Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.
Publicerad 16 november 2021
Hashtaggen #learnontiktok har vuxit sig enorm på Tiktok – och fortsätter att öka i popularitet. När SVT nyligen intervjuade mig om det här fenomenet låg det totala antalet visningar på 185 miljarder, en siffra som snart är uppe i 200 miljarder.
Nu har hashtaggen till och med fått en svensk motsvarighet: #lärdigpåtiktok, som med sina 200 miljoner visningar är stort med svenska mått mätt.
Vad handlar det om?
#Learnontiktok är en del av en större satsning som Tiktok gör för att lyfta innehåll kopplat till kunskap på plattformen. Faktum är att företaget själva lanserade hashtaggen och initialt satsade 50 miljoner dollar på en fond som skulle hjälpa experter, pedagoger och välgörenhetsorganisationer att börja skapa innehåll på plattformen som syftar till att lärande. Projektet har sen dess vuxit i omfattning och inkluderar nu samarbeten med allt från supermodellen Tyra Banks till rymdgurun Neil deGrasse Tyson. (Innehållet som är resultatet av samarbeten mellan Tiktok och kreatörer märks med hashtaggen #tiktokpartner).
Men det mest intressanta är hur hashtaggen snabbt börjat användas av ”vanliga” användare, som ser en chans att nå ut med sitt innehåll till betydligt fler . Det här händer ofta när Tiktok själva bestämmer sig för att satsa på något – då går den organiska tillväxten på en given hashtaggen blixtsnabbt. Helt enkelt eftersom det här är ett smart sätt att jobba med algoritmen och plattformens rekommendationsfunktioner.
Som vanligt på Tiktok är de videoklipp med flest visningar postade av just vanliga användare och kreatörer, snarare än de profiler som Tiktok valt at samarbete med. Det hänger ihop med den äkta och lättsamma ton som är så specifik för just Tiktok. Det vi suktar efter här är just det vardagsnära, personliga och verkligt autentiska. Hashtaggens mest populära klipp är ett bra exempel på det här. Eller vad sägs om något så mysigt tillfredställande – och till syntes banalt – som att se en smutsig pool städas ren?
I övrigt är innehållet på hashtaggen en salig blandning av intressant kunskap och smarta tips kring allt kemi till psykologi, odling, matlagning, studieteknik till hur man fickparkering en bil på bästa sätt.
Hur kan varumärken använda sig av #learnontiktok?
När det kommer till hur varumärken kan använda sig av Tiktok-trender, finns det inte alltid självklara svar. Men i det här fallet finns finns det en sån uppenbar och enkel lösning.
Jag är nyfiken på vad ni vill läsa mer om! DM:a mig på Tiktok (@karinwinther). eller Instagram (@karin_winther).
Att Tiktok är en av den roligaste sociala plattformarna just nu är inget revolutionärt påstående. Men icke desto mindre sant! Idag domineras Tiktok som bekant av yngre målgrupper, men appen...
14 augusti 2022Efter en tre år lång pandemiorsakad paus är Brilliant Minds äntligen tillbaka. Det här var mitt tredje besök på konferensen, upplevelserna från både 2018 och 2019 gav mig fjärilar i...
21 juni 2022Tiktok är den mest spännande sociala plattformen just nu, inte minst för yngre målgrupper vars engagemang på Instagram minskar. Många marknads- och kommunikationsavdelningar är förstås sugna på gå över till...
31 maj 2022