Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



@karinkomet

Karin Eriksson är sociala medierchef på Ving och har arbetat i snart tio år med sociala medier. I bloggen delar hon med sig av konkreta case, intervjuer och bakom kulisserna-historier om hur arbetet fungerar. Häng med!


Publicerad 15 Maj 2019

Sociala mediers roll i organisationen

Vad har sociala medier för roll i organisationen egentligen? Alla verksamhetsområden vill gärna synas i sociala medier men är det verkligen bäst att alla ska få synas? Som Social Media Manager kan det vara svårt att sätta gränser och då brukar jag använda mig av det här.

Den här modellen har jag hittat på för att illustrera att samtliga verksamhetsområden syns i sociala medier, oavsett om man vill eller inte. Det beror på att det är en tvåvägskommunikation som inte finns på samma sätt i andra verksamhetsområden i bolaget. I ett vinstdrivande företag så skulle jag säga att den viktigaste rollen är för sociala medier att supportera följande verksamhetsområden.

  • PR
  • Marknad
  • Sälj

PR
Behov: Vad har PR för behov och hur kan sociala medier stötta? Jo, PR har målet att få personer att prata om bolaget och skapa buzz kring olika aktiviteter som bolaget gör. Det här är något som sociala medier kan hjälpa till med. Här finns en uppsjö av olika typer av innehåll på poster du kan använda och välja mellan. T ex. bakom kulisserna-material, stories, och om det ska vara ett event mm. Allt kan posta organiskt och även göras som annonser. Men hur mäter vi det här? Beroende på vad det är för typ av CTA (Call to action) på posten så ska vi sätta relevanta mätvärden. T ex. Gilla-tummar, delningar, kommentarer, hjärtan osv.

Marknad
Behov: Vad har marknads-avdelningen för behov? Jo, att nå ut till många, att få så stor räckvidd som möjligt. Målet är att säkerställa att det är relevant för målgruppen. Här kan sociala medier hjälpa till med att se om kampanjen flyger eller inte. När bolaget precis har lanserat en ny kampanj så kommer reaktionerna snabbt i sociala medier, både positiva och negativa. Gör det inte det, då finns det en del kvar att slipa på i kampanjen. Det är på grund av att sociala medier är en tvåvägskommunikation. Hur mäter vi det här då? Här kan vi mäta t ex. engagemang, kommentarer, delningar och reaktioner.

Sälj
Behov: Säljavdelningen har, såklart, målet att sälja så mycket som möjligt. Målet är konvertering. Hur kan sociala medier hjälpa här? Jo, genom pricksäkra annonser till rätt målgrupp. Eftersom Facebook även äger Instagram så är det enkelt att annonsera på båda plattformarna samtidigt vilket gör att du kan nå kunden på två starka kanaler. Här kan du mäta t ex. försäljning, göra retargeting, klick och registreringar.

Hur använder du sociala medier? Vilka verksamhetsområden stöttar sociala medier på ditt bolag? Hur mäter du? Kommentera gärna.

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från @karinkomet

Till bloggen >

Vill du ha tips på bra sommarläsning?

Arbetar du med att optimera innehåll för bästa konvertering? Göra det så enkelt för kunden att köpa men har du reflekterat över att det enkla inte alltid är bäst för...

7 Juni 2019

Testa att göra Facebook-annonser utan att de går live

Vill du vara kreativ och testa att göra Facebook-annonser? Du slipper att sätta upp alla parametrar och att de råkar gå live. Då kan du använda dig av Facebooks kreativa...

7 Maj 2019

Intervju: Hur arbetar man med Influencer-marknadsföring 2019?

Är du intresserad av att arbeta med influencers och använda dig av Influencer-marknadsföring? Jag träffar Martin Garbarczyk, Relatable, och han ger insikt i hur de arbetar med Influencers. – Engagemang mot...

1 Maj 2019