Dela sidan:

De digitala arméerna utrotar det engagerande innehållet

För ett par månader sedan började jag som innehållschef på Perfect Day Media – det omtalade fullservicemediehuset som utvecklar och producerar karaktärsdrivet innehåll för digitala kanaler. Vi står för några av Sveriges starkaste innehållsprodukter och når ut till hundratusentals människor dagligen. Vårt uppdrag är viktigt, händelserikt och enormt roligt.

Förutsättningarna idag för att producera och distribuera just starkt innehåll är otroliga. Digitaliseringen har ju som bekant revolutionerat innehållsscenen och som kreatör och innehållsskapare är möjligheterna att nå ut obegränsade. Men – trots sin hängivna publik behöver alla innehållskreatörer kapitalisera på sitt skapande, förr eller senare. Hårdrar vi det innebär det två alternativ för innehållets överlevnad idag: det ena är public service och det andra kommersiell kraft.

Simon Strand skrev i Resumé ett viktigt inlägg som en reaktion på NMR:s närvaro under Almedalen, att näringslivet måste ställa krav till stöd för den ideella och demokratiska sektorn. Och den texten berörde mig. För när vi nyttjar den ekonomiska tyngden för att göra rätt och skillnad, känns kapitalismen så vacker och viktig. Kommersiell kraft är på riktigt. 

Perfect Day Media har jag också fått känna på drevets framfart – hur en människa kan peka sin digitala armé i en riktning med syfte att förstöra och riva ner så fort det är någonting på andra änden som skaver. Drevet. Det har påverkat oss och det har påverkat våra innehållsskapare.

För när den kommersiella kraften blir rädd för de digitala arméerna, när vi ska förbjuda innehåll som för vissa skaver, då hamnar vi i ett livsfarligt läge. Humorn och kulturen är hotad om det enda sättet att överleva är att ägas av staten. Då reducerar vi innehållscenen markant och går en väldigt enformig och ledsam utveckling till mötes.

Jag brinner för engagerande innehåll och på Perfect Day Media jobbar vi för att hitta varumärken som är modiga nog att sammankopplas med allt innehåll, inte bara det som är slätstruket.

Vi kommer inte att foga oss för varken drev eller digitala arméer. Våra innehållskapare får skava, uppröra och bullra. Och tillsammans med våra samarbetspartners, den kommersiella kraften – så måste vi nu än en gång utnyttja den ekonomiska tyngden för att göra rätt och skillnad.

För när resten tystnar och blir rädda så är det vårt ansvar att våga och skrika högre. Jag hoppas att ni vill vara med oss – för innehållets skull.