söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther är strategisk konsult med fokus på digital kommunikation, hållbarhet, video och tech. Som producent, kreatör och contentstrateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 6 december 2022

Trender bland unga 2023: Second hand, BeReal och nördens comeback

Ungdomsbarometerns årliga trendrapport är här! Besatt som jag är av Generation Z har jag givetvis nördat ner mig i detta. 15 000 svenskar från hela landet i åldern 15-24 år har svarat på vilka trender de tror blir stora under 2023. När jag föreläser och jobbar som konsult kring just Generation Z och hållbarhet  återkommer jag ofta till flera av beteendemönstren i den här rapporten. En långsiktig och stabil trend, som nu fortsätter att öka i popularitet, är just ungas intresse för hållbarhet i vardagen, något som tar sig uttryck i en ökad vilja att äta mindre kött för miljöns skull, handla second hand, resa med tåg och reparera sånt man äger istället för att köpa nytt.

Här är några av rapportens mest intressanta insikter:


Second hand, tågluff, mindre kött och friluftsvurm

Förutom att äta mindre kött för miljöns skull fortsätter second hand att öka i popularitet, framförallt när det gäller mode. Många unga anser att det här är både klimatsmart och ekonomiskt. Samtidigt upplever man också second hand-plagg som mer unika, i jämförelse med massproducerade plagg man sällan är ensam om. En utveckling som gett denna trend extra skjuts är att online-handeln med second hand har tagit fart rejält på sistone, tack vare enkla och bekväma tjänster som Sellpy, Plick och Tise.

Tågresandet är en annan trend som många unga förutspår kommer att öka under 2023, en kombination av att unga både är ressugna och miljömedvetna. Med nya nattåg ut i Europa blir längre resor i närområdet än mer attraktivt. Här hittar unga inspiration från resvloggar på både TikTok och Youtube. Kolla in hashtaggen #europeansummer på TikTok.

Friluftsliv blir också alltmer poppis, både som modetrend och alternativ till en stillasittande vardag. Med distansstudier öppnar sig nya möjligheter till en mer aktiv livsstil, där mer tid kan tillbringas i naturen eller på längre resor. Den sk. ”Van life”-trenden har också lyft husbilslivet till nya, hipppa höjder. Vurmen kring friluftslivet tar sig också uttryck i uppsvinget för praktiska funktionskläder och outdoor-märken som Patagonia, The North Face och Arcteryx. Tänk regnkläder, fleece och cargobyxor. Gorpcore, som stilen kallas, kan kort beskrivas som normcore 2.0.


BeReal tar över, TikTok är ohotad etta och sociala medier-detox på uppgång

Föga förvånande står TikTok i centrum för ungas sociala medier-användning och populärkulturella referensram. Merparten av trenderna som unga upptäcker härrör ofta från just TikTok. Appen är en ohotad maktfaktor som plats för underhållning och trendbevakning, i allt från virala memes till musik, matlagningsrecept eller nischade intressen/ subkulturer.

Appen BeReal seglar upp som ett roligare alternativ till Instagram – och har laddats ner av över 33% av de intervjuade, som spår att appen blir ännu större under 2023. Vid olika tillfällen varje dag skickar BeReal ut en notis då du uppmanas dela med dig av dagens bild, en personlig och spontan ögonblicksbild av vad du gör just då. Bilden tas direkt i appen, med både bak-och framkameran, och kan således inte förberedas på förhand. Du kan inte heller redigera bilden eller addera filter. Flödet begränsas också av att du endast kan se bilder tagna av dina vänner samma dag – men bara om du själv postat en bild först.

Ett annan trend som lyfts är behovet bland unga storstadsbor av en tillfällig sociala medier-detox. Man kan se det som ett sätt att lyfta frågorna kring kopplingen mellan psykisk ohälsa, mobilberoende och överkonsumtion av  sociala medier, som många unga är medvetna om. Det handlar oftast om självvalda pauser, som gärna utannonseras på förhand för att inte skapa oro eller förvirring – och kan ses som ett sätt att ta hand om sig själv och sin mentala hälsa. Men det kan också vara en långsiktig och medveten handling för att minska sin skärmtid och tillbringa mer tid ”utloggad”.


Pluggande, läsning och nördens återkomst  

En trend som pågått under längre tid är att unga lägger alltmer tid på sina studier, vilket hänger ihop med att Generation Z överlag tar studier och karriärsplaner på stort allvar. Detta speglas i trendande innehåll i digitala kanaler, t ex hashtaggen #Studymotivation på TikTok, musikkategorin ”Study music” på Spotify och livestreams på Youtube där man kan plugga sida vid sida med andra digitalt.

Ordet nörd med tillhörande estetik har även fått en comeback bland unga. Nu används inte ordet i nedlåtande ordalag, utan snarare som ett sätt att kommunicera att man är väldigt insatt eller har ett specifikt intresse för något.En av de största trenderna som unga lyfte överlag lyfte inför året 2023 var ”läsa böcker”, vilket kanske förvånar många. Däremot inte om man har följt två av de senaste årens största trender på TikTok, nämligen #BookTok och #DarkAcademia. Den förstnämnda är en slags digital bokklubb där användare (och numer även bokförlag) delar med sig av boktips, medan den senare är en subkulturell vurm för klassisk bildning och Ivy League-universitet-estetik (tänk typ Döda Poeters sällskap).

Ps. Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Hör gärna av er! Ni hittar mig på karinwinther.se.

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Trend: Så använder Generation Z emojis

Få saker engagerar så mycket som åldersångest. Eller åtminstone tydliga bevis på att man anses ocool eller ”gammal” av yngre generationer. Nyligen besökte jag TV4 för att prata om en studie...

18 november 2022

Tre insikter för dig som marknadsförare från Youtubes rapport om Gen-Z

Youtube har släppt en trendrapport med fokus på Gen Z (specifikt 18-25-åringar). Man har analyserat hundratals trender på plattformen och samtidigt gett Ipsos i uppdrag att utföra undersökningar med unga...

30 september 2022

7 tips – Så lyckas du som företag på Tiktok

Att Tiktok är en av den roligaste sociala plattformarna  just nu är inget revolutionärt påstående. Men icke desto mindre sant! Idag domineras Tiktok som bekant av yngre målgrupper, men appen...

14 augusti 2022