Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 6 januari 2019

Trendspaning: Populärast bland unga 2019

Hurra för ett nytt år! För ett år sen startade mitt digitala konsultbolag Winther Wonderland och har sen dess  jobbat som digital kommunikationskonsult för en rad grymma kunder, bland annat Centerpartiet under valrörelsen, SF Studios och Filip & Fredrik för lanseringen av ”Tårtgeneralen” på sociala medier, Bonnierförlagen och Lars Kepler med lanseringen av deras succébok ”Lazarus” och en lång rad ännu hemliga projekt.  Jag hann dessutom vara juryordförande för Guldtuben och flänga kors och tvärs som föreläsare över hela Sverige. Nu ser jag fram emot ett lika spännande 2019!

En av årsskiftets många fördelar är den uppsjö av trendspaningar som publiceras. En av de roligare läsningarna är Snapchats ”Looking forward – Predicting Trends of 2019” där bolaget listar ämnen och trender de tror kommer att växa i popularitet under året. Analysen är baserad på bolagets egen data och insikter kring vad Gen Z pratar om på deras egna plattform, vilket gör det extra intressant.

Snapchat må ha tappat en del millennials-användare till Instagram Stories, men är fortfarande den mest populära sociala medier-plattformen för Gen Z.

Enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och Internet” fortsätter Snapchat att växa i Sverige. Användningen ökar i alla åldrar och den överlägset största användningen sker i åldrarna 12-25 år (Gen Z).  Samtidigt växer Snapchat mest i åldersgruppen 25-35 år, där 52% använder appen.

För att förstå vad som kan bli stora trender i unga målgrupper under 2019 är detta med andra ord utmärkt läsning! Här kommer en sammanfattning.

Tech:  Man ser ett växande intresse för Apples trådösa lurar AirPods hos sina användare såväl som mobila betallösningar som t ex ”Cash App”, där den svenska motsvarigheten givetvis är ”Swish”.

 

Gaming:  Inom gaming lyfter man fram några spel som kommer fortsätta att öka i popularitet under 2019: Minecraft, Fortnite, Call of Duty, och Red Dead Redemption 2. Spel är framförallt av stort intresse bland Snapchats manliga användare.

 

Musik:  Hip hop fortsätter att dominera såklart!. Snapchat ser mycket buzz kring LA-rapparen Blueface, som ökar i popularitet överlag. Nyligen mördade rapparen XXXTentacion (lika kontroversiell som begåvad) och NBA YoungBoy fortsätter dominera bland manliga användare medan K-popbandet BTS och indieartisten Billie Eilish dominerar hos Snapchats kvinnliga publik. Även hyllade rapparen Cardi B kommer att vara fortsatt poppis under 2019.

 

Slang: Älskar den här kategorin! Det ska bli spännande att se vilka av dessa som tar fasta eller fortsätter växa i Sverige, slang tenderar ju att ha ett minst lika livligt lokalt som globalt liv.

 

Beauty & Mode:  Enligt Snapchats data kommer deras kvinnliga användare att föredra en mer ”naturlig” look när det gäller beauty: tänk bobs och ”clean and fresh” makeup. Modemässigt är tonåringar peppade på mer vintage och plagg med batik och neon under 2019.

Animation Domination Lol Gif By gif - Find & Share on GIPHY

Är som vanligt nyfiken på vad mer ni vill läsa om! Hör av er på Instagram (@karin_winther) eller på Snapchat (karin.winther).

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna...

22 februari 2021

Trender för 2021, Del 2: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021, del 1

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra? Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra...

18 januari 2021