Dela sidan:

Vill du ha tips på bra sommarläsning?

Arbetar du med att optimera innehåll för bästa konvertering? Göra det så enkelt för kunden att köpa men har du reflekterat över att det enkla inte alltid är bäst för alla? Boken Digital Omtanke berör detta och är en ögonöppnare, iallafall för mig.

Det finns nog många som känner igen sig i att det är fullt fokus på försäljning och att allt ska gå väldigt fort. Så fort att vi ibland blir fartblinda och inte ser vad det blir för konsekvenser i andra och tredje ledet. Per Axbom skriver i boken Digital Omtanke att kärnan är:

Problemen uppstår när organisationer ägnar sig åt att skapa värde för företaget och dess ägare på bekostnad av människors välmående.

Det finns människor som far illa av digitala tjänster och gör att de kan i förlängningen påverka människors självbild, ekonomi, relationer och hälsa.

Vem kan bland annat påverkas?

  • Etnisk minoritet
  • Brotts- eller krisdrabbad
  • Funktionsdiskriminerad
  • Icke-medborgare
  • Klassdiskriminerad
  • Rasism-utsatt
  • Religionsdiskriminerad
  • Sexualitetsdiskriminerad
  • Sjukdomsdrabbad
  • Utseendediskriminerad
  • Åldersdiskriminerad

Vad kan påverkas hos dem?

  • Egenvärde
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Integritet
  • Relationer
  • Självförverkligande
  • Självkänsla
  • Social samhörighet
  • Säkerhet

Per belyser inte bara problemet utan har även flera lösningar bland annat den inkluderande pandan. Det är en modell som han har tagit fram för att illustrera och kartlägga alla människor som påverkas av din lösning, även de som är utanför din målgrupp.

Om du inte har något att läsa i sommar så tycker jag att du ska ta den här lilla handboken och lära dig lite mer om digital omtanke.

Trevlig sommarläsning! 🙂

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Sociala mediers roll i organisationen

Vad har sociala medier för roll i organisationen egentligen? Alla verksamhetsområden vill gärna synas i sociala medier men är det verkligen bäst att alla ska få synas? Som Social Media Manager kan det vara svårt att sätta gränser och då brukar jag använda mig av det här.

Den här modellen har jag hittat på för att illustrera att samtliga verksamhetsområden syns i sociala medier, oavsett om man vill eller inte. Det beror på att det är en tvåvägskommunikation som inte finns på samma sätt i andra verksamhetsområden i bolaget. I ett vinstdrivande företag så skulle jag säga att den viktigaste rollen är för sociala medier att supportera följande verksamhetsområden.

  • PR
  • Marknad
  • Sälj

PR
Behov: Vad har PR för behov och hur kan sociala medier stötta? Jo, PR har målet att få personer att prata om bolaget och skapa buzz kring olika aktiviteter som bolaget gör. Det här är något som sociala medier kan hjälpa till med. Här finns en uppsjö av olika typer av innehåll på poster du kan använda och välja mellan. T ex. bakom kulisserna-material, stories, och om det ska vara ett event mm. Allt kan posta organiskt och även göras som annonser. Men hur mäter vi det här? Beroende på vad det är för typ av CTA (Call to action) på posten så ska vi sätta relevanta mätvärden. T ex. Gilla-tummar, delningar, kommentarer, hjärtan osv.

Marknad
Behov: Vad har marknads-avdelningen för behov? Jo, att nå ut till många, att få så stor räckvidd som möjligt. Målet är att säkerställa att det är relevant för målgruppen. Här kan sociala medier hjälpa till med att se om kampanjen flyger eller inte. När bolaget precis har lanserat en ny kampanj så kommer reaktionerna snabbt i sociala medier, både positiva och negativa. Gör det inte det, då finns det en del kvar att slipa på i kampanjen. Det är på grund av att sociala medier är en tvåvägskommunikation. Hur mäter vi det här då? Här kan vi mäta t ex. engagemang, kommentarer, delningar och reaktioner.

Sälj
Behov: Säljavdelningen har, såklart, målet att sälja så mycket som möjligt. Målet är konvertering. Hur kan sociala medier hjälpa här? Jo, genom pricksäkra annonser till rätt målgrupp. Eftersom Facebook även äger Instagram så är det enkelt att annonsera på båda plattformarna samtidigt vilket gör att du kan nå kunden på två starka kanaler. Här kan du mäta t ex. försäljning, göra retargeting, klick och registreringar.

Hur använder du sociala medier? Vilka verksamhetsområden stöttar sociala medier på ditt bolag? Hur mäter du? Kommentera gärna.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Testa att göra Facebook-annonser utan att de går live

Vill du vara kreativ och testa att göra Facebook-annonser? Du slipper att sätta upp alla parametrar och att de råkar gå live. Då kan du använda dig av Facebooks kreativa studio.

Att göra annonser i Facebook är inte det lättaste. Det finns ofantligt många olika parametrar man kan ställa in. Därför har Facebook skalat bort alla parametrar kring målgrupp, period, retargeting mm och bara lämnat kvar det kreativa. Facebooks kreativa studio gör att du kan fylla boxarna med olika typer av innehåll och testa dig fram i en säker miljö och känna dig trygg med att annonserna fungerar som de ska när de väl ska lanseras.

Här kan du testa alla roliga format! Du kan laborera med olika video-format, text i bild och allt annat. Dessutom kan ni vara flera som är inne och arbetar med samma annonser där man kan lägga utkasten i mappar. Du kan även skicka ett utkast till din mobil för att se hur dina annonser kommer att se ut på mobilen. Bra va?

Har du idétorka på hur du ska göra dina annonser och få dem att sticka ut? Då kan du kika på deras inspirationssidor där de ger förslag på kreativa format som sticker ut till exempel Treatwell och deras kampanj Book Beauty Online.

I Facebook Kreativa Studio kan du hitta allt och lite till. Ta dig lite tid och bli inspirerad och testa att gå utanför din vanliga comfort zone. Det kanske är något för dig att testa?

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

 

Dela sidan:

Intervju: Hur arbetar man med Influencer-marknadsföring 2019?

Är du intresserad av att arbeta med influencers och använda dig av Influencer-marknadsföring? Jag träffar Martin Garbarczyk, Relatable, och han ger insikt i hur de arbetar med Influencers.
– Engagemang mot och i rätt målgrupper är viktigare än att stirra sig blint på antalet följare Influencern har, man måste titta djupare, berättar Martin.

Word Of Mouth (WOM)-marknadsföring är det som gäller idag. WOM har funnits sen urminnestider, men många vet inte riktigt hur man ska göra. Jag träffar Martin som är VD och grundare av Relatable, det svenska Influencer bolaget med kontor i Stockholm, London, New York och Los Angeles och han berättar om hur de jobbar med sina kunder och influencers för att skapa WOM-marknadsföring.

Idag pratar man om genuina människor som är engagerade, WOM-marknadsföring och där Influencern har en demografi som passar utifrån det som kunden vill ha. Martin berättar att det som är viktigaste är hur stort engagemang och vilka målgrupper Influencern har bland sina följare – antal följare, eller potentiell räckvidd är så klart viktigt, men högt engagemang och trovärdighet i och mot rätt målgrupper är en viktigare faktor än antal följare.

Var drar man gränsen?
Ett sätt att mäta är att utgå från snitt-engagemanget i olika kohorter. T ex. en Influencer i Sverige som har 35.000 följare har ett snitt på ca 2,4% i engagemang, enligt Martin. Något man bör tänka på är också att ju större följarskara Influencern har så brukar oftast engagemanget i snitt gå ned.

På Relatable har de byggt ett globalt index med 17 miljoner Influencers, som de med hjälp av sin egna teknik där de delar in i olika kategorier och vertikaler, beroende på hur många följare och engagemang de har och vad för typ av stil och tema de faller inom.  

När Relatable jobbar med sina kunder här hemma i Sverige och runt om i världen så brukar de oftast jobba med att ha med Influencers med olika följarskaror i antal i sina kampanjer, givetvis styr alltid kundens KPI:er utformningen, men här är tre kategorier som de oftast jobbar efter.

  1. Headliners – Personer med stort antal följare, hur stora beror på vilket land kunden jobbar i
  2. Engagers  – Personer med upp till 100 000 följare
  3. Emerging Talent – Personer som har 10 000+ följare, har en snabb tillväxt och ett osedvanligt högt engagemang

Vad ska man tänka på när man väljer att jobba med Influencers idag?
För att hitta rätt Influencer att göra ett samarbete med för ditt företag så finns det några punkter som behövs för att matchningen ska bli bra.

  • Högt engagemang över snittet i den kategori som personen är i, i antal följare
  • Publik/Målgrupp – Kunna engagera sin publik och rätt målgrupp för syftet
  • Stil – Ha en spännande och unik stil med ett content som passar kampanjen och aktiveringens övriga visuella budskap
  • Storytelling – Duktig på att skriva bra engagerade captions/texter samt vara en person som är bra i rörligt format framför kameran (Stories), inte bara bakom.  
  • Kvalitet på Content – Viktigt att det ska vara så bra att kunden ska kunna använda det i sina egna kanaler, och då handlar det inte om stil, utan allt från legala krav till upplösning av materialet etc.
  • Brand fit – Varumärkets och Influencerns värderingar ska passa varandra, autenticitet är den viktigaste faktorn i alla samarbeten. Myten om att sponsrat content får lägre engagemang än organiskt är just byggd på alla samarbeten där man direkt tänker, “hur tänkte de nu egentligen?”

Relatable har en väldigt bred kundbas med över 100+ kunder och alla kunder har olika behov och strategier kring hur de använder Influencers i sitt varumärkesarbete. Tex nu i våras påbörjade de sitt samarbete med Converse i London och kunden vill bara jobba med Emerging Talent personer som inom 12-15 månader tros kommer vara nästa IT personer inom street mode. Stil, visualitet, content nivå och brand fit är väldigt mycket viktigare för de än hur många följare de har.

Hur jobbar ni med Influencers och bygger relation med alla i ert index?
Vi har från dag ett alltid haft “Kreatörerna” som vi kallar dessa personer internt i centrum. Vi valde tidigt att inte representera folk och bygga upp ett eget “stall” med kreatörer, vi tror på att dessa personer är professionella yrkesproffs på det de gör och har alltid haft en väldigt hög respekt för det. Varför ska vi prata med en person som har 100 000 följare på Instagram på ett mindre respekterat sätt än tex en Native Advertising Director på något mediahus? För oss är de exakt likvärdiga när vi går in i dialog om samarbeten.

Vi gjorde en ganska omfattande undersökning med folk i vårt index om främst vad det verkligen inte gillade i kontakten de hade och har med alla olika bolag och byråer som de samarbetat eller samarbetar med. Från det fick vi väldigt mycket insikter och utifrån den undersökningen så byggde vi upp metoder och sätt som bygger helt på hur och varför kreatörer vill bli kontaktade.

Det är en superhemlig kommunikationskanal vi använder oss av, men det är den berömda mailen. Men som säkert alla som läser din blogg vet, så handlar kommunikation och förväntningar om så mycket mer. Med professionalism, respekt, snabbhet och ödmjukhet så kommer man en väldigt bra på vägen.

Vilket är ditt bästa case som ni gjort som du är mest stolt över?
Vi har gjort väldigt många bra och stora samarbeten sista två åren, nu senast med Samsung här under våren, lite svårt att välja då alla är olika i sin natur och vilka förväntade resultat som sattes upp innan tillsammans med kunderna.

Men ett projekt jag är lite extra glad och stolt över är när vi var med och stöttade Youtube Musics lansering i Sverige. Hela lanseringen byggdes på att kreatörer skulle ta ut Youtube Music till sina publiker, ingen annan marknadsföring gjordes, allt engagemang och räckvidd byggdes och gick via Influencers. Vi arrangerade tre små exklusiva events i Stockholm med artister från tre olika musikstilar och sen samlade vi alla på en gemensam efterfest. Youtube Music appen gick upp som den mest nedladdade gratis appen på Googles och Apples app store innan efterfesten var slut. Ett stort tack till Gustav Radell och hela teamet på Google/YouTube som vågade att köra på det sättet som vi gjorde. Det jag gillar med det här caset är just att skala, brand fit och den kulturella relevansen mottogs så väl av alla som var med i det, artister, influencers och alla som följde med under kvällen via sin telefon. Här kan du läsa mer om kampanjen

 

Har du något sista tips till alla marknadsteam där ute?
Jag har nämnt lite tankar och processer ovan som vi anser är viktiga och som vi jobbar utefter lärdomar från över 7000+ samarbeten i över 40 länder. Mitt tips handlar nog mest om inställning och mod, ställ Influencer Marketing mot alla dina andra medieköp som TV, programmatic, print etc, många i Sverige tror och ärligt kanske inte vet att du kan gå i större skala med Influencers än vad man vet om. Mitt tips jag ger till alla våra kunder och partners –  gå in i ditt excel ark som är din media budget, lägg till en ny rad, avsätt 20% av din årliga media budget till Influencer Marketing och hitta en partner/byrå som kan hjälpa dig att skala och ta det till nästa nivå. Det kommer vara väldigt bra och ge bra resultat, enligt mig nog de bäst investerade budget kronorna i 2020 eller under hösten 2019.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Lär dig mer om din målgrupp i Facebook Business Manager

Vilka är din målgrupp på din Facebook-sida? Eller rättare sagt vilka har du fått som målgrupp? Var bor de? I vilket åldersspann är de flesta följarna? Vilka är mest engagerade och interagerar med din sida? Hur ser fördelningen mellan män och kvinnor ut? Genom att grotta in dig i Facebook Business Manager kan du lära dig mer om din målgrupp.

Jag tycker det är intressant att på Facebook är det inte du som väljer din målgrupp  – de väljer dig. Då menar jag de fans som gillar din Facebook-sida. Visst, du kan rikta annonser mot den målgrupp som du vill nå men de som gillar ditt företag utan att fått en annons är de som är dina riktiga fans. Mitt bästa tips är att  lära känna sin målgrupp uti fingertopparna. Det är väldigt spännande att testa och se vilken typ av innehåll de går igång på. Genom att läsa statistiken som finns i Facebook Business Manager gör att du lättare kan lära dig mer om din målgrupp och därmed bli bättre på att kommunicera med dem. Dessutom helt gratis!

Om du går in på “Statistik” och går till den vänstra kolumnen hittar du “Personer” och då hamnar du på “Dina fans” i undermenyn. Här får du fram statistiken på dem som gillar din sida och deras sammanlagda demografiska data. Fördelningen mellan kvinnor och män samt ålder. Informationen är baserat på vad användarna har angett i sina profiler.

Statistik dempgrafi Facebook Business Manager

Här ovan ser du att majoriteten är kvinnor i åldrarna 35-64. Men det som är ännu mer intressant är om du tittar vidare i statistiken och går till fliken “Personer som har interagerat”. Då ser det annorlunda ut. Då är det personer i åldrarna 45-65+ som är mest engagerade. De är alltså de som faktiskt gillar vårt innehåll och tar sig tid att kommentera, gilla, dela, titta, klicka och köpa. Dessa är de kunder som vi verkligen ska ta hand om lite extra. Detta är dessutom en köpstark målgrupp.

 

Statistik Interagerade fans Facebook Business Manager

Många marknadsavdelningar har fokus på att nå den målgrupp som vi inte har men jag tänker tvärtom när det gäller sociala medier. Här ska vi dra nytta av den målgrupp som redan gillar oss och framförallt engagerar sig i vårt innehåll. Genom att dessa blir engagerade så sprids det till andra och då får vi fler följare i sociala medier.

Vill du ha lite fler tips och trix? Läs Del 1 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com