Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 22 februari 2021

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna utvecklats till inget mindre än en global besatthet. Kombinationen mellan appens exklusivitet, kändistäta närvaro och ofiltrerade livesända samtal verkar snarare ha gett upphov en slags pandemi-FOMO.

Samtidigt har det uppstått en rad kontroverser kring Clubhouse, som framförallt har fått kritik för att man inte lyckats hantera hat, trakasserier och kränkningar.

Rapporter om samtal som spårar ur i antisemitism och debatten kring hur  New York Times techjournalist Taylor Lorenz trakasserats på appen är bara två exempel.  Häromveckan kom också Clubhouse första svenska kontrovers då en känd svensk influencers pojkvän blev anklagad för psykisk misshandel av flera kvinnor i ett rum med över 700 deltagare.

Att det uppstår problem och barnsjukdomar i en app som fortfarande är under utveckling är naturligt. Och just att  appen inte är färdigutvecklad, att den fortfarande befinner sig på betastadiet,  tycker jag är viktigt att lyfta. Men problemet är mer komplext än så, eftersom Clubhouse största utmaning är inbyggt i dess kärna: livesändningen. Företaget måste nu fram en effektiv lösning som i realtid kan moderera miljontals livesändningar över hela världen, på en mängd olika språk. Ett problem som techbolag med betydligt större muskler, resurser och kunskap kämpat med länge.

I SVT:s Morgonstudion berättar jag mer om Clubhouse kontroverser, hur framtiden ser ut och hur EU:s kommande krig mot techjättarna kan påverka dem.

Vid sidan av kritiken som gäller modereringen av innehåll på plattformen har en tysk dataskyddsmyndighet  inlett en undersökning om huruvida Clubhouse bryter EU:s regler kring hantering av användardata. Det handlar bland annat om hur Clubhouse lagrar information av personer som inte är medlemmar,  i samband med att du som medlem uppmanas dela med dig av din telefonbok.  (Lyssna gärna på podcasten Aftonbladet Daily, där jag berättar om hur medlemmar uppmanats att följa sina terapeuter och andra obekväma personer på Clubhouse).

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram: @karin_winther

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

8 intryck från Brilliant Minds

Efter en tre år lång pandemiorsakad paus är Brilliant Minds äntligen tillbaka. Det här var mitt tredje besök på konferensen, upplevelserna från både 2018 och 2019 gav mig fjärilar i...

21 juni 2022

Profilens 7 tips för lyckade samarbeten på Tiktok

Tiktok är den mest spännande sociala plattformen just nu, inte minst för yngre målgrupper vars engagemang på Instagram minskar. Många marknads- och kommunikationsavdelningar är förstås sugna på gå över till...

31 maj 2022

Miljardvisningar på Tiktok lockar unga till lärande

Hashtaggen #learnontiktok har vuxit sig enorm på Tiktok – och fortsätter  att öka i popularitet. När SVT nyligen intervjuade mig om det här fenomenet låg det totala antalet visningar på...

16 november 2021