Dela sidan:

5 tips innan du köper sociala medier-verktyg

En säljare ringer och erbjuder en tjänst för sociala medier. “Det här verktyget kan ALLT!” Ja, eller hur? Nej, så är det inte. Med hjälp av dessa riktlinjer kan du känna dem på pulsen och bli en bra beställare så att du köper ett sociala medier-verktyg som passar ert bolag.

Det finns en uppsjö av olika sociala medier-verktyg på marknaden och det är en djungel att veta vilket man ska ha. Ofta är dessa verktyg dyra och man låser upp sig i ett avtal på flera år. Då kan det vara svårt att veta om man valt rätt verktyg för er verksamhet. Dessa riktlinjer kan hjälpa dig att bena ut dina behov så du att du inte står där med ett dyrt verktyg som inte uppfyller vad du hade tänkt dig.

Innan jag presenterar de olika alternativen så tänk på vad ert syfte med sociala medier är. Är det att skapa relation med kunderna, veta vad det är för snackis i sociala medier, sälj, exponering på många plattformar? Vad är ert primära syfte med att finnas i sociala medier och vad är ditt mål?

Stjärnmodell för social medier

Det finns som sagt väldigt många verktyg så istället för att börja rabbla upp alla dem delar jag in dem 5 kategorier. Jag presenterar dem på engelska för det blir lättare att hålla sig till begreppen. 🙂

  • Social Relations
  • Social Listening
  • Social Monitoring
  • Social Publishing
  • Paid Social

Social Relations – Relation
Kunderna är väldigt viktiga och i sociala medier kan det vara knepigt att hålla reda på vad man har sagt till respektive kund. Det är extra viktigt om det är ett klagomål. Säg att en kund hör av sig om ett ärende och är missnöjd. Tre månader senare hör kunden av sig igen via sociala medier och då syns meddelandet i den vanliga Facebook-tråden och du förstår att kunden har haft kontakt med bolaget tidigare men man ser inte vad kunden har skrivit. Då vill inte kunden dra sitt ärende igen utan då förväntas det att bolaget ska ha koll på vad som har sagts tidigare. Om det här är en viktig del för ditt bolag så ska du satsa på ett verktyg som har bra stöd för detta.

Social Listening – Lyssna
Det här är ofta ett behov som PR efterfrågar. De vill veta vad som det snackas om i sociala medier. Vad är det som kunderna pratar om så PR-avdelningen kan vara förberedda om det t ex skulle bli en kris eller något som någon kan göra ett PR-uppslag på?

Social Monitoring – Översikt
Har du många Facebook-sidor som du behöver hålla koll på så behöver du ett Social Monitoring-verktyg. Det är inte hållbart att söka upp varje Facebook-sida och se vad som postats på den sidan. I ett Social Monitoring-verktyg så får du en översikt av alla sidor som du har och den aktivitet som finns där. Kan även adressera aktiviteter direkt till medarbetare.

Social Publishing – Publicering
Du kanske har många olika plattformar som du syns på – Instagram, Facebook, LinkedIn osv. Då finns det verktyg för dig som vill publicera på samtliga plattformar direkt. Något att tänka på är dock att det blir snyggare att formatanpassa per kanal och i förlängningen ger bättre räckvidd och sälj.

Paid Social – Annonsering
När du ska göra annonser i Facebook och Instagram så fungerar Facebooks egna annonsverktyg bra, Facebook Business Manager, som dessutom är gratis. Men om du kommer upp i stora volymer som t ex 100 annonser för en kampanj och de ska löpa under olika perioder, för olika målgrupper, med olika budskap, inkludera retargeting osv. Då blir det genast komplicerat och mycket manuellt arbete som tar väldigt mycket tid. Då behöver man ett verktyg för sociala medier-annonser.

Visst, det finns verktyg som stödjer flera av dessa funktioner men ofta är de mer starka åt något håll. Det är då du kommer tillbaka till: vad är ditt syfte med sociala medier och vad som är ditt viktigaste behov. Är det att hålla reda på vad du pratade med dina kunder om för tre månader sedan, skapa många annonser, eller något av de andra alternativen?

Hoppas att du fått lite nya tankar och hjälp med att välja rätt verktyg som passar ditt behov!

Karin
karin.mt.eriksson@gmail.com
@karinkomet
LinkedIn