Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 22 februari 2021

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna utvecklats till inget mindre än en global besatthet. Kombinationen mellan appens exklusivitet, kändistäta närvaro och ofiltrerade livesända samtal verkar snarare ha gett upphov en slags pandemi-FOMO.

Samtidigt har det uppstått en rad kontroverser kring Clubhouse, som framförallt har fått kritik för att man inte lyckats hantera hat, trakasserier och kränkningar.

Rapporter om samtal som spårar ur i antisemitism och debatten kring hur  New York Times techjournalist Taylor Lorenz trakasserats på appen är bara två exempel.  Häromveckan kom också Clubhouse första svenska kontrovers då en känd svensk influencers pojkvän blev anklagad för psykisk misshandel av flera kvinnor i ett rum med över 700 deltagare.

Att det uppstår problem och barnsjukdomar i en app som fortfarande är under utveckling är naturligt. Och just att  appen inte är färdigutvecklad, att den fortfarande befinner sig på betastadiet,  tycker jag är viktigt att lyfta. Men problemet är mer komplext än så, eftersom Clubhouse största utmaning är inbyggt i dess kärna: livesändningen. Företaget måste nu fram en effektiv lösning som i realtid kan moderera miljontals livesändningar över hela världen, på en mängd olika språk. Ett problem som techbolag med betydligt större muskler, resurser och kunskap kämpat med länge.

I SVT:s Morgonstudion berättar jag mer om Clubhouse kontroverser, hur framtiden ser ut och hur EU:s kommande krig mot techjättarna kan påverka dem.

Vid sidan av kritiken som gäller modereringen av innehåll på plattformen har en tysk dataskyddsmyndighet  inlett en undersökning om huruvida Clubhouse bryter EU:s regler kring hantering av användardata. Det handlar bland annat om hur Clubhouse lagrar information av personer som inte är medlemmar,  i samband med att du som medlem uppmanas dela med dig av din telefonbok.  (Lyssna gärna på podcasten Aftonbladet Daily, där jag berättar om hur medlemmar uppmanats att följa sina terapeuter och andra obekväma personer på Clubhouse).

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram: @karin_winther

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Trender för 2021, Del 2: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021, del 1

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra? Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra...

18 januari 2021

Här är hashtaggen som lockade unga väljare till Biden

Vi är många som kan andas ut nu när Joe Biden officiellt valts till USA:s president – under den mest utdragna och gastkramande presidentvalskampanjen i modern tid har Instagram och...

9 november 2020

Se fler branschtitlar från Bonnier News