Dela sidan:

Äcklas du också av ditt mobilanvändande?

Var fjärde svensk vill alltså minska sin Facebooknärvaro, eller stänga av sitt konto helt. Spännande tanke, det ska dem ha! Men det kommer absolut inte ske något användartapp, för beroendet är för starkt och vi bortom räddning.

Däremot, så kommer 2018 bli året då vi ställer betydligt högre krav på vårt mobilanvändande och kan vi inte motivera varför vi fifflar upp mobilen ur fickan, är det helt klart coolare att låta bli.

För vi är alla överens om att det har gått över styr, och vi ser med äckel på det egna mobilanvändandet. Det har tagit över våra liv, och vi vet att det där onödiga scrollandet äter upp både tid och hjärnceller.

Därför tror jag att vi kommer satsa på det kvalitativa användandet under nästa år. Onödiga appar kommer att raderas, vi avföljer tråkmånsarna på Instagram, börja betala för kvalitativ journalistik och ett klick måste ge utdelning, annars får det vara.

Så vilka krav ställer det på oss publicister? Enkelt – innehållet måste bli bättre. Användarna köper inte längre gulliga kattungar, blaha-reklam och käbbel. Datadrivet, kreativt och samtida blir de nya ledorden. Och vi måste se sociala medier som en plattform för kvalitativt innehåll, där vi skapar format och starka berättelser som känns – oavsett avsändare.

För kan vi inte motivera vad, varför och hur vi publicerar, är det helt klart coolare att låta bli.