Tro inte så lågt om er personal

Vissa företagshemligheter och strategiska planer, ska ledningsgruppen inte dela med övrig personal. Det är sen gammalt.

Eller? Kan det vara så, att företaget går miste om någonting hos sina medarbetare, när de hemlighåller för mycket?

Argumentet för att inte dela information, tycks vara att medarbetare inte kan hantera den. Och att tro så lågt om sin personal, känns rätt omodernt. Vad är det värsta som kan hända när saker och ting inte blir som planerat? Jag tror att de allra flesta har förståelse för att världen fungerar så, och att det är okej att misslyckas med satsningar eller erkänna att allting inte fungerar som det ska ibland.

När det istället pågår för mycket bakom kulisserna, är det lätt att känna sig exkluderad. Vi vill vara våra arbetsplatser i större utsträckning idag, och vill därför känna en vi-känsla, att vi är inkluderade och tagna på allvar. Oavsett position.

Att öppna upp lite mer än förut, tror jag därför kan ha stor inverkan på hur personalen trivs, verkar och presterar.

Våga testa.