Dela sidan:

Engagerande innehåll däremot – jävla rimligt!

Jag älskar rörligt innehåll, och min rörliga innehållskonsumtion hjälper mig stilla en himla massa behov. Vill inspireras, utbildas, engageras eller underhållas och jag rör mig i olika digitala kanaler, playtjänster och nosar upp innehållet som ger mig det jag vill ha. Skiter i hur och var. Fråga mig vilken kanal som visar mitt favoritprogram, jag har ingen aning.

Och så har det ju varit ett tag nu. Kanalerna har tappat makten över innehållet – vilket resulterat i ett väldigt trevligt läge för varenda innehållsskapare. För nu har ju allt rörligt, potential att nå storpublik. Oavsett avsändare. Vilket resulterar i ett ännu trevligare läge för varenda marknadsavdelning.

Varför? Det är enkelt – engagerande innehåll säljer det du vill sälja. Du skapar långsiktiga och emotionella relationer och affärer med målgruppen. Du möjliggör en ovärderlig direktkontakt, vilket underlättar när du vill skapa produkter och tjänster, som någon faktiskt ska vilja köpa. Dessutom utvecklar vi ett köpbeteende nu, där det är en självklarhet att gå från inspirerande innehåll till köp med ett klick – sömlöst och snabbt. Dygnet runt.

Så. Hur svårt ska det behöva vara att producera engagerande innehåll? Halvsvårt.

Först och främst. Ni måste producera innehåll baserat på vad målgruppen vill ta del av, och inte utifrån vad ni vill sälja. Det är ett ganska intressant skifte i hur ni ser på innehållsskapande, och när ni vågar analysera er målgrupp på det sättet kommer det öppna upp många möjligheter. Testa.

Trovärdighet och fakta är viktigt, men viktigast är att ni vågar vara känslomässiga. Logik och sakskäl räcker inte. Ni måste våga känna och kännas. Och så behöver ni den redaktionella organisationen, med kompetens inom strategi/analys, storybuilding och distribution.

Jag älskar rörligt innehåll. Och jag älskar dem som lyckas producera, underhålla och utvärdera starkt innehåll. För oavsett linjärtv-död, trender, digitalisering och kanaler – starkt innehåll kommer alltid att hitta sina vägar och överleva.

Skit i köpt media och traditionell marknadsföring. Engagerande innehåll däremot – jävla rimligt.