Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 16 november 2021

Miljardvisningar på Tiktok lockar unga till lärande

Hashtaggen #learnontiktok har vuxit sig enorm på Tiktok – och fortsätter  att öka i popularitet. När SVT nyligen intervjuade mig om det här fenomenet låg det totala antalet visningar på 185 miljarder, en siffra som snart är uppe i 200 miljarder.

Se inslaget här. 

Nu har hashtaggen till och med fått en svensk motsvarighet: #lärdigpåtiktok, som med sina 200 miljoner visningar är stort med svenska mått mätt.


Vad handlar det om?

#Learnontiktok är en del av en större satsning som Tiktok gör för att lyfta innehåll kopplat till kunskap på plattformen. Faktum är att företaget själva lanserade hashtaggen och initialt satsade 50 miljoner dollar på en fond som skulle hjälpa experter, pedagoger och välgörenhetsorganisationer att börja skapa innehåll på plattformen som syftar till att lärande. Projektet har sen dess vuxit i omfattning och inkluderar nu samarbeten med allt från supermodellen Tyra Banks till rymdgurun Neil deGrasse Tyson. (Innehållet som är resultatet av samarbeten mellan Tiktok och kreatörer märks med hashtaggen #tiktokpartner).

Men det mest intressanta är hur hashtaggen snabbt börjat användas av ”vanliga” användare, som ser en chans att nå ut med sitt innehåll till betydligt fler . Det här händer ofta när Tiktok själva bestämmer sig för att satsa på något – då går den organiska tillväxten på en given hashtaggen blixtsnabbt. Helt enkelt eftersom det här är ett smart sätt att jobba med algoritmen och plattformens rekommendationsfunktioner.

Se klippet här.

 

Se klippet här.

 

Som vanligt på Tiktok är de videoklipp med flest visningar postade av just vanliga användare och kreatörer, snarare än de profiler som Tiktok valt at samarbete med. Det hänger ihop med den äkta och lättsamma ton som är så specifik för just Tiktok. Det vi suktar efter här är just det vardagsnära, personliga och verkligt autentiska. Hashtaggens mest populära klipp är ett bra exempel på det här. Eller vad sägs om något så  mysigt tillfredställande – och till syntes banalt – som att se en smutsig pool städas ren?

I övrigt är innehållet på hashtaggen en salig blandning av intressant kunskap och smarta tips kring allt kemi till psykologi, odling, matlagning, studieteknik  till hur man fickparkering en bil på bästa sätt.

Se klippet här.

Se klippet här.

 

Se klippet här.

Hur kan varumärken använda sig av #learnontiktok?

När det kommer till hur varumärken kan använda sig av Tiktok-trender, finns det inte alltid självklara svar. Men i det här fallet finns finns det en sån uppenbar och enkel lösning.

  • Oavsett vilken bransch ni jobbar i,  eller vilka utmaningar er målgrupp har i vardagen, finns det garanterat något  intressant att förmedla – hur nördigt eller trivialt en idé än kan verka. . Mycket av innehållet som når fram igenom bruset på Tiktok är just nördigt och smalt – eller bara tramsigt och roligt. Det handlar bara om att hitta er grej – och producera det med en ton som är rätt för just Tiktok.
  • Ni behöver personer i ert kommunikationsteam som själva använder plattformen, känner ett genuint engagemang för den och förstår hur man producerar innehåll med rätt tonträff.
  • Testa, analysera, dra lärdomar och testa igen. Alla insikter bör ni sedan ta med er när ni producerar annonser för Tiktok. Det som funkar bäst på plattformen är nämligen inte ert vanliga annonsmaterial, omarbetat för Tiktok – utan innehåll som passar in i flödet och kan passera för ”vanligt” innehåll. För att bli så effektivt som möjligt behöver innehållet kännas autentiskt för en användare som sitter och scrollar igenom all världens roligaste och mest intressanta innehåll.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa mer om! DM:a mig på Tiktok (@karinwinther). eller Instagram (@karin_winther). 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna...

22 februari 2021

Trender för 2021: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra? Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra...

18 januari 2021