Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 25 juni 2018

Instagram TV: Så funkar det!

Blev OERHÖRT peppad när Instagram förra veckan lanserade nya satsningen IGTV! Pga älskar när det släpps nya format för video på sociala plattformar. Här kommer en kort och koncis guide:

Varför IGTV?

Instagram vill satsa på mer vertikalt videoinnehåll. Syftet är att användare ska kunna publicera och konsumera längre videor, vilket i förlängningen såklart ökar mängden tid vi tillbringar på plattformen. Ökad tid på plattformen är alltid ett mål för sociala medier-företag eftersom det ökar deras relevans både för användare och annonsörer. För dig som kreatör/ marknadsförare/ företag är det ALLTID en bra idé att hoppa på nya format tidigt. Nya format premieras av plattformens algoritmer, vilket leder till att du syns mer i flödet, får större utrymme i dina följares feed och dessutom har en konkurrensfördel mot andra aktörer.

 

Bra att veta: 

1. IGTV finns både som en separat app och en funktion på Instagram. När det kommer till användarupplevelsen är det ingen större skillnad mellan dessa två så kör på det du gillar mest.

2. Om du har ett mindre konto kan du ladda upp videor som är upp till 10 min långa. Dock kan verifierade och stora konton posta videor som är upp till 60 min långa.

3. Du kan gilla och kommentera videor precis som i vanliga flödet på Instagram.

 

Såhär använder du IGTV:

1.  Tryck på IGTV-ikonen

2. Klicka dig runt bland kategorierna! Välj mellan kurerat innehåll i ”För dig”, konton du följer i ”Följer”, upptäckt nytt i ”Populärt” och återgå till klipp som du  tidigare kollat på i ”Fortsätt titta”.

3. Spela in ett saftigt långt klipp och gör dig redo för att posta!

 


Såhär postar du klipp på IGTV via mobilen: 

1. Skapa en kanal genom att trycka på kugghjulet och klicka dig vidare därifrån.

2. Tänk på att klippet ska vara vertikalt och mellan 15 sek och 10 min långt.

3. Du kan inte redigera videor i funktionen/ appen utan klippen plockas färdiga från ditt bibliotek i mobilen. 

4.  Döp, beskriv och posta!

Ha riktigt kul med IGTV nu kära läsare! Ses på Instagram (och i Almedalen)! Puss/ @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna...

22 februari 2021

Trender för 2021, Del 2: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021, del 1

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra? Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra...

18 januari 2021