Dela sidan:

Lär dig mer om din målgrupp i Facebook Business Manager

Vilka är din målgrupp på din Facebook-sida? Eller rättare sagt vilka har du fått som målgrupp? Var bor de? I vilket åldersspann är de flesta följarna? Vilka är mest engagerade och interagerar med din sida? Hur ser fördelningen mellan män och kvinnor ut? Genom att grotta in dig i Facebook Business Manager kan du lära dig mer om din målgrupp.

Jag tycker det är intressant att på Facebook är det inte du som väljer din målgrupp  – de väljer dig. Då menar jag de fans som gillar din Facebook-sida. Visst, du kan rikta annonser mot den målgrupp som du vill nå men de som gillar ditt företag utan att fått en annons är de som är dina riktiga fans. Mitt bästa tips är att  lära känna sin målgrupp uti fingertopparna. Det är väldigt spännande att testa och se vilken typ av innehåll de går igång på. Genom att läsa statistiken som finns i Facebook Business Manager gör att du lättare kan lära dig mer om din målgrupp och därmed bli bättre på att kommunicera med dem. Dessutom helt gratis!

Om du går in på “Statistik” och går till den vänstra kolumnen hittar du “Personer” och då hamnar du på “Dina fans” i undermenyn. Här får du fram statistiken på dem som gillar din sida och deras sammanlagda demografiska data. Fördelningen mellan kvinnor och män samt ålder. Informationen är baserat på vad användarna har angett i sina profiler.

Statistik dempgrafi Facebook Business Manager

Här ovan ser du att majoriteten är kvinnor i åldrarna 35-64. Men det som är ännu mer intressant är om du tittar vidare i statistiken och går till fliken “Personer som har interagerat”. Då ser det annorlunda ut. Då är det personer i åldrarna 45-65+ som är mest engagerade. De är alltså de som faktiskt gillar vårt innehåll och tar sig tid att kommentera, gilla, dela, titta, klicka och köpa. Dessa är de kunder som vi verkligen ska ta hand om lite extra. Detta är dessutom en köpstark målgrupp.

 

Statistik Interagerade fans Facebook Business Manager

Många marknadsavdelningar har fokus på att nå den målgrupp som vi inte har men jag tänker tvärtom när det gäller sociala medier. Här ska vi dra nytta av den målgrupp som redan gillar oss och framförallt engagerar sig i vårt innehåll. Genom att dessa blir engagerade så sprids det till andra och då får vi fler följare i sociala medier.

Vill du ha lite fler tips och trix? Läs Del 1 – Tips och trix för att lyckas i sociala medier.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com