Dela sidan:

Varför säger de bästa upp sig?

Människor arbetar för människor – inte för företag – Donn Carr

Hyper Island lärde mig att hur jag och andra fungerar, drivs och verkar – spelar väldigt stor roll i affärsmässiga sammanhang. Så jag kan inte annat än hävda, att citatet signerat management gurun Donn Carr, är en fullt rimlig och riktig tes.

Men tesen ignoreras, både av personalavdelningar, chefer och ägare samtidigt som dessa undrar varför personalomsättningen är så hög och varför de alltid tvingas lägga så mycket resurser på att anställa.

Och visst kan vi alla vara överens om, att just kommunikationsbranschen till allra högsta grad fallit offer för hög personalomsättnings kostsamma konsekvenser.

Är det så svårt att lyckas få folk att trivas på sin arbetsplats?

Donn Carr ger oss nio beprövade skäl som orsakar att bra medarbetare väljer att sluta:

  1. Överarbetad personal

    Duktiga medarbetare älskar att bidra och kommer att producera mer, men om du planerar att kräva mer ska du även vara beredd att utöka deras ansvarsområde och status. Talangfulla medarbetare kommer inte stanna kvar om deras jobb kväver dem i processen.
  2. Personalens bidrag uppmärksammas inte eller belönas

    Underskatta aldrig kraften i en klapp på ryggen, ett tack, eller en ”bra jobb”-kommentar. Detta gäller särskilt de viktigaste resurserna som är självgående. Det är alldeles för enkelt att ta sin personal för givet – gör inte det.
  3. Fel personer anställs och uppmärksammas

    Bra, hårt arbetande medarbetare vill jobba med likasinnade, på alla nivåer. Främjande av fel person är ett av de värre misstagen som kan göras. När någon har gett allt och blir förbipasserad av någon på en räkmacka. Vilken förolämpning.
  4. Arbetsgivare som inte bryr sig om sina anställda
    Mer än hälften av alla människor som lämnar sina jobb gör det på grund av relationen med sin chef. Företag med chefer som inte bryr sig om sina anställda på riktigt, kommer alltid att ha en hög personalomsättning.
  5. Arbetsgivare som misslyckas med att utveckla sin personal

    När ett företag har turen att ha duktiga medarbetare, är det upp till chefen att hitta områden där dessa kan förbättra och bredda sin kompetens. Som chef har du ett ansvar att ständigt utmana och uppmana. Och struntar du i det, blir dina medarbetare uttråkade och ser sig om efter annat.
  6. Personalen tillåts inte vara kreativ

    Duktiga medarbetare försöker förbättra nästan allt. Och i samma ögonblick som de inte längre kan förändra och förbättra, börjar de hata sina jobb. Något som inte bara begränsar den anställda, det begränsar hela företaget.
  7. Arbetsgivare som inte utmanar sina anställda intellektuellt

    En bra chef utmanar sina anställda och uppmanar dem att utföra saker som vid första anblick verkar för svårt. Detta utvecklar individen och pushar hen ut ur komfortzonen.
  8. Arbetsgivare som inte uppfyller sina åtaganden

    Integritet och ärlighet är två egenskaper som varje anställd kan förvänta sig av sina chefer. Om du säger att du kommer att göra något – gör det. Att hålla ditt ord och dina åtaganden berättar för den anställde allt de behöver veta om dig och vilken typ av person du är och om de kan lita på dig.
  9. Arbetsgivare som inte låter de anställda bibehålla sina passioner

    Av alla skälen, är detta behov det mest enkla att tillfredsställa vilket också kan betyda mest, men det kräver att du lyssnar på dina anställda och observerar. Duktiga medarbetare är passionerade. Ta reda på vilka dessa passioner är och arbeta för att ge dem utmaningar som fyller deras passionerade behov. Du kommer bli överraskad när du märker vad dina anställda är kapabla till när du låter dem komma ut ur den lilla låda du hållit dem i.

Så – hur många av skälen känner ni igen? Fler än tre? Då har ni ett viktigt men tufft arbete framför er.