Dela sidan:

Case: Now This News vs CNN

I högstadiet skrev jag en eldig uppsats om Robert Mugabe, sporrad av en artikel jag hade läst i The Economist. The Economist! I åttonde klass! Redan då en sucker för internationell politik. 

Idag består min nyhetskonsumtion mestadels av  internationella medier: New York Times, BBC, Now This News, NPR, CNN osv. I videoform snubblar jag ofta över samma nyhet fler gånger, men vars genomslag varierar kraftigt. Men vad beror det på? Låt oss jämföra hur två tunga aktörer tar sig an samma nyhet. 

Vad:  Världen vaknar till ännu en absurd och skrämmande Trump-nyhet. CNN och Now This News publicerar samma nyhet, baserat på samma videomaterial – men berättad, klippt och formatiserad på helt olika sätt.

Vilka:  Now This News är den nya generationens mediebolag, som lever på sociala plattformar och initialt inte ens hade en hemsida.  CNN är fenomenala på nyhetssändningar i tv, men trots att de berättat engagerande historier i rörligt format i decennier ligger de hopplöst efter med att skapa bra videoinnehåll på sociala plattformar. Lustigt nog med undantag från Snapchat, där de fram tills nyligen briljerade med dagligt nyhetsinnehåll i “The Update” (nu nedlagt).

Om: CNN har dubbelt så stor följarskara på Facebook (29 miljoner likes) som Now This News (13 miljoner likes). CNN hade också nästan 4000 fler delningar på det här klippet. Trots detta lyckas Now This News få bättre genomslag:  400 000 fler visningar och betydligt högre engagemang.  

CNN:  1,1 miljoner visningar/ 6 500 interaktioner / 13 000 delningar

Trump judicial nominee struggles to answer basic legal questio…

President Donald J. Trump's judicial nominee Matthew Spencer Petersen struggles to answer basic legal questions at his hearing. http://cnn.it/2jYbTr7

Gepostet von CNN Politics am Freitag, 15. Dezember 2017

 

Now This News:  1,5 miljoner visningar/ 15 000 interaktioner/ 9200 delningar

Trump's Judicial Nominee Can't Answer Legal Questions

This judicial nominee can't answer the most basic questions about U.S. law — and Trump wants to give him a lifetime position (via NowThis Politics)

Gepostet von NowThis am Freitag, 15. Dezember 2017

 

Därför funkar Now This News – och inte CNN:  Historien är skräddarsydd och berättad för att passa hur vi som användare konsumerar innehåll på sociala och mobila plattformar. Now This News utgår från hur vi beter oss när vi scrollar i flödet: vad som får oss att haja till, huruvida vi lyssnar med eller utan ljud och vilka konsekvenser det får.

Now This News inleder klippet med en tydlig, uppmärksamhetsvsäckande start  – och berättar därefter historien från början. De använder sig av ett mobilanpassat format, 1:1, snarare än det liggande formatet som är helt fel för mobil konsumtion. Och de textar allt. 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Trender: Videomarknadsföring 2018

Jag är en statistiknörd av Guds nåde – och visst kan det vara skönt att grotta ner sig i ibland?

När det gäller att jobba med rörligt inom digital marknadsföring finns det en hel radda statistik som är värd att titta närmare på. T ex:

  • 1/3 av tiden vi tillbringar online ägnar vi åt att titta på videoinnehåll
  • 2021 kommer 13% av all internettrafik bestå av livevideo
  • Kunder är fyra gånger mer motiverade att köpa en produkt efter att ha sett en video om den, än om de bara har läst om den.

Källa: Social Media Today 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Happy Love Actually GIF - Find & Share on GIPHY

Dela sidan:

Case: Things not to say to

Jag får ofta frågan om jag har bra exempel på vad som funkar när det kommer till video på sociala och digitala plattformar.  I bloggen kommer jag därför löpande att tipsa om innehåll som jag tycker är lyckade när det kommer till innehåll, produktion och/ eller genomslag. Här kommer mitt första tips!

Vad: “Things not to say to…”.

Vem ligger bakom: BBC Three, vars uppdrag är att nå 16-34-åringar i Storbritannien. Vassa och duktiga på att skapa innehåll som engagerar på digitala och sociala plattformar.

Om: Den här typen av klipp har trendat brett och gjorts på en uppsjö sätt, med olika teman. BBC Three har kört det här konceptet i olika versioner på sina sociala kanaler – här är tre av mina favoriter från deras Facebook-sida. 

Därför funkar det: Ett tydligt koncept, engagerande ämnen som skapar diskussion eller igenkänning, karismatiska personer i en studio, rapp klippning och formatmässigt optimerad för plattformen. BBC Three är extremt duktiga på att lyfta politiska ämnen, ställa viktiga frågor på ett underhållande sätt och lyfta fram nya röster och perspektiv. En viktig aspekt här är också korsbefruktningen mellan det seriösa och humoristiska. Ett allvarligt ämne berättas i  lättsam ton med hjälp av charmigt castade personer och lustfylld klippning och musikval.

Things Not To Say To People With Ginger Hair

"Ginger pubes are actually awesome"

Posted by BBC Three on Dienstag, 3. Oktober 2017

”Things not to say to people with ginger hair”.
Visningar: 3 miljoner
Interaktioner/ Delningar: 2500 / 1000

 

Things Fat People Are Tired of Hearing

Please stop asking fat people if their partners have a fat fetish.

Posted by BBC Three on Samstag, 2. September 2017

”Things fat people are tired of hearing about”.
Visningar: 2 miljoner
Interaktioner/ Delningar: 1700/ 778

 

Things Not To Say To Someone Who Wears a Burqa

Stop telling women who wear burqas to go home… THEY LIVE HERE.

Posted by BBC Three on Samstag, 21. Oktober 2017

”Things not to say to someone who wears a burka”.
Visningar: 11 miljoner
Interaktioner/ Delningar: 4400/ 1855

 

Jag är väldigt nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna. 

/ @karin_winther

Dela sidan:

Framtiden är rörlig

Nu händer det. Det stora skiftet mot video. Inom loppet av 1-2 år kommer 80% av all internettrafik bestå av rörligt innehåll. Som producent och innehållsskapare tycker jag förstås att det här är fantastiskt kul – rörligt är ju min grej! Men jag märker också att många är smått panikslagna inför att tampas med helt nya utmaningar. Hur når man sin publik med hjälp av video? Hur skapar man innehåll som vår målgrupp bryr sig om? Hur får man spridning?

För konsumenter och användare är situationen omvänd: man fullkomligt drunknar i budskap och innehåll. Faktum är att användare scrollar igenom 90 meter innehåll i sin mobila feed – varje dag. Det innebär att det sista som behövs är mer innehåll – det behövs bättre innehåll. Innehåll som fyller en funktion och resonerar med publiken, snarare än mer marknadsföring som stör i flödet.

För att lyckas med det behöver man ha kunskap kring hur sociala plattformar och algoritmer fungerar samt vilket innehåll som funkar bäst. Man behöver förstå hur man skräddarsyr innehåll efter plattform, fångar uppmärksamheten i flödet – och framförallt hur man skapar innehåll som engagerar målgruppen.

I den här bloggen kommer jag att dela med mig  av inspiration och tips, visa på lyckade – och mindre lyckade – exempel och lyfta fram personer som är mästerliga innehållsskapare.

Pepp!