Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 18 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021, del 1

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra?

Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra inspirationsföreläsare som gör tvärsäkra framtidsspaningar, din självsäkra besserwisser till kollega: ingen kunde givetvis ha förutspå vilket skitår 2020 skulle bli. Så när vi tittar närmare på hur sociala medier kan tänkas utveckla sig under 2021, låt oss göra det med en rejäl dos ödmjukhet.

Men först skulle jag vilja lyfta några viktiga insikter som kommer att påverka hur vi använder sociala plattformar och digitala kanaler det kommande året:

1. Pandemin har ökat mängden tid vi ägnar åt sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi tillbringar på samtliga sociala plattformar ökat under pandemin; från Instagram, Facebook, Twitter och LinkedIn till Snapchat, Twitch, Tiktok, Reddit och Pinterest.

2. Vi genomgår ett slags tvångsdigitalisering, som påverkar alla delar av samhället: hur vi umgås, bor, jobbar, handlar, utbildar oss, går på evenemang, konferenser och konserter. Samtidigt som suget efter fysiska upplevelser och möten kanske aldrig har varit större än nu är många delar av vårt förändrade beteende här för att stanna. Med andra ord: videomötet ain’t going nowhere.

 
Du har väl inte missat denna virala Tiktok-video?

3. Tongivande politiska rörelser som Black Lives Matter, klimatrörelsen och kampen för transpersoners rättigheter fortsätter spegla ungas politiska engagemang och krav på att påverka samhället och företag i en mer hållbar och jämställd riktning.

4. Tiktok har vuxit upp och blivit mainstream. För er som fortfarande inte har 100% koll på vad grejen med Tiktok är, hur plattformen fungerar och vilket innehåll som dominerar är ett hett tips att se SVT:s dokumentär ”Viral på 24 h” om plattformen, där jag medverkar som expert.

I en rad inlägg kommer jag framöver att djupdyka i några spännande tendenser jag tror kommer prägla våra digitala liv under 2021.

Exempelvis:

  • Nischade plattformar ritar om kartan
  • Slutet för slacktivismen?
  • Generation Z vill ha kreativt samarbete – inte passivt scrollande
  • Pandemins nya influencers
  • Jakten på det meningsfulla flödet

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram: @karin_winther

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna...

22 februari 2021

Trender för 2021, Del 2: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Här är hashtaggen som lockade unga väljare till Biden

Vi är många som kan andas ut nu när Joe Biden officiellt valts till USA:s president – under den mest utdragna och gastkramande presidentvalskampanjen i modern tid har Instagram och...

9 november 2020