Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

@karinkomet

Karin Eriksson är sociala medierchef på Ving och har arbetat i snart tio år med sociala medier. I bloggen delar hon med sig av konkreta case, intervjuer och bakom kulisserna-historier om hur arbetet fungerar. Häng med!


Publicerad 7 Maj 2019

Testa att göra Facebook-annonser utan att de går live

Vill du vara kreativ och testa att göra Facebook-annonser? Du slipper att sätta upp alla parametrar och att de råkar gå live. Då kan du använda dig av Facebooks kreativa studio.

Att göra annonser i Facebook är inte det lättaste. Det finns ofantligt många olika parametrar man kan ställa in. Därför har Facebook skalat bort alla parametrar kring målgrupp, period, retargeting mm och bara lämnat kvar det kreativa. Facebooks kreativa studio gör att du kan fylla boxarna med olika typer av innehåll och testa dig fram i en säker miljö och känna dig trygg med att annonserna fungerar som de ska när de väl ska lanseras.

Här kan du testa alla roliga format! Du kan laborera med olika video-format, text i bild och allt annat. Dessutom kan ni vara flera som är inne och arbetar med samma annonser där man kan lägga utkasten i mappar. Du kan även skicka ett utkast till din mobil för att se hur dina annonser kommer att se ut på mobilen. Bra va?

Har du idétorka på hur du ska göra dina annonser och få dem att sticka ut? Då kan du kika på deras inspirationssidor där de ger förslag på kreativa format som sticker ut till exempel Treatwell och deras kampanj Book Beauty Online.

I Facebook Kreativa Studio kan du hitta allt och lite till. Ta dig lite tid och bli inspirerad och testa att gå utanför din vanliga comfort zone. Det kanske är något för dig att testa?

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

 

Dela blogginlägget:

Mer från @karinkomet

Till bloggen >

Vill du ha tips på bra sommarläsning?

Arbetar du med att optimera innehåll för bästa konvertering? Göra det så enkelt för kunden att köpa men har du reflekterat över att det enkla inte alltid är bäst för...

7 Juni 2019

Sociala mediers roll i organisationen

Vad har sociala medier för roll i organisationen egentligen? Alla verksamhetsområden vill gärna synas i sociala medier men är det verkligen bäst att alla ska få synas? Som Social Media...

15 Maj 2019

Intervju: Hur arbetar man med Influencer-marknadsföring 2019?

Är du intresserad av att arbeta med influencers och använda dig av Influencer-marknadsföring? Jag träffar Martin Garbarczyk, Relatable, och han ger insikt i hur de arbetar med Influencers. – Engagemang mot...

1 Maj 2019