Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Winther Wonderland. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 20 Oktober 2019

Är Jennifer Aniston egentligen ett Instagram-geni?

Senaste veckans mest omskrivna Instagram-händelse är tveklöst Jennifer Anistons intåg på plattformen. Efter att Aniston postade en groupie på sig själv och de gamla kollegorna från kultserien ”Friends” gick internet bananas.  Inom loppet av blott en timme fick Aniston hundratusentals nya följare. Men en sådan intensiv tillströmning under så kort tid klarar inte Instagram av, istället ledde överbelastningen till att Anistons konto kraschade och tillfälligt låg nere.

Som bekant: när något blir viralt på såhär kort tid genererar det förstås bara ännu mer uppmärksamhet – och följare. Låt oss grotta ner oss i siffrorna: i torsdags kväll hade Aniston 8,5 miljoner följare, vid lunchtid på fredagen var hon uppe i 11, 5 miljoner – och i skrivande stund är hon redan uppe i nästan 15 miljoner följare.

Hela händelseförloppet är förstås en oemoståndlig story! Därav blev det också en rejäl snackis. Redan dagen därpå postade Aniston en charmig kommentar till händelsen:

Men var det en slump att hon hade sönder internet – kan succén verkligen vara så oplanerad som den framstår? Det skulle lika gärna kunna vara resultatet av en smart och genomtänkt strategi som framgångsrikt lyckades skapa lika mycket buzz på sociala som i traditionella medier. Inom loppet av nåt dygn gästar Aniston Jimmy Kimmel Live och berättar om händelsen:

Oavsett om den här episka Instagram-debuten är resultatet av en vass strategi eller den charmiga slump det framställs som, går det att skönja två tydliga anledningar till att genomslaget blev så stort: 

1. En möjlig Friends-återförening?

Aniston framhåller gärna att det hela var ogenomtänkt, både tillfället när hon valde att göra entré på Instagram – men också med vilken bild hon gjorde det. Personligen har jag svårt att köpa den förklaringen, eftersom just denna personlig groupie med hela ”Friends”-gänget samlat är huvudanledningen till att genomslaget blev så stort. En bild som i skrivande stund har nästan 13 miljoner likes och snart är uppe i 500 000 kommentarer. Eller att Anistons Instagram-premiär sker samtidigt som ”Friends”, i samband med sitt 25-årsjubileum, upplever sin största hype sen seriens storhetstid på 90-talet. Bilden i sig väckte nämligen vilda spekulationer kring en eventuell återförening, så det är förstås väldigt smart att Aniston väljer både denna bild (och detta tillfälle) för att inträda i Instagrams värld.

2. Den synkroniserade mängden pushar från stora konton

På Anistons Instagram story kunde man under det första dygnet se reposts på den kavalkad av kända personer med många miljoner följare som hälsar Aniston välkommen till Instagram. Från Reese Witherspoon till Nicole Kidman, Jennifer Garner, Dolly Parton och Ellen DeGeneres – alla postade de bilder på sig själva tillsammans med Aniston (som om de bara haft dem liggande) och  uttryckte sin eufori över att Aniston äntligen (som om vi alla inte gjort annat än vänta) skaffat sig ett konto på plattformen. Självklart ackompanjerat av en tydlig push till hennes konto.

Men oavsett om Jennifer Anistons Instagram-debut är resultatet av en drös smarta strateger – eller en rad lyckliga omständigheter – kan jag inte annat än att älska det.

Jennifer Aniston Dancing GIF - Find & Share on GIPHY

Jag är som vanligt sjukt nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig och berätta på @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Vad blir viralt på TikTok?

TikTok släppte nyligen sin sammanställning TikTok 100, som är rafflande läsning om man är nyfiken på vilket innehåll som blivit stort på plattformen under året som gått. För er som...

7 Januari 2020

5 grymma podcasts om digitala trender

”Men herregud, när hinner du lyssna på allt?” brukar en av mina bästa vänner fråga mig. Hon har svårt att få ihop min högkonsumtion av podcasts med mitt i övrigt hektiska liv.

23 September 2019

5 intryck från Brilliant Minds

I helgen var jag på Brilliant Minds-konferensen, som liksom förra året gav mig fjärilar i magen. För en digitalnörd besatt av tech, klimatfrågan och amerikansk politik innebar det sannerligen dagar...

18 Juni 2019