Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 16 oktober 2018

Därför lyckas SVT:s Instagramsatsning mot unga

Kära bloggen,

Sorry för radiotystnaden! Jag är precis på väg ut ur en extremt intensiv jobbperiod och har i princip jobbat dygnet runt sen i somras. Men nu är jag tillbaka! Den här veckan skulle jag vilja tipsa er om Instagram-kontot @enligtdig.

Vad: @enligtdig

Vilka ligger bakom: SVT

Om:  Jag älskar det här kontot! Syftet med satsningen är att lyssna på ungas tankar och åsikter om samhällsfrågor. Kontots storlek är inte särskilt imponerande och följarantalet har inte vuxit sig stort än. Men mycket av innehållet lyckas nå utanför den egna bubblan och skapa engagemang.

Därför funkar det:

  • Tonträffen är helt rätt. Framförallt videoinnehåll och memes, som med en humoristisk twist fångar uppmärksamheten i flödet. Det fungerar som en indragare för att skapa diskussion kring viktiga samhällsämnen som t ex klimat, skola, jämlikhet och integration.

 

  • Innehållet passar in i sin digitala miljö. Här jobbar man ofta med utsaxat eller omklippt content från nyhetssändningar eller SVT:s egna arkiv. Ett misstag som många aktörer gör är att skapa innehåll för sociala medier som är alldeles för polerat – och därför inte passar in i flödet. En eloge till redaktionen!

 

  • Ambitionen är att lyssna på, istället för att tala till, den målgrupp man vill nå på sociala medier. Det är helt rätt väg att gå! Att skapa dialog och att lyssna in är fortfarande ett koncept som de flesta aktörer och traditionella mediehus inte har lyckats med. Sociala medier är en plats för dialog – inte envägskommunikation.

 

  • De jobbar datadrivet. Att testa sig fram till (istället för att gissa) vilka frågor som är viktiga för en viss målgrupp – och sen använda insikterna som underlag för att skapa mer relevant innehåll – är centralt för att lyckas i det digitala landskap vi lever i idag. Istället för att bara gå på magkänslan och satsa stora budgetar på potentiellt helt fel saker.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Girl GIF - Find & Share on GIPHY

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna...

22 februari 2021

Trender för 2021, Del 2: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021, del 1

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra? Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra...

18 januari 2021