Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Winther Wonderland. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 1 Maj 2018

Case: Adidas Originals

Vad: 

”Original is never finished”

Vilka ligger bakom:  

Adidas Originals

Youtube/ Visningar: 31 miljoner+

Om:  

På sociala medier bryter Adidas ner sitt varumärke i intresseområden såsom Adidas Running, Adidas Women, Adidas Football. Vid sidan av att löpande skapa innehåll kopplat till varje konto och målgrupp gör de större satsningar då de producerar innehåll med influencers och kreatörer kopplat till olika huvudteman (exempelvis ”Speed Takes”). I år har det bland annat satsats på ”Original is never finished”, ett sätt att kommunicera att Adidas följer med i sin samtid, tolkas och omtolkas beroende på hur samtiden ser ut och hur kreatörer och fans själva tolkar varumärket.

Instagram/ Visningar: 337 000+ / Likes: 55 000+

 

Därför funkar det:  

Jag har följt Adidas på sociala medier genom åren. De är ett intressant företag, inte bara för att de har stora och engagerade följarskaror på sociala plattformar – utan för att de satsar hårt på att göra bra innehåll skräddarsytt för den målgrupp de vill prata med. Även om det helt klart finns en form och en ton som känns typisk Adidas, skiljer sig innehållet åt beroende på vilken gruppering och följarskara man vill kommunicera med. One size fits all funkar inte på sociala medier, det skapar varken igenkänning eller engagemang. Det verkar Adidas ha snappat upp relativt tidigt, även om alla konton inte får lika mycket kärlek.

I centrum för Adidas Originals står lika ofta sportstjärnor som kreatörer, artister och influencers. Adidas Originals med sin starka koppling till populärkultur har mer fokus på kreativitet, samtidskultur och musik än t ex Adidas Running. Man hyllar kreativitet, originalitet och att gå sin egen väg snarare än sportslig viljekraft och vinnarskalle-ideal.

Och sist men inte minst: Adidas är mästare på att återanvända samma content på olika plattformar, baserat vad som funkar bäst där. En gyllene regel är att inte rakt av publicera samma innehåll på t ex Youtube som på Instagram. Därför lyfter man istället ut specifika segment ur samma grundmaterial, klipper om till kortare, rakare och tydligare versioner för Instagram.

Instagram/ Visningar: 600 000+ / Likes: 97 000+

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Vad blir viralt på TikTok?

TikTok släppte nyligen sin sammanställning TikTok 100, som är rafflande läsning om man är nyfiken på vilket innehåll som blivit stort på plattformen under året som gått. För er som...

7 Januari 2020

Är Jennifer Aniston egentligen ett Instagram-geni?

Senaste veckans mest omskrivna Instagram-händelse är tveklöst Jennifer Anistons intåg på plattformen. Efter att Aniston postade en groupie på sig själv och de gamla kollegorna från kultserien ”Friends” gick internet...

20 Oktober 2019

5 grymma podcasts om digitala trender

”Men herregud, när hinner du lyssna på allt?” brukar en av mina bästa vänner fråga mig. Hon har svårt att få ihop min högkonsumtion av podcasts med mitt i övrigt hektiska liv.

23 September 2019