Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 19 februari 2018

Framtiden är rörlig

Nu händer det. Det stora skiftet mot video. Inom loppet av 1-2 år kommer 80% av all internettrafik bestå av rörligt innehåll. Som producent och innehållsskapare tycker jag förstås att det här är fantastiskt kul – rörligt är ju min grej! Men jag märker också att många är smått panikslagna inför att tampas med helt nya utmaningar. Hur når man sin publik med hjälp av video? Hur skapar man innehåll som vår målgrupp bryr sig om? Hur får man spridning?

För konsumenter och användare är situationen omvänd: man fullkomligt drunknar i budskap och innehåll. Faktum är att användare scrollar igenom 90 meter innehåll i sin mobila feed – varje dag. Det innebär att det sista som behövs är mer innehåll – det behövs bättre innehåll. Innehåll som fyller en funktion och resonerar med publiken, snarare än mer marknadsföring som stör i flödet.

För att lyckas med det behöver man ha kunskap kring hur sociala plattformar och algoritmer fungerar samt vilket innehåll som funkar bäst. Man behöver förstå hur man skräddarsyr innehåll efter plattform, fångar uppmärksamheten i flödet – och framförallt hur man skapar innehåll som engagerar målgruppen.

I den här bloggen kommer jag att dela med mig  av inspiration och tips, visa på lyckade – och mindre lyckade – exempel och lyfta fram personer som är mästerliga innehållsskapare.

Pepp!

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

8 intryck från Brilliant Minds

Efter en tre år lång pandemiorsakad paus är Brilliant Minds äntligen tillbaka. Det här var mitt tredje besök på konferensen, upplevelserna från både 2018 och 2019 gav mig fjärilar i...

21 juni 2022

Profilens 7 tips för lyckade samarbeten på Tiktok

Tiktok är den mest spännande sociala plattformen just nu, inte minst för yngre målgrupper vars engagemang på Instagram minskar. Många marknads- och kommunikationsavdelningar är förstås sugna på gå över till...

31 maj 2022

Miljardvisningar på Tiktok lockar unga till lärande

Hashtaggen #learnontiktok har vuxit sig enorm på Tiktok – och fortsätter  att öka i popularitet. När SVT nyligen intervjuade mig om det här fenomenet låg det totala antalet visningar på...

16 november 2021