Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



@karinkomet

Karin Eriksson är sociala medierchef på Ving och har arbetat i snart tio år med sociala medier. I bloggen delar hon med sig av konkreta case, intervjuer och bakom kulisserna-historier om hur arbetet fungerar. Häng med!


Publicerad 3 April 2019

Intervju: Linda Hörnfeldt – Hur ska jag välja rätt Influencer?

Hur ska företag arbeta med Influencers? Vad ska jag mäta? Ska jag använda en kändis eller någon som målgruppen är intresserad av? Jag träffar och reder ut detta med Linda Hörnfeldt, Digital entreprenör.

Linda Hörnfeldt

Linda Hörnfeldt är inte bara Digital entreprenör utan även författare och grundare av organisationen Influencers of Sweden som stödjer influencers i sin yrkesroll. Hon har även agerat som expert i civilutskottets utredning “Ett reklamlandskap i förändring” och fick därmed tala i Riksdagen. Linda är även själv Influencer vilket gör att hon har båda sidorna kring att både vara Influencer och se utifrån ett företagsperspektiv. Därför vill jag träffa henne och göra en intervju.

Varför ska jag använda Influencers i min marknadsföring?
Det är vanligt att marknadsavdelningar har en tydlig kundresa och den kan förstärkas genom Influencers. Om du använder Influencers som en del av marknadsmixen behöver den behandlas på ett annat sätt än de andra kanalerna eftersom styrkan med att använda Influencers är trovärdigheten.

Hur hittar jag en influencer som passar mitt företag?
Det här är den stora nyckelfrågan men du kan börja med att utgå från dessa frågeställningar:

  • Är Influencern relevant för din produkt?
  • Är personer engagerad i vad Influencern gör på ett positivt sätt?
  • Litar personer på vad Influencern säger?

Beroende på hur mycket budget du har kan du anlita en byrå, t ex Relatable eller Beatly, som kan hjälpa dig att ta fram rätt Influencers. Annars får du göra din research själv genom att Googla, följa hashtags och göra en kvalitativ research men det tar mycket tid. Anlitar man en byrå som är specialister kommer du att tjäna in din egen arbetstid. Det är något jag rekommenderar speciellt om du inte är insatt i hur marknaden fungerar. Att välja byrå är också jättesvårt. Man måste veta vad man beställer och vad man vill ha ut av det, annars är det pengar i sjön.

Det är svårt att mäta resultatet av ett Influencer-samarbete – hur ska jag göra?
Det handlar om att sätta det i ett större perspektiv. Skapa relation och långsiktigt förtroende. Man gör inget köp efter endast ett blogginlägg eller en “swipe up”. Men det du kan mäta är reaktioner, delningar, men komplettera med kvalitativa kundundersökningar.

“Vi gillar dem vi känner, Vi litar på dem vi gillar, Vi köper från dem vi litar på.”

Det tar en livstid att bygga upp ett förtroende men det kan gå väldigt fort att tappa förtroendet, vilket har hänt i några Influencer-samarbeten. För att inte bli drabbad som företag så bör man göra följande:

  • Googla Influencern
  • Läs Influencerns blogginlägg
  • Kolla på video från Influencern

Vad ska jag förvänta mig när en Influencer kontaktar företaget och vill ha ett samarbete?
Är det en duktig Influencer så kontaktar de företag och erbjuder sin tjänst likt en konsult. Du får det du betalar för – en reklamplats och en innehållskonsult. Du betalar inte för en kändis som har någon form av ego. Men Influencern ska också värdera sitt eget arbete och det händer ofta att företag nedvärderar arbetet.

“Influencern ska inte sälja in vad hon vill ha – hon ska sälja in vad företaget får”

Avslutningsvis säger Linda att företag ska ha respekt för kreatören men också våga ställa krav utifrån vad du betalar för.

@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från @karinkomet

Till bloggen >

Vill du ha tips på bra sommarläsning?

Arbetar du med att optimera innehåll för bästa konvertering? Göra det så enkelt för kunden att köpa men har du reflekterat över att det enkla inte alltid är bäst för...

7 Juni 2019

Sociala mediers roll i organisationen

Vad har sociala medier för roll i organisationen egentligen? Alla verksamhetsområden vill gärna synas i sociala medier men är det verkligen bäst att alla ska få synas? Som Social Media...

15 Maj 2019

Testa att göra Facebook-annonser utan att de går live

Vill du vara kreativ och testa att göra Facebook-annonser? Du slipper att sätta upp alla parametrar och att de råkar gå live. Då kan du använda dig av Facebooks kreativa...

7 Maj 2019