Dela sidan:

Ny komet på blogghimlen @karinkomet

Vill du bli bättre på att använda kunddata för bättre riktade erbjudanden? Att maximera ROI genom att säkerställa att nå ut med rätt och relevant budskap till rätt målgrupp i rätt kanal vid rätt tid? Kostnadseffektivitet


? Då ska du följa min blogg.

Mitt namn är Karin Eriksson, även kallad @karinkomet, och nu är det dags för mig att börja blogga här på Resumé! Jag kommer att ge er mina bästa tips på hur du kan nyttja sociala medier i din marknadsföring och jag ska försöka vara så konkret som möjligt. Det är många som målar upp strategier men har svårt att visa hur man gör. Därför kommer jag att dela med mig av mina insikter genom konkreta case, intervjuer och bakom kulisserna-historier om hur det är att arbeta som Social Media Manager.

Här är några inlägg som du kommer att få läsa framöver:

  • Sälj smartare via kundservice och sociala medier
  • 5 saker att tänka på innan du köper ett dyrt sociala medier-verktyg
  • Vings VR-värld – Bakom kulisserna

Sociala medier är ett hantverk. Om man ser tillbaka så har sociala medier ungefär 15 år på nacken och haft en rasande utveckling. När jag började arbeta med sociala medier så var det tufft att bevisa att det var en kanal att satsa på. Insåg snabbt att jag måste prata sälj med ledningsgrupper, identifiera beslutsfattande personer och – framförallt – mäta! Det här var innan det fanns något statistikverktyg för Facebook så då var det bara att försöka knåpa ihop resultat via spårningskoder och skapa räckvidd organiskt. Men det var då, nu är det helt andra förutsättningar! Idag har varje sociala medier-kanal blivit en egen värld med hur budskap kan format-anpassas och annonsering på en extremt detaljerad nivå. Det är en marknadsförares våta dröm!

Jag läste Resumé-artikeln Vad är svårast med jobbet? – svenska marknadschefer listar 24 problem och där bad Resumé svenska marknadschefer att fylla i en enkät och besvara bland annat frågan om vad de anser är svårast med sin yrkesroll just nu. Några av utmaningarna var att bli bättre på att använda kunddata för riktade erbjudanden, maximera ROI genom att nå ut med rätt budskap till rätt målgrupp, att göra det vid rätt tid och kostnadseffektivt. Nu är jag ju lite partisk men sociala medier är en guldgruva och kommer att kunna ge svar på några av dessa frågor.

Jag arbetar som Social Media Manager på Ving men just nu är jag mammaledig. Jag har arbetat med sociala medier i snart 10 år och har erfarenhet från många olika branscher. Är även föreläsare på bland annat Berghs School of Communication sedan 2012 och har även föreläst utomlands. När jag föreläser så är det många som frågar “Men hur ska man göra då?”. Genom min erfarenhet har jag förmågan att både vara strategisk och operativ, så det kommer jag att dela med mig av till dig. Tveka inte att höra av dig om du har förslag på vad du vill att jag ska blogga om. Hoppas att du tycker att det låter intressant och vill läsa mina blogginlägg!

Följ med!

Karin
@karinkomet
LinkedIn