Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther är strategisk konsult med fokus på digital kommunikation, hållbarhet, video och tech. Som producent, kreatör och contentstrateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 18 november 2022

Trend: Så använder Generation Z emojis

Få saker engagerar så mycket som åldersångest. Eller åtminstone tydliga bevis på att man anses ocool eller ”gammal” av yngre generationer.

Nyligen besökte jag TV4 för att prata om en studie som analysföretaget  Perspectus Global har gjort, och som på sistone fått nytt liv. Baserat på intervjuer med 2000 personer i åldern 16-29 år kunde man sammanfatta en lista på tio emojis som unga vuxna anser att ”bara äldre”, dvs personer över 30 år, använder:

Utöver listan kommer undersökningen också fram till att vi tolkar emojis olika, och beroende på vilken ålder vi har. Därmed använder vi också emojis på olika vis, för att kommunicera olika saker. Så, vilka är de viktigaste insikterna att ta med sig?

Här är tre tydliga trender som jag ser:

1. Äldre använder emojis bokstavligt – unga som ett eget språk
Äldre brukar använda emojis väldigt bokstavligt. Dvs, de flesta över 30+ tenderar att  använda emojis som ett sätt att förstärka eller bildsätta något man redan har skrivit i text. Något övertydligt, helt enkelt. Medan yngre snarare använder emojis som ett språk i sig, där man använder bilderna för att berätta något kompletterande.

2. Generation Z:s använder emojis med undertoner & ironi
Yngres användning av emojis präglas av undertoner, ”dolda” budskap och ibland rätt avancerade rebusar av olika emojis som tillsammans bildar en ny mening. Men framförallt används många emojis ironiskt. Gråtemojin används t ex av yngre som ett sätt att signalera ett ironiskt skratt, dvs att man skattrar. Medan den skrattande gråtemjin snarare används ironiskt i motsatt betydelse, dvs att man istället är ledsen/ gråter istället för att man skrattar. Typ ”jag skrattar utåt men inombords gråter jag”.

3. Tummen upp signalerar passiv aggressivitet för unga
En emoji som delar generationerna och skapar förvirring på arbetsplatser är tummen upp. Yngre anser att det väldigt otrevligt och sänder en passiv aggressiv signal, något som helst bör undvikas. Medan äldre däremot anser att det är en oerhört användbar emoji, ett snabbt och praktiskt ”OK” när man har ont om tid. Använder du den däremot till någon under 30 får du helt enkelt riskera missförstånd.

Avslutningsvis vill jag skicka med er den här underbara Tiktok-videon från en förvirrad 30+student som, nyinflyttad i ett amerikanskt studenthem fullt av Generation Z-grannar, får en chockartad inblick i det enigmatiska sätt unga använder emojis på:

Länk till klippet 

Ps. Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Hör gärna av er! Ni hittar mig på karinwinther.se.

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Trender bland unga 2023: Second hand, BeReal och nördens comeback

Ungdomsbarometerns årliga trendrapport är här! Besatt som jag är av Generation Z har jag givetvis nördat ner mig i detta. 15 000 svenskar från hela landet i åldern 15-24 år har...

6 december 2022

Tre insikter för dig som marknadsförare från Youtubes rapport om Gen-Z

Youtube har släppt en trendrapport med fokus på Gen Z (specifikt 18-25-åringar). Man har analyserat hundratals trender på plattformen och samtidigt gett Ipsos i uppdrag att utföra undersökningar med unga...

30 september 2022

7 tips – Så lyckas du som företag på Tiktok

Att Tiktok är en av den roligaste sociala plattformarna  just nu är inget revolutionärt påstående. Men icke desto mindre sant! Idag domineras Tiktok som bekant av yngre målgrupper, men appen...

14 augusti 2022