Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 1 juli 2021

Äntligen, nu kan du framtidssäkra reklamen!

Katarina: Åh, mitt favoritord FRAMTIDSSÄKRA dök upp i en sponsrad artikel här på Resumé! Och i sammanhanget: FRAMTIDSSÄKRA REKLAM! Det är Kantar som som säger att de på förhand kan ta reda på om en reklam kommer att lyckas. Vad bra! Reklamtrötthet blir ett minne blott för om Kantar kan berätta innan vilken reklam som kommer att lyckas så slipper vi väl all reklam som ingen i alla fall gillar och som inte funkar? Det tar bara en kvart att testa! Fan vad bra! 

Jacob: Jag blev så in i själen glad när jag läste den sponsrade artikeln. Först trodde jag att det bara var snickesnack och var lite skeptisk. Men sen såg jag att de kombinerar “Big data och AI med en djup förståelse för mänskligt beteende” och då vände allt. För det här är ju inte bara buzzwords utan det är ju vetenskapligt och vederhäftigt på alla sätt och vis. På riktigt liksom. 

Och varför blev jag så glad då? Jo, för att nu har Kantar knäckt koden för hur man på förhand kan ta reda på om reklam kommer att lyckas. Om vi flyttar bort detta från den kommersiella sfären så handlar det om att de har hittat ett säkert sätt att ta reda på om en informationskampanj kommer att leda till beteendeförändringar. För det är ju vad en lyckad reklamkampanj gör. 

Så om svenska myndigheter – nej för fan, tänk stort nu, låt oss satsa på globala organisationer som WHO, WWF och IPCC – köper in tjänsterna från Kantar så kan de se till att de informerar på ett sådant sätt att beteendeförändringar äger rum. Vips så har vi löst såväl framtida hälsoproblem som hela planetens välmående. Lite framtidssäkrad kommunikation så får vi alla att vaccinera sig, börja motionera, återvinna, minska sitt köttätande, sluta flyga, you name it! 

Då skulle inte bara den framtida reklamen vara framtidssäkrad utan hela jäkla planeten! Framtiden blir framtidssäkrad.

Katarina: Lugna ner dig nu! Om vi håller oss till det här med reklam så funderar jag på om vi kanske inte får en ÄNNU större reklamtrötthet, för säg mig om jag har fel, du professor i reklam, det är väl inte förtestad reklam som vare sig är den som gillas mest eller som får fetast effekt?

Förresten sa en sen länge etablerad reklammakare till mig häromdagen att han blir galen på att ALLT ska mätas och effekttestas idag. Att det finns en sådan enorm ängslighet. Och att det sen klagas på att det inte finns någon kreativ reklam…

Jacob: Det är förstås inte helt uppåt väggarna att testa reklam för att se att målgruppen uppfattar budskapet, att man valt rätt manér, osv. I många fall kan det vara högst rimligt, men talar vi om reklam som faktiskt sätter avtryck, som är kreativ på ett nydanande vis, då finns det nog en avsevärd risk att dylik framtidssäkring blir en hämsko och att vi för sista gången har fått se något i reklamväg som faktiskt får oss att reagera emotionellt. 

Katarina: Sista frågan Jacob, är den här sponsrade artikeln framtidssäkrad?

Jacob: Nja, där får jag nog dessvärre svara nej. Fantasin om att kunna detaljstyra exakt hur folk ska bete sig har vi sett förr. I det här gamla blogginlägget diskuterar vi dels orimligheten i fantasierna och dels de otäcka konsekvenserna som skulle uppstå om det faktiskt fungerade.

Foto William Warby

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Är materialism det nya svarta?

Jacob: Usch Katarina, det känns inget bra just nu. Det känns verkligen som att jag kastar bort mitt liv. Så många möjligheter för mig och min familj som jag bara...

25 november 2022

Maximera avkastningen på ditt romantiska kapital!

Katarina: Hörru Jacob, har du testat nätdejting någon gång? Jacob: Njet, det blev aldrig något med det för min del. Har ju varit stadgad så länge så när jag var ung...

14 oktober 2022

Är du perfekt lille vän?

Katarina: Hörde en så jäkla smart sak häromdagen: “Företag vill ha nöjda kunder, men absolut inte kunder som nöjer sig”!  Jacob: Jaså, det gjorde du? Det är ju jag som brukar...

16 september 2022