Dela sidan:

Checklista för dig som arbetar med Influencers

Arbetar du med Influencers? Vill du arrangera en tävling? Känner du till att Skatteverket har regler för Influencers? Du som arbetsgivare behöver hålla koll på vad som gäller när du arbetar med dem.

Många Influencers och arbetsgivare vill göra rätt för sig när de har ett samarbete men det är inte alltid så lätt. Speciellt när det finns många byråkratiska regler och annat som man måste förhålla sig till. Det är knepigt att hålla reda på vad man får och inte får göra. Som arbetsgivare får man ibland vara tydlig med Influencern så inte det blir fel. Om det blir fel så är det både arbetsgivaren och Influencern som blir drabbade. Ingen vill ju statuera sig som det dåliga exemplet. Så, vad bör man tänka på?

  • Tävling
  • Skatt
  • Annonsmärkning
  • Influencer-kit
Checklista för att arbeta med Influencers.
Checklista för att arbeta med Influencers.

Ska Influencern arrangera en tävling?
Ska influencern arrangera en tävling eller lotteri? Men först måste vi ta reda på vad skillnaden är mellan en tävling och ett lotteri. Lotteri är ett spel där det innebär att vinnaren väljs ut slumpmässigt. För att tävlingen inte ska ses som ett lotteri så är tumregeln att den tävlande måste prestera något t ex skriva en motivering och en jury som utser vinnaren. Tävlingssvaret måste vara så unikt att ingen annan kan svara exakt samma. Tävlingsregler samt var vinnaren publiceras bör även också vara med.

Från 1 januari 2019 har Lotteriinspektionen bytt namn till Spelinspektionen och har också uppdaterat spellagen gällande spel om pengar och andra vinster med ett värde i pengar.  De har även nya regler kring utlottning i sociala medier. Nu behöver man inte någon licens för att arrangera en utlottning i sociala medier som t ex. gilla- dela-tävling men kom ihåg att du måste förhålla dig till Facebooks egna regler.

Enligt Facebooks egna tävlings-regler är det inte tillåtet att t.ex. ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta”.

Influencern behöver betala skatt – även arbetsgivaren
Det här med skatt kan vara snårigt. Om jag tolkar Skatteverkets regler rätt så spelar det inte någon roll hur många antal följare Influencern har, utan att Influencern driver sin kanal själv, är vinstdrivande och har regelbunden närvaro. Då anses det vara en näringsverksamhet och ska då beskattas. Om influencern bedriver egen näringsverksamhet så behöver företaget inte betala någon arbetsgivaravgift men om influencern agerar som privatperson, inte som företagare, behöver du som arbetsgivare betala arbetsgivaravgift. Det är något som inte många tänker på idag.

Annonsmärkning
När bolaget har ett samarbete med en influencer så är det väldigt viktigt att Influencerns inlägg annonsmärks på rätt sätt. Huvudansvaret ligger både på Influencern och bolaget som ansvariga. Reklamombudsmannen har satt upp riktlinjer på hur ett samarbete mellan ett företag och en influencer ska se ut. Det viktigaste är dessa två punkter:

  • Enligt Reklamombudsmannen så räcker det inte att skriva Sponsrat inlägg eller I samarbete med utan det måste stå ordet Reklam.
  • Kunden ska kunna se att inlägget är reklam vid en snabb överblick.

Därför bör ni komma överens om hur annonsmärkningen ska se ut. Glöm inte att ange vilka hashtaggar som ska vara med. Har Influencern följare som primärt är barn så finns det regler på hur man får göra reklam till barn. Då är det ännu viktigare att det är tydligt märkt med ordet Reklam. Influencer of Sweden har sammanställt en lista på vad Influencern bör tänka på kring annonsmärkning.

Vill du läsa mer utförligt om vilka regler som gäller när Reklamombudsmannens opinionsnämnd prövar reklam utifrån Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Kit till Influencern
För att minimera att det blir fel så kan man göra ett kit med material som Influencern får använda. T ex logga, bilder, riktlinjer, video-vinjetter, logga i olika format. Detta är ofta väldigt uppskattat av Influencern och gör att slutprodukten blir proffsig och snygg.

Är det något som jag har missat som man bör tänka på? Kommentera gärna.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com