Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 7 januari 2020

Vad blir viralt på TikTok?

TikTok släppte nyligen sin sammanställning TikTok 100, som är rafflande läsning om man är nyfiken på vilket innehåll som blivit stort på plattformen under året som gått. För er som inte har stenkoll på TikTok? Det är en av världens mest populära sociala plattformar för unga och har idag över 500 miljoner aktiva användare. Faktum är att TikTok även är den sjunde mest nedladdade mobilappen under hela 2010-talet. (Och ja, det är fd musical.ly).

Appen bygger på ett flöde av korta videor, oftast till musik. När du öppnar appen kommer du in i ett flöde som är uppdelat i två flikar, ett allmänt och ett baserat på konton som du följer.

Till skillnad från t ex Instagram och Snapchats Discovery-flikar dominerar det allmänna flödet på TikTok. Här samlas det innehåll som fått mest visningar och engagemang under hashtags som #foryou och #foryoupage. Det gör att antal följare (än så länge) inte är lika viktigt på TikTok som på andra sociala plattformar. Det innebär också att det går att dyka upp från ingenstans och få enormt genomslag på plattformen över en natt (så som Youtube var i sin begynnelse) – fenomenet som idag är så unikt på sociala medier att det gett upphov till begreppet Tik Tok-fame.

TikToks värld av innehåll består ofta av trender och memes där folk gör sin egen version av ett viralt skämt eller en musiksnutt och uppstår lika fort som de försvinner. Det kan vara allt från danstrender, husdjur och visuella effekter till beauty eller stunts.

Ett unikt exempel på hur det förändrar traditionella maktstrukturer är hur Lil Nas X ”Old town road” växte från en meme på TikTok till att bli den största amerikanska singeln genom tiderna (dvs den låt som legat längst som etta på Billboard-listan).

Så, vilka typer av videor blev mest virala på TikTok det senaste året? Här är mina favoriter bland top 10.

PS. Det är tyvärr inte tekniskt möjligt att bädda in TikTok-länkar på den här bloggplattformen just nu, så klicka på profilnamnet för att se videon.

@brittany_broski – Kombucha Girl gives us her honest opinion

 

@jayleennina – Man vs Wild: Roach edition

 

@calebcutler – They did surgery on a banana!

 

@raeganbrownn – Bear suit daredevil

 

@daviddobrik – David Dobrik and Nick Uhas’ crazy take on Elephant Toothpaste

 

Jag är som vanligt nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram: @karin_winther

Dela blogginlägget:

Mer från Karin Winther

Till bloggen >

Kontroverserna kring Clubhouse

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna...

22 februari 2021

Trender för 2021, Del 2: Nischade plattformar ritar om kartan

Det är fascinerande, men inte särskilt förvånande, att vi under pandemin tillbringar allt mer tid på sociala medier. Enligt Svenskarna & Internets senaste rapport har tiden vi lägger på samtliga sociala plattformar...

25 januari 2021

Trender: Så blir sociala medier 2021, del 1

Kul att 2021 äntligen är här! Och visst började det bra? Om föregående år visade oss något är det fragiliteten som kommer med att försöka förutspå framtiden. Mediehusens årliga framtidsmagasin, dyra...

18 januari 2021