Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Winther Wonderland. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 23 Mars 2020

Så bekämpar TikTok coronaviruset

Världen har aldrig pratat så mycket om god handhygien som just nu. Mitt i brinnande coronakris har kunskap kring hur man tvättar händerna på rätt sätt blivit centralt för att begränsa smittspridningen av covid-19. Men hur går man till väga för att nå ut med det här budskapet till unga på ett effektivt sätt? Via TikTok förstås.

Hashtaggen #SafeHands har i skrivande stund över 1,5 miljarder visningar på plattformen och är ett samarbete mellan Världshälsoorganisationen WHO och TikTok. Syftet är att uppmärksamma vikten av att tvätta händerna genom att uppmana människor att posta videor på sig själva när de gör just det.

 

Det här är mitt favoritklipp hittills! En helt oemotståndlig handtvättar-rap.

(Eftersom det inte går att länka direkt till videorna i det här bloggverktyget kan ni klicka på texten ovan för att se klippet). 

TikTok har också skapat en flik med bekräftad information och svar på vanliga frågor om coronaviruset för att motverka spridning av desinformation på plattformen. De uppmanar också sina användare att anmäla innehåll som de misstänker sprider vilseledande information om viruset.

 

Samtidigt har WHO passat på att dra igång sitt egna konto på TikTok, för att kunna uppdatera användarna med pålitlig aktuell information. Tack vare att TikTok länkar till officiella konton har de snabbt lyckats få ihop nästan 800 000 följare.

 

 

Men redan innan WHO:s och TikToks egna initiativ har flera andra videor på temat blivit omtalade. Ett alldeles underbart exempel är den 70-åriga discolegenden Gloria Gaynor och videon där hon tvättar händerna och mimar till sin superhit ”I will survive”.

 

WHO har varit snabba på bollen genom att samarbeta med både TikTok och Youtube för att nå ut till unga med viktig information om coronaviruset.

Samtidigt händer det som alltid händer när en hashtag blir viral – den kapas direkt och används för att bryta igenom algoritmen med helt annat innehåll. Det här blir extra tydligt på just TikTok; dels för att plattformen själva har lyft upp hashtaggen på sin Upptäck-flik men också för att man där (till skillnad från andra sociala plattformar) fortfarande kan bli berömd över en natt med hjälp av ett riktigt bra klipp.

Därför översvämmas fliken just nu av roligt, men helt orelaterat,  innehåll. Det här belyser det lite deprimerande faktumet att även mitt i en global kris som raserar världsekonomin och tvingar hela länder och samhällen att stänga ner, finns det inget som är mer åtråvärt än snabb berömmelse.

Ps. Jag är nyfiken på vad ni vill läsa mer om i bloggen! DM:a mig på @karin_winther

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Vad blir viralt på TikTok?

TikTok släppte nyligen sin sammanställning TikTok 100, som är rafflande läsning om man är nyfiken på vilket innehåll som blivit stort på plattformen under året som gått. För er som...

7 Januari 2020

Är Jennifer Aniston egentligen ett Instagram-geni?

Senaste veckans mest omskrivna Instagram-händelse är tveklöst Jennifer Anistons intåg på plattformen. Efter att Aniston postade en groupie på sig själv och de gamla kollegorna från kultserien ”Friends” gick internet...

20 Oktober 2019

5 grymma podcasts om digitala trender

”Men herregud, när hinner du lyssna på allt?” brukar en av mina bästa vänner fråga mig. Hon har svårt att få ihop min högkonsumtion av podcasts med mitt i övrigt hektiska liv.

23 September 2019