Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 18 september 2020

Att spotta den västerländska civilisationens framsteg rätt i ansiktet

Katarina: Den som är försatt i skuld är icke fri. Det var politikern Ernst Wigforss som myntade det talesättet. Men det var länge sedan, på 30-talet… då var det andra tider. 

Läste precis i en artikel i DN:n att rekordmånga unga söker hjälp för skuldsanering hos Kronofogden. En ökning med 41% jämfört med samma tid förra året. Myndighetens enhetschef är orolig att dessa personer kommer bli långvariga “kunder” hos Kronofogden. Jo, han sa kunder.

Den huvudsakliga anledningen till denna ökning menar Kronofogdemyndigheten beror på förändrad lagstiftning och att de infört en e-tjänst som gör det lättare att ansöka. Men hej, hur har vi det med systemtänket här. Är inte en viktig anledning till att unga har skulder överkonsumtion? “De vet hur de ska klicka hem varor på nätet, men inte vad som blir konsekvenserna om man betalar för sent,” säger Kim Jonsson som jobbar med förebyggande arbete på myndigheten.

Jacob: Nä, nu tycker jag du har en trist ton Katarina. Insinuerar du att man skulle få någon form av frisedel från konsumtionssvängen bara för att man inte har några pengar just precis nu? Det där är så jäkla respektlöst. Här har vi mängder av världens absolut skarpaste hjärnor, utbildade på världens bästa universitet, anställda på världens coolaste företag, där de sysslar med att ta fram produkter och tjänster som krängs med högst trovärdiga löften om att de ska göra livet härligare för oss, eftersom just dessa produkter och tjänster kommer få oss att leva upp till vår fulla potential, och så tycker du att vi ska säga “Nej tack, jag har lite tomt i spargrisen just nu!” Det vore ju ett jäkla slöseri med resurser.

Att ynkligt krypa undan sitt samhällsansvar och pipa ”lite ont om cash” är inget mindre än att spotta den västerländska civilisationens framsteg rätt i ansiktet. Att inte ha pengar kan väl knappast, år 2020, ses som en rimlig anledning att inte konsumera. Nu har vi ju väl utbyggda, smidiga system som låter även de allra pankaste shoppa loss så att kreditkorten glöder. Så smidigt är det så att de som använder tjänsterna inte ens behöver märka att de tar ett lån, det bara händer. Och att det fungerar just så smooth ska vi vara jävligt glada för eftersom världsekonomierna skulle krascha i ett nafs om bara de med överskott på kontot skulle konsumera vidlyftigt. 

 Katarina: Nu tycker jag att du raljerar lite… men själv blev jag lite förvånad när jag häromdagen tittade in på IKEA:s hemsida. Då var det “Betala med Klarna” jag såg överst. Klarnas ikon ligger på svart botten över själva huvudmenyn och syns nästan mer än IKEA:s egen logga. Hade för mig att jag sett IKEA klappa sig lite för bröstet tidigare kring sin lite mer “etiska” hållning till att sätta folk på obestånd, men va fan, om alla andra ingår i Klarnas universum varför skulle inte IKEA hänga på. 

Jacob: Just det här med systemtänket är särskilt intressant. Tillsammans med Alan Bradshaw vid Royal Holloway, University of London, skrev jag nyligen en artikel i Journal of Consumer Culture där vi diskuterar just detta. Genom att jämföra dumförklarandet av deltagarna i TV-serien Lyxfällan med hur hela Irlands befolkning dumförklarades efter den ekonomiska kraschen 2008, avtäcker vi en ideologiskt laddad strategi som förflyttar ansvaret från systemet till enskilda konsumenter. När vi upprätthåller bilden av att problemet är enskilda konsumenter som tar korkade beslut så slipper vi fundera på om vi byggt upp ett system som i längden är fullständigt ohållbart. Och längst vägen kan diverse finansiella aktörer tjäna multum på alla dessa förment korkade konsumenter. 

Katarina: Haha underbart, cirkeln är sluten, det är aldrig systemets fel, bara individens! Heja den fria marknadskapitalismen! Until debt tear us apart.

Foto: Alice Pasqual

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Skammas den som skammas bör – del 1

Jacob: Hur lever livet i Uppsala? Känner du av studenternas återkomst trots universitetets pandemirestriktioner?  Katarina: Den riktiga novischyran har väl inte riktigt infunnit sig men nog finns det tillräckligt mycket ystra...

3 september 2021

Shame on you

Katarina: Vad tror du, apropå den mycket dystra rapporten från IPCC, kommer vi nu äntligen se en tydlig förändring till hållbara beteenden? Jacob: Nja. dessvärre tror jag ju inte det, som...

20 augusti 2021

Äntligen, nu kan du framtidssäkra reklamen!

Katarina: Åh, mitt favoritord FRAMTIDSSÄKRA dök upp i en sponsrad artikel här på Resumé! Och i sammanhanget: FRAMTIDSSÄKRA REKLAM! Det är Kantar som som säger att de på förhand kan...

1 juli 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News