Dela sidan:

#metoo är toppen – men rör inte vårt fotbolls-vm, era jävla fittor!

Visst är det lite som att #metoo-kampanjen känts övernaturlig, liksom ostoppbar. Förmodligen har det att göra med det faktum att alla har gått med på den. Från höger till vänster, uppifrån och ner. INGEN har satt sig emot, och kraften från den här historiska rörelsen har sparkat maktmän och fått redaktioner att darra. Men framförallt har varenda jävel reflekterat och tagit det till sig.

Klockan är 20:45. Två miljoner svenskar sitter klistrade framför sina tv-apparater och får i realtid se sitt älskade fotbollslag bli utbuade under Sveriges nationalsång. Någon svensk spelare skriker “jävla fittor” tillbaka till italienarna. Sverige vinner matchen. Miraklet i Milano är ett faktum och glädjen är total.

Men dagen efter, när vi knappt hunnit ta in att vi ska till VM, kommer en programledare och försöker förstöra glädjeyran i SVT’s Morgonstudion. Hur vågar hon? Att dra upp den där lilla detaljen att en spelare skrek “jävla fittor”, när vi lyckats med det omöjliga och vunnit mot Italien! Det finns inget utrymme för jämställdhets-reflektioner nu, fitta som skällsord hit eller dit spelar väl ingen roll?! Eller?

Var tog vi vägen? Vi som problematiserar att den där kritiserade machokulturen spiller över på bästa sändningstid. Vi finns inte på Twitter i alla fall.

Det en gång enade #metoo-Sverige är härmed delat.

För i samma sekund som Mikael Lustig skrek “jävla fittor”, tvingades vi inse, att vi faktiskt inte bryr oss så mycket. I svenskens bok väger fortfarande en historisk fotbollshändelse tyngre än en historisk jämställdhetsrörelse.

Så låt oss fira ifred nu, era jävla fittor. Vi ska till VM! 😀

Dela sidan:

Kvällen då Kristoffer Lundström ramlade av sin höga PK-häst

Vi kanske ska börja med att reda ut vem han är. Kristoffer Lundström är alltså Kobra-killen som blivit ihopblandad med Ernst Kirchsteiger sedan 2001, och som ledigt tar emot high-fives från sina medvetna kollegor och deras rätta värderingar på SVT’s kulturredaktion.

Det Kristoffer Lundström trodde skulle bli ännu en felfri Kulturnyheterna-sändning, avslöjade dock något om honom som måste fått kollegorna att sätta sitt Matcha-te i vrångstrupen.

Direkt efter han visat ett inslag, som handlar om kritiken mot Malmö Operas uppsättning av operan Lakmé, som av DN beskrivs som  ”det mest rasistiska greppet i scenkonstens historia”, glömmer Kristofer Lundström helt bort att han inte är hemma i soffan och råkar avfärda kritiken i inslaget som käbbel, genom att irriterat säga: ”Ja, det är inte lätt.”.

Och i samma sekund reduceras Lundström från politiskt korrekt till ”vit gubbe”. Jag kan därför inte låta bli att fundera över vilka vita gubbar vi har kvar, som fortfarande kan tänka sig att stå upp för det politiskt korrekta?

För om inte ENS Kristofer Lundström, från kulturredaktionen på självaste SVT, klarar av att sitta kvar på den höga PK-hästen – vem fan gör det då?

Dela sidan:

Karriärtips: Bli befordrad under föräldraledigheten


Foto: Christian Gustavsson

Första gången jag hörde om Patrik Lythell var när jag började på Oh My!. “Ett kreativt mastermind”, som stod bakom många av de vassaste idéerna på byrån. Jag var minst sagt nyfiken på den här personen, men fick höra att han satt sin karriär på paus, för att vara hemma med bebis i ett år. Och då blev jag givetvis än mer imponerad. Nu är han tillbaka – ibland med ett barn på armen – men framförallt som kreativ chef. (Note to everyone: en föräldraledighet innebär alltså inte att karriären sätts på paus.)

Var ju himla länge sen jag körde ett gäng karriärtips. Så här kommer dem, med ingen mindre än Patrik Lythell – Kreativ chef och superpappa till Inez.


Hur håller man liv i karriären under föräldraledigheten?
– Svaret är att det gör man inte. Man är med sitt barn i en tid som aldrig kommer tillbaka så ta vara på den. Däremot sover dom ju ibland och då kan man ha något projekt, som liknar hur man startade och varför man ens började i den här branschen. Själv har jag suttit på nätterna och kodat. Det har varit oerhört kul och tänt en rejäl eld för att komma tillbaka till jobbet och sparka lite röv.

Men, du blev ju befordrad till kreativ chef under föräldraledigheten. Hur gick det till egentligen?
– Det kan vara bra att vara ifrån jobbet ett tag, så får dem sakna en lite. Som en relation typ. Ta tiden till att tänka på vad du vill, och kom med ett konkret förslag för hur du ska ta dig och de som är runt dig till nästa nivå.

Vad tar du med dig från föräldraledigheten rakt in i jobbet?

– Leken. För vi måste våga leka också på jobbet. Ett rum där man känner sig rädd för att verka dum är inte ett kreativt rum. Rollspela och ta på dig en konstig hatt. Så länge det är självvalt och inte instruktioner på en lapp från någon trött workshop.

Går det att vara grymmast på jobbet med samtidigt gå hem tidigt?
– Absolut. För det ligger någonting i den där pressen av att behöva göra fyra supertimmar istället för tio slappa. Du fokuserar och skalar bort sånt som är onödigt. Tackar nej till möten du inte behöver vara med i, osv.

Om Inez bestämmer sig för att bli kreatör, vilka är dina tips?

– Att vara verksam som kreatör är inte konst utan ett hantverk. Var mer intresserad av människor än av media. Våga att ha hybrisen att tro att man kan va proffsfotograf, designer, regissör och copywriter samtidigt. Men sen att ha klokheten att fatta att man inte är det. Ork, ihärdighet och tålamod är också bra egenskaper att ha med sig, för att pusha sina projekt i mål. En ihärdig, envis jävel kommer alltid gå längre än en sköning.

Dela sidan:

Tommy Nilssonifieringen av Risifrutti

”Det är bättre att göra någonting, än att inte göra någonting alls” kan en slarvigt tänka, när Risifrutti nu, i sann Tommy Nilsson-anda, bytt namn för en månad och blivit Risitutti. Och än en gång är det alldeles för enkelt för ett storbolag att profilera sig som miljömedvetet, jämställt eller kämpande mot cancer. Utan att tillsynes egentligen bry sig. Det räcker ju med ”att säga det högt”, så är de hemma. För ni vet väl, att den här kampanjen inte genererar en enda krona till bröstcancerforskningen.

Och ännu knasigare blir det, när ett företag försöker kommunicera ut en värdering som ligger långt ifrån den egna produkten. Risifrutti innehåller t.ex ett gäng tillsatser, massor med socker och kanske allra mest anmärkningsvärt i sammanhanget, Karragenan – ett kemiskt ämne som du förmodligen får cancer av bara genom att läsa namnet på.*

Att byta ut två bokstäver på två miljoner förpackningar och köpa utrymme hos Carolina Gynning och Laila Bagge är enkelt ordnat, kostnadseffektivt och ett sätt att positionera sig som en hälsosam cancer-bekämpande produkt. Därför får vi väl se det som en lyckad kampanj, så länge alla är med på att Risifrutti skiter i cancer.

Till gänget bakom Risitutti, lär av er egen slogan: ”kolla en extra gång”, speciellt när det kommer till den egna innehållsförteckningen. Och skänk en ordentlig slant till forskningen – sen kan vi snacka kamp mot cancer.

*Det har genomförts olika vetenskapliga tester med karragenan för att utröna dess eventuella hälsorisker vid konsumtion. Testerna har gett olika resultat. Världshälsoorganisationen (WHO) och Livsmedelsverket i Sverige anser idag att det är ofarligt för människor om det används i livsmedel.

Tillägg: Efter att inlägget publicerades har Orkla Foods hört av sig där de låter meddela att de skänker pengar till BRO (Bröstcancerforskningens riksorganisation). Hur mycket pengar som skänks, verkar dock vara en hemlis.

Dela sidan:

”Hur gör jag för att orka?” Fel svar: Motivation

Augusti är det nya januari, det har ni koll på va? Det är nu vi avancerar till 2.0-versionen av oss själva, lovar att vi ska bli lite bättre på allt, och gör det där vi vill men aldrig orkar.

Och det första givna steget mot det nya jaget förblir: Var mer produktiv.

Så hur tänker vi? Motivation har alltid varit mitt svar på frågan, ”Hur gör jag för att orka?”. Men så enkelt ska det naturligtvis inte vara. Entreprenören, författaren och föreläsaren Rami Sethi som skrivit boken ”I will teach you to be rich” har nyligen publicerat ett inlägg från boken, som lär oss att produktivitet inte alls handlar om motivation.

Istället kan vi se källan till produktivitet som en pyramid bestående av tre nivåer.

Först, det grundläggande:

Den här nivån struntar många i, enligt Sethi beror det helt enkelt på att det är tråkiga självklarheter, vilka anses töntiga att prioritera på riktigt.

– Sov 8 timmar per natt. Varje natt
– Varje morgon när du vaknar, ska du veta precis vad du ska göra och varför
– Se till att din arbetsyta alltid är ren och organiserad
– Din kalender ska dagligen vara anpassad efter din energinivå. Tyngre uppgifter när du är som piggast, och de enklare uppgifterna när du har din dagliga energidipp.

Sen, det psykologiska:

– Sätt tydliga gränser. Våga säga nej, lyssna på vad du vill göra och våga prioritera det som ligger i linje med långsiktiga mål och drömmar
– Undvik de små onödiga irritationsmomenten i vardagen. Lägg t.ex, viktiga saker på samma ställe så att du aldrig behöver leta och ha alltid en extra uppsättning förbrukningsvaror hemma för att slippa irritationen när det tar slut
– Var en positiv jäkel. Gör det bästa av problemen och var alltid supersnäll mot dig själv när du misslyckas
– Planera in ”komma i kapp”-tid varje vecka, så att det alltid finns utrymme att lösa det som missats eller skjutits upp

Och slutligen, detaljerna:

Här spenderar människor 90% av sin tid, när de (efter att ha hanterat de andra två nivåerna) bara ska behöva spendera 10% på alla effektivitets-verktyg så som appar, to do-listor och smarta mejlsystem. Hur som, ska du ge dig in i effektivitets djungeln, är det här några tjänster värda att betala för.

– Konsulten. Sluta lägg din tid på det du inte kan, och ta istället hjälp av en expert när det kommer till saker som att sätta upp en hylla, organisera garderoben eller strukturera upp din privatekonomi
– Automatisera dina återkommande uppgifter och investera i löpande hemleveranser och abonnemang på tvätt- och städtjänster
– Sätt upp system som hjälper dig att vara proaktiv, du kan t.ex två veckor innan en födelsedag, middag eller dylikt påminnas om att köpa present som du sedan beställer, med leverans till mottagarens dörr

Den här pyramiden kan tyckas mastig och någonting annat och svårare, än den typiska ”Du behöver den här appen”-metoden. Men jag tror, precis som Sethi att det kan vara värt att ta tag i. För vilken styrka det finns i att ta kontroll över sin produktivitet på det här sättet, och slippa lägga allt ansvar på den egna motivationen. Samma motivation, som i många fall leder till att människor spenderar år, undrades varför de inte lever det liv de vill.