Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 10 april 2018

Q&A William Spetz Del 2: ”Fånga det som är livet och på riktigt”

Det har blivit dags för andra halvan av intervjun med William Spetz! Här han ger sina bästa tips för hur man skapar bra och personligt videoinnehåll i sociala medier. Den första delen går att läsa här:

https://www.resume.se/blogg/karin-winther/2018/04/02/qa-william-spetz-del-1-snapchat-ar-dott/

Många säger att de vill göra personliga videoklipp på sociala medier, men är osäkra på vad de ska filma eller prata om. I slutändan blir det ofta filmer på en fin utsikt, snarare än att rikta kameralinsen mot dig själv. Vika är dina bästa råd? 

Det kan jag också känna! Det är ju så naket och ofiltrerat att rikta kameran mot sig själv. Mitt tips är att välja tillfällen då det kommer organiskt. Om du t ex är med en kompis som säger något kul: ta upp kameran och fånga ögonblicket, bara på hen eller på er båda. Försök fånga ditt liv genom din framkamera, så man ser dig tillsammans med det du ser. Det behöver inte vara svårare än så.

Alltid lika mysigt när mamma kommer och tittar på föreställningen ❤️

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

När din kompis snapar med drömkillen @johannanordstrm

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Bra tips! Låt oss snacka Insta Stories. Det är lätt att hamna i stillbilds/skärmdumps-träsket. Vilka är dina bästa tips för den som vill ha mer rörligt i sina Stories? 

Fånga det som är livet och som är på riktigt. Ställ dig själv frågan: hur ska det här ögonblicket fångas på bästa sätt? Jag tycker att sociala situationer är mycket mer levande att fånga på film än på stillbild. Det handlar bara om att våga ta steget.

Gospel hos doktorn

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Autenticitet är ju den allra viktigaste ingrediensen när det kommer till att skapa innehåll som berör och engagerar. Samtidigt är det ofta svårt, både för både vanliga personer och varumärken, eftersom det innebär ett visst mått av sårbarhet. Vad tänker du kring det?

Verkligen! Men om du vågar visa upp en sann bild av dig själv är det väldigt avväpnande för dina följare. Det ger både dig – och följarna – tusen gånger mer tillbaka. När man börjar våga visa sitt riktiga jag märker man att det ger så mycket respons, kommentarer och kontakt. Man ska komma ihåg att det är skillnad på bekräftelse och kontakt. När du är sårbar, eller inte orkar fejka, då får du kontakt. Jämför det med en kommentar som ”Vad snygg du är” på en selfie. Det är absolut bekräftelse – men det är inte kontakt. Där känns kontakt så otroligt mycket bättre! Och det varar längre.

Vi pratade ju om Adele angående just det här: att hennes perfekta, tillrättalagda konsertbilder inte riktigt hör hemma på Instagram. Tvärtom är ju det personliga och icke-tillrättalagda det man vill se.

Exakt! Jättetråkigt, det är så fruktansvärt tråkigt. Jag vill avfölja Shawn Mendes nu av exakt samma skäl. Han lägger bara upp katalogbilder från sina konserter. Det jag vill jag ju inte se! Jag vill se honom precis innan han går på scen och är nervös. Vi får så mycket av det där snygga och tillrättalagda på andra ställen.

Jessika i P1 mellan inslagen

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Vilka tycker du är bäst i Sverige på att skapa grymt videoinnehåll på sociala medier?

Johanna Nordström (@johannanordstrm) & Torbjörn Averås Skorup (@torbjornaskorup)! De är fantastiska exempel på kreativa människor som har hittat det bästa sättet att nyttja vad sociala medier kan vara. De skapar igenkänning och inkluderar människor med hjälp av humor som är rolig, vass och varm.

Det här är ett tips som kanske förvånar: Camilla Näslund (@girlinchange). Hon använder sociala medier på ett sånt vackert sätt, framförallt Insta stories. Hon har en livsstilskanal och är överviktsopererad. En operation som hon fick mycket problem av, bland annat har hon tappat sitt närminne. Hon talar direkt till mig som följare på ett väldigt avskalat sätt. Jag blir påmind om att man på sociala medier ju älskar att få ta del av en annan människas vardag på ett nära och avskalat sätt – där är hon en stor inspiration.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna...

22 februari 2021

Trender för 2021, Del 2: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021, del 1

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra? Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra...

18 januari 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News