Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 9 november 2020

Här är hashtaggen som lockade unga väljare till Biden

Vi är många som kan andas ut nu när Joe Biden officiellt valts till USA:s president – under den mest utdragna och gastkramande presidentvalskampanjen i modern tid har Instagram och Tiktok fullkomligt svämmat över av spännande innehåll, skapat av unga demokratiska väljare, med syftet att locka yngre målgrupper till Joe Bidens planhalva; innehåll som lyckats med den svåra balansen att understryka stundens allvar – och samtidigt vara underhållande.

Eftersom unga väljare, som utgörs av generationerna Millenials och Gen Z, utgör en tredjedel av väljarkåren i USA är de enormt viktiga att inte bara övertyga – utan också att entusiasmera.  För i slutspurten av alla amerikanska valrörelser handlar det alltid om att få folk att rösta överhuvudtaget – eftersom valdeltagandet traditionellt sett är väldigt lågt, så också bland unga. Något som helt ställdes på ända i detta val, då valdeltagandet istället nådde historiskt höga höjder, det högsta på över 120 år.

Men när det kom till huruvida unga målgrupper skulle engagera sig i valet fanns det på förhand en nervositet hos Demokraterna. Framförallt på grund av bristen på engagemang för en mellanmjölkskandidat som Joe Biden, då många yngre väljare som hellre sett en mer vänsterliberal presidentkandidat, t ex Bernie Sanders eller Elizabeth Warren.

För att inte upprepa samma misstag som i valet 2016, var det betydligt fler demokrater som höll sig till talesättet ”Eyes on the ball” i detta val. För att undvika att behöva dras med Donald Trump som president i ytterligare fyra år skapade ett gäng unga demokrater initiativet ”Settle for Biden”, en gräsrotsrörelse som på sociala medier använt sig av uppriktighet och slagfärdig humor för ett övertyga andra unga att rösta på en kandidat de egentligen inte gillar. Och innehållet de har skapat är briljant.

Begreppet ”Settle for Biden” blev sedan en hashtag som tog fart på Instagram, där också kontot @settleforbiden har nästan 300 000 följare.

Värt att grotta ner sig i är hur hashtaggen spridits på TikTok, där den i skrivande stund har 348 miljoner visningar.

Länk till klippet här. 

Länk till klippet här. 

Eftersom Biden inte är en person som entusiasmerar till politisk aktivism så valde kampanjens initiativtagare ett ljummet budskap om att det räcker att göra tillräckligt. Och som valresultatet visar så var det gott nog.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram: @karin_winther

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna...

22 februari 2021

Trender för 2021, Del 2: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021, del 1

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra? Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra...

18 januari 2021