Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



@karinkomet

Karin Eriksson är sociala medierchef på Ving och har arbetat i snart tio år med sociala medier. I bloggen delar hon med sig av konkreta case, intervjuer och bakom kulisserna-historier om hur arbetet fungerar. Häng med!


Publicerad 7 Juni 2019

Vill du ha tips på bra sommarläsning?

Arbetar du med att optimera innehåll för bästa konvertering? Göra det så enkelt för kunden att köpa men har du reflekterat över att det enkla inte alltid är bäst för alla? Boken Digital Omtanke berör detta och är en ögonöppnare, iallafall för mig.

Det finns nog många som känner igen sig i att det är fullt fokus på försäljning och att allt ska gå väldigt fort. Så fort att vi ibland blir fartblinda och inte ser vad det blir för konsekvenser i andra och tredje ledet. Per Axbom skriver i boken Digital Omtanke att kärnan är:

Problemen uppstår när organisationer ägnar sig åt att skapa värde för företaget och dess ägare på bekostnad av människors välmående.

Det finns människor som far illa av digitala tjänster och gör att de kan i förlängningen påverka människors självbild, ekonomi, relationer och hälsa.

Vem kan bland annat påverkas?

  • Etnisk minoritet
  • Brotts- eller krisdrabbad
  • Funktionsdiskriminerad
  • Icke-medborgare
  • Klassdiskriminerad
  • Rasism-utsatt
  • Religionsdiskriminerad
  • Sexualitetsdiskriminerad
  • Sjukdomsdrabbad
  • Utseendediskriminerad
  • Åldersdiskriminerad

Vad kan påverkas hos dem?

  • Egenvärde
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Integritet
  • Relationer
  • Självförverkligande
  • Självkänsla
  • Social samhörighet
  • Säkerhet

Per belyser inte bara problemet utan har även flera lösningar bland annat den inkluderande pandan. Det är en modell som han har tagit fram för att illustrera och kartlägga alla människor som påverkas av din lösning, även de som är utanför din målgrupp.

Om du inte har något att läsa i sommar så tycker jag att du ska ta den här lilla handboken och lära dig lite mer om digital omtanke.

Trevlig sommarläsning! 🙂

Karin
@karinkomet
LinkedIn
karin.mt.eriksson@gmail.com

Dela blogginlägget:

Mer från @karinkomet

Till bloggen >

Sociala mediers roll i organisationen

Vad har sociala medier för roll i organisationen egentligen? Alla verksamhetsområden vill gärna synas i sociala medier men är det verkligen bäst att alla ska få synas? Som Social Media...

15 Maj 2019

Testa att göra Facebook-annonser utan att de går live

Vill du vara kreativ och testa att göra Facebook-annonser? Du slipper att sätta upp alla parametrar och att de råkar gå live. Då kan du använda dig av Facebooks kreativa...

7 Maj 2019

Intervju: Hur arbetar man med Influencer-marknadsföring 2019?

Är du intresserad av att arbeta med influencers och använda dig av Influencer-marknadsföring? Jag träffar Martin Garbarczyk, Relatable, och han ger insikt i hur de arbetar med Influencers. – Engagemang mot...

1 Maj 2019