Och det. Det är missvisande och förkastligt.

Så var det äntligen någon som skrev det där inlägget. Viktigt och bra, Moa Ekstrand.

Klädföretagen måste skärpa till sig när det kommer till kommunikation. För det går inte att skrika ut att ni är ett: feministiska, eller två: hållbara – utan att faktiskt göra någonting åt er egen skit.

Modeller och storlekar för en kropp, kvinnor i fabrikerna som arbetar under usla förhållanden, ohållbara produktionskedjor och miljöfarliga material.

Det är nästan som att de alla kommit överens att de ska skrika ut sina nya värdeord så ofta och mycket, att vi tillslut börjar tro på att vi faktiskt gör någonting bra när vi köper kläder från H&M, Gina Tricot, Nelly.com mfl. 

I den här videon dansar alltså Cecilia Forss runt med Indiska kvinnor på ett bomullsfält och skryter om Gina Tricots hållbarhetstänk. Och visst, det är bra att de gör någonting. Men att de vill få det att framstå som att de gör väldigt mycket.

Det. Det är missvisande och ganska förkastligt.

Skärmavbild 2017-03-23 kl. 14.01.52