Tommy Nilssonifieringen av Risifrutti

”Det är bättre att göra någonting, än att inte göra någonting alls” kan en slarvigt tänka, när Risifrutti nu, i sann Tommy Nilsson-anda, bytt namn för en månad och blivit Risitutti. Och än en gång är det alldeles för enkelt för ett storbolag att profilera sig som miljömedvetet, jämställt eller kämpande mot cancer. Utan att tillsynes egentligen bry sig. Det räcker ju med ”att säga det högt”, så är de hemma. För ni vet väl, att den här kampanjen inte genererar en enda krona till bröstcancerforskningen.

Och ännu knasigare blir det, när ett företag försöker kommunicera ut en värdering som ligger långt ifrån den egna produkten. Risifrutti innehåller t.ex ett gäng tillsatser, massor med socker och kanske allra mest anmärkningsvärt i sammanhanget, Karragenan – ett kemiskt ämne som du förmodligen får cancer av bara genom att läsa namnet på.*

Att byta ut två bokstäver på två miljoner förpackningar och köpa utrymme hos Carolina Gynning och Laila Bagge är enkelt ordnat, kostnadseffektivt och ett sätt att positionera sig som en hälsosam cancer-bekämpande produkt. Därför får vi väl se det som en lyckad kampanj, så länge alla är med på att Risifrutti skiter i cancer.

Till gänget bakom Risitutti, lär av er egen slogan: ”kolla en extra gång”, speciellt när det kommer till den egna innehållsförteckningen. Och skänk en ordentlig slant till forskningen – sen kan vi snacka kamp mot cancer.

*Det har genomförts olika vetenskapliga tester med karragenan för att utröna dess eventuella hälsorisker vid konsumtion. Testerna har gett olika resultat. Världshälsoorganisationen (WHO) och Livsmedelsverket i Sverige anser idag att det är ofarligt för människor om det används i livsmedel.

Tillägg: Efter att inlägget publicerades har Orkla Foods hört av sig där de låter meddela att de skänker pengar till BRO (Bröstcancerforskningens riksorganisation). Hur mycket pengar som skänks, verkar dock vara en hemlis.