Dela sidan:

8 strategier som vässar ert innehåll i sociala medier

Kära läsare! Jag har jobbat som en galning den här våren, men nu är jag tillbaka! Snart är vi i mål med årets första kvartal,  ett utmärkt  tillfälle att se över vad som funkat och inte i era sociala kanaler under årets första del. Att hela tiden testa nytt, analysera utfallet och tänka om är ju helt centralt för lyckas med sitt innehåll på sociala medier. Vilka delar ska ökas på, vad borde ni fimpa och vad är det hög tid att börja experimentera med? Medan ni klurar på det kommer här åtta områden som är värda att kika närmare på för att vässa ert innehåll och genomslag.

 

1. Social listening

Social listening är en metod som ger överblick kring vilka samtal som förs på sociala medier om ert varumärke, en viss bransch eller ett ämne. Helt enkelt:  överblick och analys kring vad målgruppen pratar om på internet. Datan använder ni sedan för att skapa innehåll som är relevant för målgruppen eller identifiera områden som ert företag eller organisation behöver jobba med i er kommunikation. Tips på tjänster man kan använda är t ex Hootsuite och Social Mention.

 

2. Självraderande innehåll

Över en miljard konton använder idag funktionen Stories på Facebook-ägda plattformar som t ex Instagram och Messenger – för att inte tala om Snapchat där det här spontana, lekfulla formatet ju först lanserades. För er som inte vet kan innehållet bestå av kortare rörliga sekvenser, blandat med stillbilder, text, GIFs och en rad roliga funktioner. Och allt försvinner inom 24 timmar.

Stories bryter igenom algoritmerna, vilket gör att fler av dina följare automatiskt nås av innehållet där än i jämförelse med ett inlägg i flödet. Men det tillåter dig också att interagera med dina följare på ett helt annat sätt. Men framförallt är det mer lättsamt och lustfyllt med innehåll som försvinner inom ett dygn. Är man liksom jag ett stort fan av det vertikala formatet är det också att föredra framför flödet.

 

3. Användargenererat innehåll

Ett lysande sätt att skapa engagemang, förutsatt att du har rätt idé. Ingen gillar att kolla på dåligt eller irrelevant innehåll från användare man inte själv valt att följa (vilket för övrigt var ett av skälen till att Snapchats omtalade uppdatering under förra året blev ett sådant magplask). Men det har aldrig varit enklare än nu att skapa relevant och intressant användargenererat innehåll, t ex med hjälp av funktionen ”Frågor” i Instagram Stories.

 

4. Augmented reality

AR har de flesta redan koll på: tekniken som används för filtren på t ex Snapchat och Instagram.  Efter AR:s initiala buzz är det högintressant att djupdyka i hur tekniken kan användas för att lösa problem, skapa minnesvärda och unika upplevelser och förenkla köpresan för konsumenter. I denna tid av e-handel, när vi inleder våra köpresor på Google, Instagram och Youtube, är det en stor tidsvinst att enkelt kunna visualisera en produkt på sig själv eller i sitt eget hem på förhand – utan att någonsin behöva besöka en fysisk butik.

Sephora är ett ex på företag som lyckats väl genom att låta konsumenter testa smink  med hjälp av AR. Även IKEA var tidigt ute med appen ”Ikea Place”, som låter dig placera ut deras möbler i ditt egna hem.

 

5. Micro-influencers

I flödet hos influencers med enorma följarskaror kan det ibland uppstå en reklamtrötthet, helt enkelt för att en t ex eftertraktad Instagram-stjärna drunknar i förfrågningar och ofta gör betydligt fler varumärkessamarbeten än vad kreatörer med färre följare gör. Testa att sprida ut budgeten på på ett gäng microinfluencers (kreatörer med under 10 000 följare) för att att nå mer nischade publiker – och många gånger få bättre effekt och engagemang.

Rania Rönntoft (@northboundjourneys) vann pris för årets micro-influencer på Stora Influencerpriset 2018.

 

6. Livesändningar

Möjligheten att sända live på sociala medier har funnits i några år nu och intresset för formatet växer stadigt. Live har många fördelar: att formatet premieras av algoritmerna, bryter igenom flödet och därmed når ut till fler, är bara några av dem. Enligt Facebooks data från plattformarna de äger (inklusive Instagram) har livesänd video sex gånger så högt engagemang samt att användare tittar på innehållet under tre gånger så lång tid som vanlig video.

Genom live kan man skapa unik intimitet med och närhet till publiken, samt möjlighet till dialog i realtid med målgrupper och kunder. Jag har producerat så pass många livesändningar på sociala medier, och coachat så många av mina kunder, att jag är övertygad om att vem som helst kan lära sig att äga en livesändning och genomföra den på ett sätt som skapar engagemang.

Läs mer om live här i mitt tidigare inlägg om trenderna som kommer forma sociala medier under 2019.

 

7. Direktmeddelanden

Aktivitet via DM, direktmeddelanden, anses av många vara den nya måttstocken för engagemang på sociala medier. Det är en tydlig indikation på att du verkligen skapat innehåll som berör. Se därför till att ta tillvara på det genom att vara närvarande, snabba på att fånga upp och bemöta era följare i inboxen.

Väl utförd kundservice via chatt är också ett måste idag, eftersom konsumenter inte längre nöjer sig med generella svar på en sajt eller långa svarstider på mailen.

8. Chattbotar

Jag väntar med spänning på att möta min första riktigt vassa chattbot! De flesta erfarenheter jag har haft hittills har tyvärr varit rätt nedslående. Eftersom jag som sagt är ett stort fan av kundservice i chattformat hoppas jag på att 2019 blir året när chattbottarna blir vassare!

 

Är mycket nyfiken på att veta vad ni vill läsa mer om! DM:a gärna mig på Instagram @karin_winther.

 

Dela sidan:

Trender: Så blir sociala medier 2019

London-baserade We Are Social, en av världens tyngsta sociala medier-byråer, släpper årligen trendrapporten ”Think Forward”. Där kartläggs hur nya trender och förändringar hos konsumenter på sociala medier påverkar det kommande året – och hur företag bör agera på det i sin digitala kommunikation. Det är spännande läsning! Framförallt för alla som vill förstå mer om yngre generationers användande av sociala medier. Jag har valt ut några områden från rapporten som jag tycker är extra intressanta att titta närmare på.

Live

Konsumtion av innehåll på sociala medier är ju i konstant förändring, men just nu är vi mitt uppe i ett större skifte. Vi är inte lika intresserade av snabbtuggad content som tidigare. Studier visar att hälften s.k. ”social natives” (personer som har vuxit upp med smartphones) vill ha andrum från traditionellt innehåll på sociala medier. Många söker sig därmed bort från nyhetsflödet på jakt efter mer meningsfullt innehåll.

Nu krävs det mer substans för att få oss att haja till och sluta scrolla i flödet. Den här förändringen verkar sammanfalla med en växande preferens för live. Enligt Facebook är 20% av allt videoinnehåll på deras plattform nu live-video och användare tillbringar mer än tre gånger så lång tid med en live-video än ett vanligt videoklipp. Det verkar också som att yngre generationer, som Generation Z och Millenials, hittar den substansen i liveformatets oförutsägbarhet, äkthet och oscriptade kaos.

Jag har själv jobbat mycket med livesändningar på sociala medier, både som producent och som coach för bland annat politiker i hur man bygger engagerande livesändningar på Instagram, Facebook, Youtube och Twitter. Under mitt arbete som digital producent för Filip Hammars och Fredriks Wikingssons långfilm ”Tårtgeneralen” producerade jag bland annat livesändningar med dem som en del av lanseringsstrategin på sociala medier. Syftet med att ha en interaktiv frågestund med Fredrik och Filip som en av komponenterna handlade just om att låta fansen få direktkontakt med dem: att ställa frågor och få svar i realtid. Något som skapade  mycket engagemang hos publiken då vi sände live samtidigt på både Instagram och Facebook.

Live: Fråga Filip & Fredrik om Tårtgeneralen!

Gepostet von SF Studios am Freitag, 2. März 2018

 

Live är ett format som engagerar och skapar samtal på sociala medier, långt efter att sändningen tagit slut.  Alla konsumenter är inte där än, men live är ett format dit många är på väg. För att vara relevanta måste varumärken hänga med i den utvecklingen – eller riskera att hamna på efterkälken.

 

Nischade memes

Vi tröttnar aldrig på memes – och varför skulle vi göra det? Det är ett genialt sätt att med humor förmedla budskap under de få sekunder vi har att fånga uppmärksamhet i det mobila flödet. Nu är det dags för memes 2.0: nischade memes, en vidareutveckling som skiljer sig från vanliga memes genom att funka som ett smalt internskämt.

Själva poängen är att innehållet inte ska resonera med den stora massan utan helt enkelt exkludera dem som inte fattar referenserna. Instagram-kontot ThrowBackMachine med sina 100 000+ följare är ett bra exempel. Kontot är fullsmockat med nischade memes som enbart riktar sig mot 90-talister, där de flesta inlägg helt enkelt flyger över huvudet på en äldre publik – men istället skapar en djupare connection mellan dem som fattar grejen. För varumärken som lyckas hitta rätt tonträff med nischade memes är det klockrent sätt att skapa engagemang.

 

 

Fejkad autenticitet 

Virtuella influencers och digitala avatarer som Lil’Miquela och Shudu har visar hur medvetet fejkad och fiktiv autenticitet kan få en positiv respons – och miljontals följare. Det här är både intressant och motsägelsefullt, med tanke på att ärlighet och autenticitet är hett eftertraktad valuta på sociala medier. Om ni har missat just de här fiktiva profilerna, börja följa dem på Instagram bums! De kommer förgylla ert flöde. Kolla också in Lil’Miquelas ”kompis” Blakwo.

(Jag har gjort en djupdykning kring just virtuella influencers i en trendspaning i kommande Veckans Affärer. Håll utkik!)

 

Lokal förankring

I takt med globaliseringen blir konsumenter alltmer lokalt engagerade. För att företag och organisationer ska kunna ha meningsfull kommunikation med sina kunder blir det därför alltmer viktigt att fokusera på det lokala perspektivet i kombination med gedigen research och förmågan att hitta rätt tonträff.

 

Artificiell Intelligens

Användningsområden för AI inom kommunikation och marknadsföring är förstås bara i sin linda. Men de varumärken som redan använder big data och maskininlärning för att analysera trender och lära känna sin publik, ligger steget före. Vid det här laget handlar det om att använda maskininlärningstjänster för att tolka information, effektivisera arbetet kring research och insikter genom att hitta mönster baserat på våra beteenden online.

 

Du kan läsa hela ”Think Forward 2019” här. 

Är som vanligt nyfiken på vad mer ni vill läsa om! Hör av er på Instagram (@karin_winther) eller på Snapchat (karin.winther)

tomgalle GIF - Find & Share on GIPHY

Dela sidan:

Trendspaning: populärast bland unga 2019

Hurra för ett nytt år! För ett år sen startade mitt digitala konsultbolag Winther Wonderland och har sen dess  jobbat som digital kommunikationskonsult för en rad grymma kunder, bland annat Centerpartiet under valrörelsen, SF Studios och Filip & Fredrik för lanseringen av ”Tårtgeneralen” på sociala medier, Bonnierförlagen och Lars Kepler med lanseringen av deras succébok ”Lazarus” och en lång rad ännu hemliga projekt.  Jag hann dessutom vara juryordförande för Guldtuben och flänga kors och tvärs som föreläsare över hela Sverige. Nu ser jag fram emot ett lika spännande 2019!

En av årsskiftets många fördelar är den uppsjö av trendspaningar som publiceras. En av de roligare läsningarna är Snapchats ”Looking forward – Predicting Trends of 2019” där bolaget listar ämnen och trender de tror kommer att växa i popularitet under året. Analysen är baserad på bolagets egen data och insikter kring vad Gen Z pratar om på deras egna plattform, vilket gör det extra intressant.

Snapchat må ha tappat en del millennials-användare till Instagram Stories, men är fortfarande den mest populära sociala medier-plattformen för Gen Z.

Enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och Internet” fortsätter Snapchat att växa i Sverige. Användningen ökar i alla åldrar och den överlägset största användningen sker i åldrarna 12-25 år (Gen Z).  Samtidigt växer Snapchat mest i åldersgruppen 25-35 år, där 52% använder appen.

För att förstå vad som kan bli stora trender i unga målgrupper under 2019 är detta med andra ord utmärkt läsning! Här kommer en sammanfattning.

Tech:  Man ser ett växande intresse för Apples trådösa lurar AirPods hos sina användare såväl som mobila betallösningar som t ex ”Cash App”, där den svenska motsvarigheten givetvis är ”Swish”.

 

Gaming:  Inom gaming lyfter man fram några spel som kommer fortsätta att öka i popularitet under 2019: Minecraft, Fortnite, Call of Duty, och Red Dead Redemption 2. Spel är framförallt av stort intresse bland Snapchats manliga användare.

 

Musik:  Hip hop fortsätter att dominera såklart!. Snapchat ser mycket buzz kring LA-rapparen Blueface, som ökar i popularitet överlag. Nyligen mördade rapparen XXXTentacion (lika kontroversiell som begåvad) och NBA YoungBoy fortsätter dominera bland manliga användare medan K-popbandet BTS och indieartisten Billie Eilish dominerar hos Snapchats kvinnliga publik. Även hyllade rapparen Cardi B kommer att vara fortsatt poppis under 2019.

 

Slang: Älskar den här kategorin! Det ska bli spännande att se vilka av dessa som tar fasta eller fortsätter växa i Sverige, slang tenderar ju att ha ett minst lika livligt lokalt som globalt liv.

 

Beauty & Mode:  Enligt Snapchats data kommer deras kvinnliga användare att föredra en mer ”naturlig” look när det gäller beauty: tänk bobs och ”clean and fresh” makeup. Modemässigt är tonåringar peppade på mer vintage och plagg med batik och neon under 2019.

Animation Domination Lol Gif By gif - Find & Share on GIPHY

Är som vanligt nyfiken på vad mer ni vill läsa om! Hör av er på Instagram (@karin_winther) eller på Snapchat (karin.winther).

Dela sidan:

Bli proffs på appen Clips för att skapa film i mobilen

När jag föreläser får jag ofta frågan om hur man enkelt kan skapa rörligt material på egen hand. En snabb väg är ju förstås att skapa innehållet direkt i den app där du sen postar innehållet, t ex Instagram. Men det finns också finns en rad grymma appar som du kan använda för att fota och redigera video  i mobilen. Jag  kommer att guida er igenom några framöver och vi börjar med min favorit:  ”Clips”.

”Clips” är framtagen av Apple och finns därför enbart för iPhone. Det är en av alla appar som Apple utvecklar enbart för användning i Apple-produkter för att vi iPhone-användare aldrig ska lockas över till Android-sidan. Och tyvärr funkar det ju! Jag är i alla fall hittills en trogen användare.

Med Clips kan du: 

  • Spela in video direkt i kvadratiskt format 1:1
  • Redigera  (både nytaget material och klipp från biblioteket)
  • Lägga till enkel grafik
  • Lägga till royaltyfri musik
  • Texta

1. INFOGA RÖRLIGA KLIPP. Här på startsidan hamnar du när du öppnar appen. Här kan du både spela in nytt material och plocka in material från biblioteket för att redigera. Oavsett om du väljer att spela in nytt eller plocka från biblioteket, håller du in den rosa knappen för att välja in och utpunkt, varpå det materialet hamnar på tidslinjen nedanför.

 

2.  BÖRJA REDIGERA MATERIALET. När du väl har valt klippen och ”spelat in” med den rosa knappen, hamnar ditt urval nere på tidslinjen. Här kan du nu jobba vidare med klippen på olika sätt. Med funktionen ”putsa” förkortar och förlänger du dina valda klipp samt justerar hur de hänger ihop.  Du kan också radera hela klipp och slå av klippets ljud. Här på tidslinjen stannar du kvar för att fortsätta med alla andra funktioner.

 

3. GRAFIK (”AFFISCHER”). Här kan du välja mellan olika grafikmallar och ersätta texten med egen. Väldigt användbart för att t ex skapa ett enkelt och tydligt intro. Nackdelen med den här appen är att du inte kan använda ditt varumärkes egna grafik eller typsnitt, vilket förstås gör att du inte kan behålla ditt varumärkes visuella identitet.

 

4. EFFEKTER. Här kan du lägga på filter, emojis och ännu mer grafik från mallar som du sedan skräddarsyr med egen text. En av mina favoritfunktioner, även om just de tecknade filtren känns daterade.

 

5. MUSIK. Här kan du välja musik och använda hur du vill. Lyxigt med ett litet bibliotek med upphovsrättsfria låtar att välja mellan, även om kvaliteten varierar.

 

 

6. TEXTNING. Den här funktionen är grym! Den textar vad du säger i realtid,  sedan kan du justera själv och fixa till småfel. Funktionen är toppen, dock finns det verkligen utrymme för förbättring. Det kan lätt bli fel om man inte artikulerar tydligt. Men jag utgår från att den successivt kommer att bli bättre i och med att AI:n utvecklas och blir vassare.

STORT LYCKA TILL NU! Och som vanligt, hojta på mig i min inbox på Instagram (@karin_winther) eller maila mig på karin@wintherwonderland.se om ni har tankar eller förslag på vad ni vill läsa om i bloggen.

Dela sidan:

Därför lyckas SVT:s Instagramsatsning mot unga

Kära bloggen,

Sorry för radiotystnaden! Jag är precis på väg ut ur en extremt intensiv jobbperiod och har i princip jobbat dygnet runt sen i somras. Men nu är jag tillbaka! Den här veckan skulle jag vilja tipsa er om Instagram-kontot @enligtdig.

Vad: @enligtdig

Vilka ligger bakom: SVT

Om:  Jag älskar det här kontot! Syftet med satsningen är att lyssna på ungas tankar och åsikter om samhällsfrågor. Kontots storlek är inte särskilt imponerande och följarantalet har inte vuxit sig stort än. Men mycket av innehållet lyckas nå utanför den egna bubblan och skapa engagemang.

Därför funkar det:

  • Tonträffen är helt rätt. Framförallt videoinnehåll och memes, som med en humoristisk twist fångar uppmärksamheten i flödet. Det fungerar som en indragare för att skapa diskussion kring viktiga samhällsämnen som t ex klimat, skola, jämlikhet och integration.

 

  • Innehållet passar in i sin digitala miljö. Här jobbar man ofta med utsaxat eller omklippt content från nyhetssändningar eller SVT:s egna arkiv. Ett misstag som många aktörer gör är att skapa innehåll för sociala medier som är alldeles för polerat – och därför inte passar in i flödet. En eloge till redaktionen!

 

  • Ambitionen att lyssna på, istället för att tala till, den målgrupp man vill nå på sociala medier. Det är helt rätt väg att gå! Att skapa dialog och att lyssna in är fortfarande ett koncept som de flesta aktörer och traditionella mediehus inte har lyckats med. Sociala medier är en plats för dialog – inte envägskommunikation.

 

  • De jobbar datadrivet. Att testa sig fram till (istället för att gissa) vilka frågor som är viktiga för en viss målgrupp – och sen använda insikterna som underlag för att skapa mer relevant innehåll – är centralt för att lyckas i det digitala landskap vi lever i idag. Istället för att bara gå på magkänslan och satsa stora budgetar på potentiellt helt fel saker.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Girl GIF - Find & Share on GIPHY