Dela sidan:

Case: Margaux Dietz ”Jag föder barn”

 

Vad:

Margaux Dietz omtalade, och numer prisbelönta, förlossningsvideo ”Jag föder barn”. Den har i skrivande stund över 1 miljon visningar och ytterligare över 600 000 visningar på den mobilanpassade versionen som publicerats senare.

Om:

I helgen plockade Margaux Dietz hem en rad priser på årets upplaga av Guldtuben. Galans syfte är att hylla Sveriges främsta digitala kreatörer som gör nätet till en roligare och bättre plats. Kreatörerna som nomineras och prisas skapar innehåll på sociala medier (numer alla sociala plattformar, inte bara Youtube som tidigare). Alla nominerade och vinnare måste under året ha producerat innehåll som är fritt från hat, rasism och diskriminering. (För transparensens skull: jag var juryordförande för årets upplaga av Gultuben, men som ordförande deltar jag inte i nomineringsprocessen och har inget inflytande över vilka kreatörer som nomineras eller inte).

Publiken röstade fram Margaux Dietz till vinnare i kategorierna ”Årets profil”, ”Årets Lifestyle” och ”Årets video”. I sistnämnda kategorin vann hon för den 19 minuter långa videon ”Jag föder barn”.

Därför funkar det: 

Det är förstås sensationellt intimt att filma sin egen förlossningsresa, men det som gör videon unik är långt mer än ämnet. Margaux Dietz är en naturkraft i äkthet. Hon är ärlig med sina känslor och samtidigt oemotståndligt charmig och glad.

”Jag tror att jag har kissat på mig, det är dyngsurt! ”, ”Tänk Margaux, tänk. Ska jag bli mamma imorrn? Det här är det sjukaste någonsin”, ”Nu känner jag paniken, jag börjar gråta nu, titta jag gråter”. Det är omöjligt att värja sig. När man läser citaten i skrift såhär låter det mörkt,  men videon är snarare en väldigt glad skildring av den känslomässiga virvelvind det innebär att föda barn.

Videon är också ett bra exempel på hur man, med hjälp av andra musikval  och en klippteknik än det förväntade, skildrar en upplevelse på ett nytt sätt än vad tittarna är vana vid. Vid sidan av formen finns förstås också Margaux humor och charm, hennes lekfulla inställning till något som många tittare (däribland jag) föreställer sig vara en skräckinjagande upplevelse. När vi tittare kliver in i Margaux värld blir det någonting helt annat. Det är omöjligt att värja sig.

 

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Stillbilder ger mig ångest

Jag får ångest av att posta stillbilder på Instagram. Som ett resultat av det har jag blivit minst sagt passiv när det kommer till den funktionen. Det har hänt mig förr: när Snapchat först kom blev flykten dit en underbar och välbehövlig paus från kravet på perfektion i Instagrams flöde. Den självraderande Stories-funktionen (som snabbt kopierades av Instagram) är mycket mer personlig, spontan och lekfull i jämförelse. Formatet står i bjärt kontrast till det stillbildsflöde som snabbt blev filtrerat, finkammat och perfekt.

Instagram Stories GIF by telenet - Find & Share on GIPHY

Idag består mitt personliga användande nästan bara av att posta videor och Insta Stories. Varför? För att det är en återgång till det spontana, lekfulla och imperfekta. Det känns nästan som en ynnest att bara få ha roligt utan att hamna i en jakt på bekräftelse och likes. När man postar ett videoklipp i flödet räknas antalet visningar, men inte antalet likes. I Stories är stämningen ännu mysigare eftersom bara du själv ser antalet visningar. Känslan av att bli bedömd, att lyckas eller misslyckas, finns inte där på samma sätt.

Det finns en djup ironi (och rejäl dos mörker) i att inte ens programmerarna bakom den första gilla-funktionen (som uppfanns för Facebook) tycker om likes utan snarare beskriver dem som ”ett pseudo-nöje, lika tomma som förföriska”.

Instagram GIF - Find & Share on GIPHY

När jag skapar rörligt innehåll för Instagram har jag roligt, det till och med triggar min tävlingsinstinkt. Men snarare än att ha siktet inställt på mycket likes vill jag skapa så bra innehåll som möjligt för målgruppen och communityt som det är till för. Mitt mål är att skapa innehåll som berör, når fram och startar en dialog. Det är väl trots allt då sociala medier är som bäst: när vi får kontakt.

 

Dela sidan:

Case: Adidas Originals

Vad: 

”Original is never finished”

Vilka ligger bakom:  

Adidas Originals

Youtube/ Visningar: 31 miljoner+

Om:  

På sociala medier bryter Adidas ner sitt varumärke i intresseområden såsom Adidas Running, Adidas Women, Adidas Football. Vid sidan av att löpande skapa innehåll kopplat till varje konto och målgrupp gör de större satsningar då de producerar innehåll med influencers och kreatörer kopplat till olika huvudteman (exempelvis ”Speed Takes”). I år har det bland annat satsats på ”Original is never finished”, ett sätt att kommunicera att Adidas följer med i sin samtid, tolkas och omtolkas beroende på hur samtiden ser ut och hur kreatörer och fans själva tolkar varumärket.

Instagram/ Visningar: 337 000+ / Likes: 55 000+

 

Därför funkar det:  

Jag har följt Adidas på sociala medier genom åren. De är ett intressant företag, inte bara för att de har stora och engagerade följarskaror på sociala plattformar – utan för att de satsar hårt på att göra bra innehåll skräddarsytt för den målgrupp de vill prata med. Även om det helt klart finns en form och en ton som känns typisk Adidas, skiljer sig innehållet åt beroende på vilken gruppering och följarskara man vill kommunicera med. One size fits all funkar inte på sociala medier, det skapar varken igenkänning eller engagemang. Det verkar Adidas ha snappat upp relativt tidigt, även om alla konton inte får lika mycket kärlek.

I centrum för Adidas Originals står lika ofta sportstjärnor som kreatörer, artister och influencers. Adidas Originals med sin starka koppling till populärkultur har mer fokus på kreativitet, samtidskultur och musik än t ex Adidas Running. Man hyllar kreativitet, originalitet och att gå sin egen väg snarare än sportslig viljekraft och vinnarskalle-ideal.

Och sist men inte minst: Adidas är mästare på att återanvända samma content på olika plattformar, baserat vad som funkar bäst där. En gyllene regel är att inte rakt av publicera samma innehåll på t ex Youtube som på Instagram. Därför lyfter man istället ut specifika segment ur samma grundmaterial, klipper om till kortare, rakare och tydligare versioner för Instagram.

Instagram/ Visningar: 600 000+ / Likes: 97 000+

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Case: Prins Harry & Obama

Jag får ofta frågor om huruvida man bör använda stillbilder i videoproduktioner till digitala och sociala plattformar. Mitt svar: som komplement, absolut, men inte som huvudkälla.

Varför?

1. Om man ska man producera video så är det rörlig bild man ska fokusera på, det säger sig självt.

2. Plattformarnas algoritmer prioriterar i högre grad videoinnehåll som skapar engagemang hos mottagaren, och det resultatet uppnår du sällan om du fastnar i stillbildsträsket.

Dock finns det några undantag. Låt oss kika närmare på ett sådant exempel!

Vad: Prins Harry har intervjuat Barack Obama för BBC Radio 4:s nyhetsprogram ”Today”. De diskuterar viktiga ämnen som klimathot, psykisk ohälsa, ungdomskriminalitet – men hinner också med en busig frågerunda.

Vilka ligger bakom:  BBC Radio 4 och BBC News.

Om: I normala fall skulle jag aldrig rekommendera att utgå från stillbilder för att skapa videoinnehåll – men detta är  lysande undantag till den regeln – och därför roligt att titta närmare på!

Prince Harry and Barack Obama

Prince Harry asks Barack Obama some quick fire questions! • Boxers or briefs? • The Queen or Queen? • Aretha Franklin or Tina Turner? • Rachel or Monica? • Suits or The Good Wife? http://bbc.in/2pHsrJ1 (via The Today Programme)

Gepostet von BBC News am Mittwoch, 27. Dezember 2017

 

Visningar: 2,2 miljoner / Interaktioner: 38 000/ Delningar: 5000

Därför funkar det: Två spännande huvudpersoner, ett underhållande samtal och ett snabba-frågor-format som är helt rätt för snabb innehållskonsumtion på sociala medier. Det här är ett bra exempel på hur man bör jobba med stillbilder när det kommer till video. Dvs när det fyller en tydlig funktion för idén, snarare än fungera som en dålig nödlösning för att man inte orkar producera rörligt. Teamet bakom videon har begränsad tillgänglighet till huvudpersonerna och väldigt lite material att utgå ifrån. Det har man vänt till sin fördel tack vare en rapp klippning som illustrerar samtalet där val 1 och val 2 ställs mot varann, hoppa mellan Prins Harrys och Barack Obamas porträtt för varje kommentar och visuellt belysa varje val.

En intressant detalj: det här klippet är längre än vad som vanligtvis funkar på Facebook. Men i just det här fallet fungerar det, eftersom det lite längre formatet fyller en storymässig funktion och viktigast av allt: det är underhållande hela vägen.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller inboxa mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Q&A William Spetz Del 2: ”Fånga det som är livet och på riktigt”

Det har blivit dags för andra halvan av intervjun med William Spetz! Här han ger sina bästa tips för hur man skapar bra och personligt videoinnehåll i sociala medier. Den första delen går att läsa här:

https://www.resume.se/blogg/karin-winther/2018/04/02/qa-william-spetz-del-1-snapchat-ar-dott/

Många säger att de vill göra personliga videoklipp på sociala medier, men är osäkra på vad de ska filma eller prata om. I slutändan blir det ofta filmer på en fin utsikt, snarare än att rikta kameralinsen mot dig själv. Vika är dina bästa råd? 

Det kan jag också känna! Det är ju så naket och ofiltrerat att rikta kameran mot sig själv. Mitt tips är att välja tillfällen då det kommer organiskt. Om du t ex är med en kompis som säger något kul: ta upp kameran och fånga ögonblicket, bara på hen eller på er båda. Försök fånga ditt liv genom din framkamera, så man ser dig tillsammans med det du ser. Det behöver inte vara svårare än så.

Alltid lika mysigt när mamma kommer och tittar på föreställningen ❤

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

När din kompis snapar med drömkillen @johannanordstrm

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Bra tips! Låt oss snacka Insta Stories. Det är lätt att hamna i stillbilds/skärmdumps-träsket. Vilka är dina bästa tips för den som vill ha mer rörligt i sina Stories? 

Fånga det som är livet och som är på riktigt. Ställ dig själv frågan: hur ska det här ögonblicket fångas på bästa sätt? Jag tycker att sociala situationer är mycket mer levande att fånga på film än på stillbild. Det handlar bara om att våga ta steget.

Gospel hos doktorn

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Autenticitet är ju den allra viktigaste ingrediensen när det kommer till att skapa innehåll som berör och engagerar. Samtidigt är det ofta svårt, både för både vanliga personer och varumärken, eftersom det innebär ett visst mått av sårbarhet. Vad tänker du kring det?

Verkligen! Men om du vågar visa upp en sann bild av dig själv är det väldigt avväpnande för dina följare. Det ger både dig – och följarna – tusen gånger mer tillbaka. När man börjar våga visa sitt riktiga jag märker man att det ger så mycket respons, kommentarer och kontakt. Man ska komma ihåg att det är skillnad på bekräftelse och kontakt. När du är sårbar, eller inte orkar fejka, då får du kontakt. Jämför det med en kommentar som ”Vad snygg du är” på en selfie. Det är absolut bekräftelse – men det är inte kontakt. Där känns kontakt så otroligt mycket bättre! Och det varar längre.

Vi pratade ju om Adele angående just det här: att hennes perfekta, tillrättalagda konsertbilder inte riktigt hör hemma på Instagram. Tvärtom är ju det personliga och icke-tillrättalagda det man vill se.

Exakt! Jättetråkigt, det är så fruktansvärt tråkigt. Jag vill avfölja Shawn Mendes nu av exakt samma skäl. Han lägger bara upp katalogbilder från sina konserter. Det jag vill jag ju inte se! Jag vill se honom precis innan han går på scen och är nervös. Vi får så mycket av det där snygga och tillrättalagda på andra ställen.

Jessika i P1 mellan inslagen

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Vilka tycker du är bäst i Sverige på att skapa grymt videoinnehåll på sociala medier?

Johanna Nordström (@johannanordstrm) & Torbjörn Averås Skorup (@torbjornaskorup)! De är fantastiska exempel på kreativa människor som har hittat det bästa sättet att nyttja vad sociala medier kan vara. De skapar igenkänning och inkluderar människor med hjälp av humor som är rolig, vass och varm.

Det här är ett tips som kanske förvånar: Camilla Näslund (@girlinchange). Hon använder sociala medier på ett sånt vackert sätt, framförallt Insta stories. Hon har en livsstilskanal och är överviktsopererad. En operation som hon fick mycket problem av, bland annat har hon tappat sitt närminne. Hon talar direkt till mig som följare på ett väldigt avskalat sätt. Jag blir påmind om att man på sociala medier ju älskar att få ta del av en annan människas vardag på ett nära och avskalat sätt – där är hon en stor inspiration.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.