåll i linje med det.

2. Håll koll på trenderna
Det är viktigt att ha koll på vilka trender, i form av t ex ljudslingor, visuella effekter, filter eller musik som är relevant för tillfället – och för din målgrupp. Genom att använda appen är det enkelt att få idéer kring hur ert företag kan göra era egna versioner av en meme eller en låt som trendar just nu. Remixkulturen är central på Tiktok, dvs att en användare gör en egen version av någon annans idé. Till skillnad från på andra platser är det här inte någonting fult, utan del vad som föder och driver kreativiteten på Tiktok. (Dock är det viktigt att alltid credda personen/kontot i fråga).

Länk till video

3. Fokusera på humor & ha ett positivt anslag
75% av användarna öppnar Tiktok-appen för att få lite kul. Ha det i åtanke och hitta ett positivt och underhållande anslag. Att bli ombedd att vara underhållande kan skapa prestationsångest hos många, men det handlar om att ha positivitet som ledstjärna för idéutvecklingen.

Länk till video

 4. Var äkta
På Tiktok handlar det inte om att vara snygg eller cool. Förstår man inte det är man välkommen att sälla sig till skaran av Instagram-profiler som misslyckats på Tiktok. Nyckeln till engagerande innehåll på Tiktok är att vara äkta, personlig och relaterbar – i betydligt högre utsträckning än vad som kanske kan kännas bekvämt. Rent konkret innebär det att inte förställa sig för mycket, skippa det tillrättalagda, skrytiga eller låtsas ha koll på alla delar. Våga istället vara ödmjuka, raka med era svagheter och våga skratta åt er själva. Oavsett om du är en privatperson eller ett varumärke.

Länk till video

Länk till video

5. Sätt musik & ljud i centrum
På sociala medier har vi vant oss vid att video ska produceras för att kunna konsumeras utan ljud, eftersom en majoritet av användarna tittar på video med ljudet avstängt. Men på Tiktok är det tvärtom – här står det i centrum för allt innehåll. Ha det i åtanke och låt både ljudslingor och musik stå i centrum för idéer såväl som produktion.

Länk till video

Länk till video

6. Satsa på en hemmagjord känsla

Skippa proffskamerorna och satsa på mobilfilmat. Varför? Målet är att innehållet ska kännas hemmagjort. Men kör högupplöst, absolut inte lägre upplösning än 720p.

Länk till video

7. Håll koll på grafiken

Det här är ett av de vanligaste misstagen jag ser när det kommer till annonser på Tiktok. Förvånande nog är det ofta välkända varumärken som är stora medieköpare och borde ha bättre koll. Det ger ett oproffsigt och slarvigt intryck och är enkelt att undvika. Håll koll på hur grafik och copy ska placeras för att inte överlappa Tiktoks egna funktioner och knappar – och lämna utrymme längst sidorna.

PS. Jag är nyfiken på vad ni vill läsa mer om! DM:a mig på Tiktok (@karinwinther). eller Instagram (@karin_winther). 

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

8 intryck från Brilliant Minds

Efter en tre år lång pandemiorsakad paus är Brilliant Minds äntligen tillbaka. Det här var mitt tredje besök på konferensen, upplevelserna från både 2018 och 2019 gav mig fjärilar i...

21 juni 2022

Profilens 7 tips för lyckade samarbeten på Tiktok

Tiktok är den mest spännande sociala plattformen just nu, inte minst för yngre målgrupper vars engagemang på Instagram minskar. Många marknads- och kommunikationsavdelningar är förstås sugna på gå över till...

31 maj 2022

Miljardvisningar på Tiktok lockar unga till lärande

Hashtaggen #learnontiktok har vuxit sig enorm på Tiktok – och fortsätter  att öka i popularitet. När SVT nyligen intervjuade mig om det här fenomenet låg det totala antalet visningar på...

16 november 2021