Dela sidan:

Har du råd att skita i antal följare?

När Kristoffer Triumf drog igång intervju-podcasten Värvet under 2012, valde han med omsorg ut sina intervjugäster utifrån följare på sociala medier. Resten är poddhistoria och jag tror att fler med ett intresse för räckvidd och spridning gör rätt i att snegla mot Värvet-strategin.

Vi som jobbar med innehåll för digitala kanaler utmanas ofta när det kommer till distribution. Det starkaste innehållet kommer alltid att hitta sina vägar, så är det. Men precis som att Triumf valde sina gäster med omsorg så ska du välja ditt produktionsteam och dina profiler med omsorg – om du vill öka förutsättningarna för organisk spridning vill säga.

Våga välja de starka karaktärerna, både framför och bakom kameran. Många följare på sociala medier, ett starkt varumärke i branschen eller ett absolut minimikrav: aktivitet i digitala kanaler. När det kommer till innehållet ska ni se till att utveckla en digital strategi där uttagen är många och anpassade för målgruppen. Dessa uttag paketeras sen för vald digital kanal, den betalande avsändaren får sin exponering och sen är det delningsdags. Vi som är involverade i produktionen delar, fans till profilerna som frontar delar och så givetvis – alla de betalda profilerna delar.

Den digitala stjärnan tillika Resumé-kollegan Karin Winther gjorde det väldigt bra som digital producent i samband med premiären av Tårtgeneralen. De korta och välproducerade klippen syntes precis överallt i sociala medier – mycket tack vare att alla inblandade i produktionen hade ett starkt profilskap, närvaro i sociala medier och breda följarskaror. Det här gällde alltså både producent, statister, regissörer och skådespelare. 

Den köpta räckvidden och distributionsstrategin är såklart fortfarande viktig och ersätter ingenting. Jag säger bara att profilskapet blir allt viktigare, för alla och väldigt få har råd att skita i sociala medier och följare, åtminstone om du likt Kristoffer Triumf eller en sponsor – har ett intresse för räckvidd och spridning.