Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Winther Wonderland. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 22 Maj 2018

Stillbilder ger mig ångest

Jag får ångest av att posta stillbilder på Instagram. Som ett resultat av det har jag blivit minst sagt passiv när det kommer till den funktionen. Det har hänt mig förr: när Snapchat först kom blev flykten dit en underbar och välbehövlig paus från kravet på perfektion i Instagrams flöde. Den självraderande Stories-funktionen (som snabbt kopierades av Instagram) är mycket mer personlig, spontan och lekfull i jämförelse. Formatet står i bjärt kontrast till det stillbildsflöde som snabbt blev filtrerat, finkammat och perfekt.

Instagram Stories GIF by telenet - Find & Share on GIPHY

Idag består mitt personliga användande nästan bara av att posta videor och Insta Stories. Varför? För att det är en återgång till det spontana, lekfulla och imperfekta. Det känns nästan som en ynnest att bara få ha roligt utan att hamna i en jakt på bekräftelse och likes. När man postar ett videoklipp i flödet räknas antalet visningar, men inte antalet likes. I Stories är stämningen ännu mysigare eftersom bara du själv ser antalet visningar. Känslan av att bli bedömd, att lyckas eller misslyckas, finns inte där på samma sätt.

Det finns en djup ironi (och rejäl dos mörker) i att inte ens programmerarna bakom den första gilla-funktionen (som uppfanns för Facebook) tycker om likes utan snarare beskriver dem som ”ett pseudo-nöje, lika tomma som förföriska”.

Instagram GIF - Find & Share on GIPHY

När jag skapar rörligt innehåll för Instagram har jag roligt, det till och med triggar min tävlingsinstinkt. Men snarare än att ha siktet inställt på mycket likes vill jag skapa så bra innehåll som möjligt för målgruppen och communityt som det är till för. Mitt mål är att skapa innehåll som berör, når fram och startar en dialog. Det är väl trots allt då sociala medier är som bäst: när vi får kontakt.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Vad blir viralt på TikTok?

TikTok släppte nyligen sin sammanställning TikTok 100, som är rafflande läsning om man är nyfiken på vilket innehåll som blivit stort på plattformen under året som gått. För er som...

7 Januari 2020

Är Jennifer Aniston egentligen ett Instagram-geni?

Senaste veckans mest omskrivna Instagram-händelse är tveklöst Jennifer Anistons intåg på plattformen. Efter att Aniston postade en groupie på sig själv och de gamla kollegorna från kultserien ”Friends” gick internet...

20 Oktober 2019

5 grymma podcasts om digitala trender

”Men herregud, när hinner du lyssna på allt?” brukar en av mina bästa vänner fråga mig. Hon har svårt att få ihop min högkonsumtion av podcasts med mitt i övrigt hektiska liv.

23 September 2019