Dela sidan:

Q&A William Spetz Del 1: ”Snapchat är dött”

William Spetz ett kreativt humorgeni. När han inte turnerar med sin succéföreställning (”Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?”) skådespelar eller gör briljanta sommarprat hittar han tiden för sketcher till Instagram. Min plan var att vi skulle göra en kort Q&A, men så blev det INTE. Eftersom jag har svurit att aldrig göra ett inlägg i bloggen som kräver att man ska behöva scrolla nedåt mer än tre gånger kommer den här intervjun delas upp i två delar. Del 2 kommer nästa vecka, då full av  tips för hur du skapar grymt videoinnehåll på Instagram!

Berätta, hur kommer du på idéer till sketcher? 

Oftast när jag har tråkigt hemma och inte är kreativt upptagen av jobbet. Ofta när jag gör något väldigt vardagligt och inser att det kan finnas en igenkänning här. Andra gånger kan det vara något som sker i samhället, något jag känner en frustration över. Då blir humor ett sätt att kanalisera det.

Dina och Johanna Nordström (@johannanordstrm) semestersketcher är väl ett exempel på det? 

Exakt! Då var vi båda lediga i en vecka, och kom på saker hela tiden. Hon är också en sån kreativ kraft; så fort humor bildas i ett rum börjar hon regissera och fånga det med mobilen. Hon har den förmågan naturligt, att fånga och skapa humor i stunden utan att känna press eller övertänka. Det tycker jag är fantastiskt.

Svenskar möter svenskar utomlands

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Att bli som mest kreativ när man är uttråkad, det betyder också att det inte finns någon kreativitet över när du, som nu, turnerar med din föreställning i flera månader? 

Exakt så! Vilket gör att det blir väldigt oregelbundet. Ibland kan det gå ett halvår innan jag lägger ut någonting. Förut var ju sociala medier min primära kanal, och all kreativitet gick åt till det. Men idag är det ett komplement. Min huvudsakliga kreativitet lägger jag på mitt jobb. Men det betyder också att när jag kommer hem på kvällen är det sista jag vill göra att spela in en sketch till Instagram.

Nu får mina sociala medier mer spegla mitt liv. Jag är ganska pensionärig på mina sociala medier, det är väldigt mycket bilder på träd med en caption typ ”Ha en fin dag, gonatt”. Jag har säkert förlorat en massa likes och följare på det – men jag känner att jag mer har landat i mig själv. Jag trivs bättre med det här, att inte jaga en kick.

LISA OCH KOMPLIMANGER. Biljetter: blixten.se/williamspetz ❤

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Berätta om det här med att du får panik så fort du börjar tänka strategiskt kring att skapa och posta sketcher. Att din kreativitet dör då. Det tycker jag är så talande för vem du är.

Jag är verkligen inte lagd så som person, att vara strategisk kring kreativitet. Det var därför jag tilltalades av Youtube från början – det var så prestigelöst och inte kommersiellt, det var bara en kreativ kanal. Det är det fortfarande, men det är också så mycket annat som inte tilltalar mig. Hade mitt tonåriga jag idag letat efter en form för min kreativitet så hade jag nog inte börjat med Youtube. Jag hade snarare gått en teaterkurs eller nåt.

Intressant! Hur menar du då?

Jag skulle inte se Youtube som rätt plattform för ett kreativt utlopp på samma sätt idag. Jag vill inte låta gammaldags eller dissig, men idag är det är en kommersiell plattform på ett sätt det inte var då. I väldigt många klipp och kanaler finns det en kommersiell agenda. För mig skulle det bara vara begränsande.

Stämningen under sista doppet innan hemfärd

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Vilka är dina favoritplattformar?

Instagram, eftersom det är så levande och snabbt.  Facebook är mer politiskt känner jag, så om jag har en mer politisk underton i en sketch brukar den bli större på Facebook. Där har jag också en bredare målgrupp, medan mina följare på Instagram är yngre. Jag låter innehållet avgöra var det gör sig bäst, men när jag gör ett klipp tänker jag i första hand på Instagram. Sen publicerar jag det på Facebook om jag tycker att det passar där.

Vad tänker du kring Snapchat nu? 

Det är dött. Jag gick faktiskt in häromdagen, det enda som kom upp i mitt flöde är gamla flirtar från 2016! Det är intressant hur det förändras. Nu lägger jag aldrig upp stories där längre. I föreställningen som jag turnerar med nu har jag en låt som handlar om flirtar på Snapchat, som gick under arbetstiteln ”Snapchat-låten”. Den handlar om hur man alltid vill ha makten, när man svarar på en snap eller inte osv. Den gjorde jag 2016 – men hade aldrig gjort idag.

Det är många som saknar dig i en sketchserie som genomsyras så av din speciella tonalitet. Det finns ju i projekten då du är djupt kreativt involverad, som i föreställningen och dina sommar- och vinterprat i P1. Men är det inte dags för dig att göra comeback i en egen sketchserie snart? 

Jag saknar verkligen det, att få vara med kreativt hela vägen i en webbserie! Skriva manus, klippa, filma. Att ha total kontroll. Jag har faktiskt flera grejer som jag skriver på just nu och hoppas få göra. Jag är taggad!

Om du får drömma fritt – vad är nästa stora steg?  

Att skriva nåt stort och skådespela i det, som en långfilm eller tv-serie. Att anta en riktig kreativ utmaning som kommer att kräva mer av mig än vad jag någonsin har behövt ge innan.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Case: Now This News vs CNN

I högstadiet skrev jag en eldig uppsats om Robert Mugabe, sporrad av en artikel jag hade läst i The Economist. The Economist! I åttonde klass! Redan då en sucker för internationell politik. 

Idag består min nyhetskonsumtion mestadels av  internationella medier: New York Times, BBC, Now This News, NPR, CNN osv. I videoform snubblar jag ofta över samma nyhet fler gånger, men vars genomslag varierar kraftigt. Men vad beror det på? Låt oss jämföra hur två tunga aktörer tar sig an samma nyhet. 

Vad:  Världen vaknar till ännu en absurd och skrämmande Trump-nyhet. CNN och Now This News publicerar samma nyhet, baserat på samma videomaterial – men berättad, klippt och formatiserad på helt olika sätt.

Vilka:  Now This News är den nya generationens mediebolag, som lever på sociala plattformar och initialt inte ens hade en hemsida.  CNN är fenomenala på nyhetssändningar i tv, men trots att de berättat engagerande historier i rörligt format i decennier ligger de hopplöst efter med att skapa bra videoinnehåll på sociala plattformar. Lustigt nog med undantag från Snapchat, där de fram tills nyligen briljerade med dagligt nyhetsinnehåll i “The Update” (nu nedlagt).

Om: CNN har dubbelt så stor följarskara på Facebook (29 miljoner likes) som Now This News (13 miljoner likes). CNN hade också nästan 4000 fler delningar på det här klippet. Trots detta lyckas Now This News få bättre genomslag:  400 000 fler visningar och betydligt högre engagemang.  

CNN:  1,1 miljoner visningar/ 6 500 interaktioner / 13 000 delningar

Trump judicial nominee struggles to answer basic legal questio…

President Donald J. Trump's judicial nominee Matthew Spencer Petersen struggles to answer basic legal questions at his hearing. http://cnn.it/2jYbTr7

Gepostet von CNN Politics am Freitag, 15. Dezember 2017

 

Now This News:  1,5 miljoner visningar/ 15 000 interaktioner/ 9200 delningar

Trump's Judicial Nominee Can't Answer Legal Questions

This judicial nominee can't answer the most basic questions about U.S. law — and Trump wants to give him a lifetime position (via NowThis Politics)

Gepostet von NowThis am Freitag, 15. Dezember 2017

 

Därför funkar Now This News – och inte CNN:  Historien är skräddarsydd och berättad för att passa hur vi som användare konsumerar innehåll på sociala och mobila plattformar. Now This News utgår från hur vi beter oss när vi scrollar i flödet: vad som får oss att haja till, huruvida vi lyssnar med eller utan ljud och vilka konsekvenser det får.

Now This News inleder klippet med en tydlig, uppmärksamhetsvsäckande start  – och berättar därefter historien från början. De använder sig av ett mobilanpassat format, 1:1, snarare än det liggande formatet som är helt fel för mobil konsumtion. Och de textar allt. 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Trender: Videomarknadsföring 2018

Jag är en statistiknörd av Guds nåde – och visst kan det vara skönt att grotta ner sig i ibland?

När det gäller att jobba med rörligt inom digital marknadsföring finns det en hel radda statistik som är värd att titta närmare på. T ex:

  • 1/3 av tiden vi tillbringar online ägnar vi åt att titta på videoinnehåll
  • 2021 kommer 13% av all internettrafik bestå av livevideo
  • Kunder är fyra gånger mer motiverade att köpa en produkt efter att ha sett en video om den, än om de bara har läst om den.

Källa: Social Media Today 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Happy Love Actually GIF - Find & Share on GIPHY

Dela sidan:

Case: Things not to say to

Jag får ofta frågan om jag har bra exempel på vad som funkar när det kommer till video på sociala och digitala plattformar.  I bloggen kommer jag därför löpande att tipsa om innehåll som jag tycker är lyckade när det kommer till innehåll, produktion och/ eller genomslag. Här kommer mitt första tips!

Vad: “Things not to say to…”.

Vem ligger bakom: BBC Three, vars uppdrag är att nå 16-34-åringar i Storbritannien. Vassa och duktiga på att skapa innehåll som engagerar på digitala och sociala plattformar.

Om: Den här typen av klipp har trendat brett och gjorts på en uppsjö sätt, med olika teman. BBC Three har kört det här konceptet i olika versioner på sina sociala kanaler – här är tre av mina favoriter från deras Facebook-sida. 

Därför funkar det: Ett tydligt koncept, engagerande ämnen som skapar diskussion eller igenkänning, karismatiska personer i en studio, rapp klippning och formatmässigt optimerad för plattformen. BBC Three är extremt duktiga på att lyfta politiska ämnen, ställa viktiga frågor på ett underhållande sätt och lyfta fram nya röster och perspektiv. En viktig aspekt här är också korsbefruktningen mellan det seriösa och humoristiska. Ett allvarligt ämne berättas i  lättsam ton med hjälp av charmigt castade personer och lustfylld klippning och musikval.

Things Not To Say To People With Ginger Hair

"Ginger pubes are actually awesome"

Posted by BBC Three on Dienstag, 3. Oktober 2017

”Things not to say to people with ginger hair”.
Visningar: 3 miljoner
Interaktioner/ Delningar: 2500 / 1000

 

Things Fat People Are Tired of Hearing

Please stop asking fat people if their partners have a fat fetish.

Posted by BBC Three on Samstag, 2. September 2017

”Things fat people are tired of hearing about”.
Visningar: 2 miljoner
Interaktioner/ Delningar: 1700/ 778

 

Things Not To Say To Someone Who Wears a Burqa

Stop telling women who wear burqas to go home… THEY LIVE HERE.

Posted by BBC Three on Samstag, 21. Oktober 2017

”Things not to say to someone who wears a burka”.
Visningar: 11 miljoner
Interaktioner/ Delningar: 4400/ 1855

 

Jag är väldigt nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna. 

/ @karin_winther

Dela sidan:

Framtiden är rörlig

Nu händer det. Det stora skiftet mot video. Inom loppet av 1-2 år kommer 80% av all internettrafik bestå av rörligt innehåll. Som producent och innehållsskapare tycker jag förstås att det här är fantastiskt kul – rörligt är ju min grej! Men jag märker också att många är smått panikslagna inför att tampas med helt nya utmaningar. Hur når man sin publik med hjälp av video? Hur skapar man innehåll som vår målgrupp bryr sig om? Hur får man spridning?

För konsumenter och användare är situationen omvänd: man fullkomligt drunknar i budskap och innehåll. Faktum är att användare scrollar igenom 90 meter innehåll i sin mobila feed – varje dag. Det innebär att det sista som behövs är mer innehåll – det behövs bättre innehåll. Innehåll som fyller en funktion och resonerar med publiken, snarare än mer marknadsföring som stör i flödet.

För att lyckas med det behöver man ha kunskap kring hur sociala plattformar och algoritmer fungerar samt vilket innehåll som funkar bäst. Man behöver förstå hur man skräddarsyr innehåll efter plattform, fångar uppmärksamheten i flödet – och framförallt hur man skapar innehåll som engagerar målgruppen.

I den här bloggen kommer jag att dela med mig  av inspiration och tips, visa på lyckade – och mindre lyckade – exempel och lyfta fram personer som är mästerliga innehållsskapare.

Pepp!