Dela sidan:

Lär dig mer om din målgrupp i Facebook Business Manager

Vilka är din målgrupp på din Facebook-sida? Eller rättare sagt vilka har du fått som målgrupp? Var bor de? I vilket åldersspann är de flesta följarna? Vilka är mest engagerade och interagerar med din sida? Hur ser fördelningen mellan män och kvinnor ut? Genom att grotta in dig i Facebook Business Manager kan du lära dig mer om din målgrupp.

Jag tycker det är intressant att på Facebook är det inte du som väljer din målgrupp  – de väljer dig. Då menar jag de fans som gillar din Facebook-sida. Visst, du kan rikta annonser mot den målgrupp som du vill nå men de som gillar ditt företag utan att fått en annons är de som är dina riktiga fans. Mitt bästa tips är att  lära känna sin målgrupp uti fingertopparna. Det är väldigt spännande att testa och se vilken typ av innehåll de går igång på. Genom att läsa statistiken som finns i Facebook Business Manager gör att du lättare kan lära dig mer om din målgrupp och därmed bli bättre på att kommunicera med dem. Dessutom helt gratis!

Om du går in på “Statistik” och går till den vänstra kolumnen hittar du “Personer” och då hamnar du på “Dina fans” i undermenyn. Här får du fram statistiken på dem som gillar din sida och deras sammanlagda demografiska data. Fördelningen mellan kvinnor och män samt ålder. Informationen är baserat på vad användarna har angett i sina profiler.

Statistik dempgrafi Facebook Business Manager

Här ovan ser du att majoriteten är kvinnor i åldrarna 35-64. Men det som är ännu mer intressant är om du tittar vidare i statistiken och går till fliken “Personer som har interagerat”. Då ser det annorlunda ut. Då är det personer i åldrarna 45-65+ som är mest engagerade. De är alltså de som faktiskt gillar vårt innehåll och tar sig tid att kommentera, gilla, dela, titta, klicka och köpa. Dessa är de kunder som vi verkligen ska ta hand om lite extra. Detta är dessutom en köpstark målgrupp.

 

Statistik Interagerade fans Facebook Business Manager

Många marknadsavdelningar har fokus på att nå den målgrupp som vi inte har men jag tänker tvärtom när det gäller sociala medier. Här ska vi dra nytta av den målgrupp som redan gillar oss och framförallt engagerar sig i vårt innehåll. Genom att dessa blir engagerade så sprids det till andra och då får vi fler följare i sociala medier.

Vill du ha lite fler tips och trix? Läs Del 1 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Del 2 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier

I Del 1 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier, tog jag upp vad du bör gå igenom innan du börjar med följande tips. I den här delen kommer du att få handfasta tips på vilken typ av innehåll som fungerar bäst i sociala medier.

Checklista Del 2 - Tips & Trix för att lyckas i sociala medier

I min roll som Social Media Manager i snart 10 år så har jag testa mycket olika typer av innehåll. Genom att hela tiden följa upp och mäta gjorde att jag kommit fram till att dessa punkter som målgruppen oftast går igång på:

  • Anpassat innehåll
  • Engagera dina fans
  • Visste du att…
  • Bakom kulisserna
  • Tävlingar
  • Välgörenhet
  • Rekommendationer

Anpassat innehåll
För att fånga din målgrupps intresse bör du formatanpassa innehållet per kanal. Jag brukar tänka på att publicera inlägget med en stående bild eftersom de flesta konsumerar innehållet via mobilen vilket gör att den stående bilden tar upp, i princip, hela skärmen. Vilket innebär att ditt innehåll får större exponering än en liggande bild. Använd gärna funktioner som finns för den specifika plattformen som du publicerar på tex. Om det finns filter, giffar eller någon annan funktion som du kan lägga på ditt innehåll.

Engagera dina fans
Det bästa med sociala medier är att du kan ha en dialog med dina kunder och även att få dem att bli engagerade. Få dem att dela med sig av sitt bästa tips, sitt bästa minne, vad de tycker att man bör tänka på osv. Deras svar kan ge uppslag till nästa inlägg på sociala medier där du kan tex göra en topplista som är baserad på dina kunders kommentarer.

Visste du att…
De som följer dig i sociala medier har troligtvis mycket kunskap om ditt företag och din produkt. Därför kan man ge dem lite mer djupgående information som de kanske inte vet om. Så innehåll som “Visste du att…” är något som nördarna gillar väldigt mycket.

Bakom kulisserna
Bakom kulisserna-material är alltid spännande. Som följare får man möjlighet att få följa med in där ingen annan får vara. Det gör att kunden får känna sig speciell.

Tävlingar
Ja, tävlingar är kanske lite uttjatat men det fungerar väldigt bra, fortfarande. MEN det som du bör tänka på är att du håller koll på vad som gäller. Lotterilagen: man får inte arrangera ett lotteri och lotta ut en vinnare om du är ett vinstdrivande företag. Ideella föreningar får anordna lotteri och då måste man ansöka om tillstånd. Lotterilagen tillämpas endast på vinstdrivande företag. Vad är då ett lotteri? Det är ett spel och innebär att vinnaren väljs ut slumpmässigt. För att tävlingen inte ska ses som ett lotteri så är tumregeln att den tävlande måste prestera något t ex skriva en motivering och en jury som utser vinnaren. Tävlingssvaret måste vara så unikt att ingen annan kan svara exakt samma. Tävlingsregler samt var vinnaren publiceras bör även vara med. Ska tävlingen publiceras på Facebook och/eller Instagram då måste man också förhålla sig till Facebooks egna tävlings-regler om hur tävlingen ska bedrivas. t.ex. är ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta” inte tillåtna.

Välgörenhet
Om ditt företag stöttar någon välgörenhetsorganisation eller gör en punktinsats för något aktuellt ämne så fungerar det bra att publicera i sociala medier. Jag vet att vissa PR-avdelningar inte vill att man ska slå sig för bröstet när man gör en välgörenhetsaktion och skriva ett pressmeddelande, vilket är OK, men jag tycker att man ska tillfället att prata att man som företag gör bra saker. I sociala medier är det tacksamt att publicera det och kanske mer accepterat eftersom där har man en mer lättsam ton.

Rekommendationer
Om ditt företag har produkter som får rekommendationer kan du använda dem i sociala medier. Det är alltid bättre när någon annan berättar hur bra din produkt är än om du själv säger det. För att ta nästa steg kan du kontakta en av kunderna som har gett dig en bra rekommendation och göra en liten video-intervju som du sen publicerar i sociala medier.

Har du några bra tips och trix för att lyckas i sociala medier? Fyll gärna på i kommentarsfältet.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

 

Dela sidan:

Del 1 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier

Har du idétorka på vad du ska publicera i sociala medier? Hur ska du göra för att lyckas? Vilken typ av innehåll kan du publicera? Jag har samlat ihop en lista på mina bästa tips och trix för att lyckas i sociala medier.

Tips och trix för att lyckas i sociala medier

Vad är det som funkar i sociala medier? Vad får din målgrupp att bli engagerad? När du arbetar med sociala medier får du testa och se vad som fungerar för just din målgrupp. När du märker att en speciell typ av innehåll engagerar din målgrupp, då har du gjort rätt. Då är det bara att fortsätta att publicera den typen av innehåll.

Men innan jag presenterar de konkreta tipsen (Del 2) bör du göra din hemläxa först. Det innebär detta:

  • Låt produkten prata till kunden
  • Lär känna din målgrupp
  • Våga vara personlig
  • Ambassadörer
  • Annonsering
  • Rekommendationer

Låt produkten prata till kunden
Är det produkten som “pratar” till kunden eller är det något annat i innehållet som tar målgruppens fokus? Tex om du ska sälja en konkret produkt och blandar in ett livsstils-innehåll i det du publicerar i sociala medier kan göra att det upplevs som ett rörigt innehåll. Tricket är att hålla det så enkelt som möjligt – låt produkten stå i centrum.

Lär känna din målgrupp
Genom att gå in under fliken statistik i Facebook Business Manager kan du lära dig mer om din målgrupp. Vilket kön, ålder och demografi dina fans har på din Facebook-sida. Den mest spännande statistiken, tycker jag, är att se i vilket åldersspann dina mest engagerade fans finns i. Dessa är dina bästa kunder eftersom de tar sig tid att klicka, dela, gilla, kommentera eller titta på ditt innehåll. Här finns en hel del spännande statistik som du kan grotta in dig i för att lära känna din målgrupp.

Våga var personlig
I sociala medier är det tillåtet att vara personlig. Tonaliteten bör vara lättsam för att mottagaren ska känna sig träffad och lockad att läsa ditt innehåll. Gärna ett pratigt skriftspråk och jag tycker att du kan använda emojis om det passar. Och framförallt – våga vara personlig. 🙂

Ambassadörer
Genom sociala medier kan du identifiera dina främsta ambassadörer. De är de fans som är mest engagerade och gärna skriver mycket och långa kommentarer, kanske tillochmed skickar in bilder och videos i kommentarsfälten. Dessa fans ska du ta väl hand om! De kommer att ställa upp för dig om det skulle komma en kris.

Annonsering
I dagsläget måste du räkna med att ha en annonsbudget för att synas i sociala medier. Om vi backar fem år så kunde ett företag få exponering i sociala medier utan att betala för det. Men den tiden är dessvärre förbi. Facebook är en pengamaskin vilket innebär att om du ska få ditt innehåll att synas i det gigantiska bruset av sociala medier-inlägg måste du betala för det. Visst, du får en viss räckvidd organiskt fortfarande men det blir svårare och svårare att nå ut med ditt innehåll.

I Del 2 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier, kommer du att få handfasta tips på vilken typ av innehåll som fungerar bäst i sociala medier. Håll utkik nästa onsdag!

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Dela sidan:

Checklista för kriskommunikation i sociala medier

När en kris i sociala medier blommar upp går det ofta väldigt fort. Då gäller det att vara snabb på att reagera och agera. Jag har sammanställt en checklista på vad som är viktigast att göra när krisen dyker upp.

I min roll som Social Media Manager genom åren har jag varit med om en hel del kriser. Alltifrån skottlossning av polis, brand, jordbävning, magsjukeutbrott, onyktra personer som inte kan sköta sig, troll, arga Influencers, genusperspektiv till att det inte fanns ekologiska bananer på frukosten. Ja, i efterhand kan man skratta åt vissa kriser men just då är det väldigt intensivt och som företag måste man väga sina ord på en guldvåg så det inte eskalerar.

Här är mina bästa tips:

  • Det är OK att skriva att man inte vet i sociala medier
  • Prata ihop dig med PR, Sociala Medier, Webb, Verksamhetschef
  • Budskap – 3 saker som ska kommuniceras
  • Vilka kanaler ska vi kommunicera i?
  • Vem uttalar sig?
  • Vem skriver under på sociala medier?

Det är OK att skriva att man inte vet i sociala medier
Något som jag har lärt mig är att våga vara snabb och skriva att man är “på bollen” i sociala medier. Man kan skriva en hel del utan att behöva gå in på några detaljer. Det visar att företaget känner till att någonting har hänt och att de arbetar på det. Om du är snabb så är det du som tar taktpinnen och har möjlighet att styra kommunikationen på ett bra sätt.

Prata ihop dig med PR, Sociala Medier, Webb, Verksamhetschef
En kris börjar ofta i sociala medier genom att det är där som företaget blir kontaktad av kunder som skriver vad som har hänt. Därför brukar jag alltid kontakta PR först för att se om de har fått någon mer information om vad som har hänt. Därefter kan man göra en bedömning om det behöver publiceras något på webbplatsen eller om det räcker med att skriva i sociala medier. Om det är en allvarligare kris så rekommenderar jag att det finns en landningssida på webbplatsen att länka till. Där kan längre information presenteras och även andra villkor som berör kunderna. Den berörda Verksamhetschefen bör också bli kontaktad i ett tidigt stadie för att veta att det pågår en kris. Ibland behöver PR och Sociala Medier mer detaljer som en Verksamhetschef kan hjälpa till med.

Budskap – 3 saker som ska kommuniceras
På t ex. Twitter behöver man hålla sig kort för att det är begränsat antal tecken. Då har man inte möjlighet att skriva ett långt meddelande för att förklara vad som har hänt. Därför försöker jag alltid få ner det till en punktlista med de 3 viktigaste sakerna som ska kommuniceras. Det gör att jag kan brodera svaren utifrån dessa. Det hjälper mycket, speciellt när man ska svara samma sak till flera stycken. Man vill ju inte kopiera-klistra-in svaren utan varje person ska få ett eget svar men med samma innebörd.

Vilka kanaler ska vi kommunicera i?
Använd företagets befintliga kanaler. Det är där styrkan finns för det där vi får stöd av våra läsare. Att starta en helt ny blogg, i stridens hetta, är inget jag rekommenderar. Dels för att företaget inte har några läsare där och därmed inte byggt upp någon relation med läsarna. I en kris är dina lojala kunder dina absolut bästa vänner. De kommer att gå in och försvara dig i de kanaler som du har etablerat sedan länge. En annan sak, gällande en helt ny blogg, det är att den är inte sökoptimerad. Det tar ett par veckor innan den kommer upp som ett sökresultat och då har troligtvis krisen blåst förbi. Så håll dig till de kanaler som du brukar kommunicera i.

Vem uttalar sig?
I meddelandet som kommuniceras kan det vara en talesperson. Det kan vara Verksamhetschefen, PR-chefen, VD:n, Social Media Manager. Det är bra att använda sig av titel för att visa auktoritet. Hamnar man i en troll-diskussion så är ett tips att skriva att personen kan ringa till talespersonen för ett troll kommer troligtvis aldrig att ringa. De vill bara spamma och sprida skit. Genom att be trollet att ringa så ser läsarna att man försöker att få kontakt med personen och lösa det. Oftast slutar det med att trollet tröttnar.

Vem skriver under på sociala medier?
Vid en kris är det viktigt att bestämma vem det är som ska skriva under på sociala medier. Är det kundtjänstmedarbetaren eller ska företagsnamnet stå som avsändare? Jag rekommenderar att vid känsliga kriser så ska inte kundtjänstpersonal skriva under ett svar, utan det ska vara företagsnamnet som står som avsändare. Det är inte en enskild kundtjänstmedarbetare som ska stå till svars för företagets ståndpunkt.

Har du varit med om en kris? Finns det något som du tycker att jag har missat? Fyll gärna på i kommentarsfältet.

Karin
karin.mt.eriksson@gmail.com
@karinkomet
LinkedIn

 

Dela sidan:

Intervju: Linda Hörnfeldt – Hur ska jag välja rätt Influencer?

Hur ska företag arbeta med Influencers? Vad ska jag mäta? Ska jag använda en kändis eller någon som målgruppen är intresserad av? Jag träffar och reder ut detta med Linda Hörnfeldt, Digital entreprenör.

Linda Hörnfeldt

Linda Hörnfeldt är inte bara Digital entreprenör utan även författare och grundare av organisationen Influencers of Sweden som stödjer influencers i sin yrkesroll. Hon har även agerat som expert i civilutskottets utredning “Ett reklamlandskap i förändring” och fick därmed tala i Riksdagen. Linda är även själv Influencer vilket gör att hon har båda sidorna kring att både vara Influencer och se utifrån ett företagsperspektiv. Därför vill jag träffa henne och göra en intervju.

Varför ska jag använda Influencers i min marknadsföring?
Det är vanligt att marknadsavdelningar har en tydlig kundresa och den kan förstärkas genom Influencers. Om du använder Influencers som en del av marknadsmixen behöver den behandlas på ett annat sätt än de andra kanalerna eftersom styrkan med att använda Influencers är trovärdigheten.

Hur hittar jag en influencer som passar mitt företag?
Det här är den stora nyckelfrågan men du kan börja med att utgå från dessa frågeställningar:

  • Är Influencern relevant för din produkt?
  • Är personer engagerad i vad Influencern gör på ett positivt sätt?
  • Litar personer på vad Influencern säger?

Beroende på hur mycket budget du har kan du anlita en byrå, t ex Relatable eller Beatly, som kan hjälpa dig att ta fram rätt Influencers. Annars får du göra din research själv genom att Googla, följa hashtags och göra en kvalitativ research men det tar mycket tid. Anlitar man en byrå som är specialister kommer du att tjäna in din egen arbetstid. Det är något jag rekommenderar speciellt om du inte är insatt i hur marknaden fungerar. Att välja byrå är också jättesvårt. Man måste veta vad man beställer och vad man vill ha ut av det, annars är det pengar i sjön.

Det är svårt att mäta resultatet av ett Influencer-samarbete – hur ska jag göra?
Det handlar om att sätta det i ett större perspektiv. Skapa relation och långsiktigt förtroende. Man gör inget köp efter endast ett blogginlägg eller en “swipe up”. Men det du kan mäta är reaktioner, delningar, men komplettera med kvalitativa kundundersökningar.

“Vi gillar dem vi känner, Vi litar på dem vi gillar, Vi köper från dem vi litar på.”

Det tar en livstid att bygga upp ett förtroende men det kan gå väldigt fort att tappa förtroendet, vilket har hänt i några Influencer-samarbeten. För att inte bli drabbad som företag så bör man göra följande:

  • Googla Influencern
  • Läs Influencerns blogginlägg
  • Kolla på video från Influencern

Vad ska jag förvänta mig när en Influencer kontaktar företaget och vill ha ett samarbete?
Är det en duktig Influencer så kontaktar de företag och erbjuder sin tjänst likt en konsult. Du får det du betalar för – en reklamplats och en innehållskonsult. Du betalar inte för en kändis som har någon form av ego. Men Influencern ska också värdera sitt eget arbete och det händer ofta att företag nedvärderar arbetet.

“Influencern ska inte sälja in vad hon vill ha – hon ska sälja in vad företaget får”

Avslutningsvis säger Linda att företag ska ha respekt för kreatören men också våga ställa krav utifrån vad du betalar för.

@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com