Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 20 Juni 2019

Att va eller att ha i sommar, det är frågan?

”Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart” – och vi sätter gärna fart på sommar och ledighet genom att manifestera den med konsumtion. Faktum är ju att det just nu ligger en kompakt bombmatta av marknadsföringsbudskap som tutar i oss att vi väl inte är så urbota dumma att vi chansar på att sommaren ska bli härlig bara sådär av sig själv. Nä, ska det bli en riktig jäkla kanonsommar i år så får vi nog göra vad vi kan för att bättra på oddsen. Den där fina sommarklänningen kommer göra midsommarfesten extra minnesvärd. Den där jättegrillen gör oss populärast i grannskapet. För att inte tala om den nya elektriska gräsklipparen som ger oss mer tid att åka in och svalka oss i stadens shoppingcenter när värmen lägger sig som en torr, knastrig filt över oss. Igen.

Men samtidigt som vi vill maxa chanserna för en kanonsommar, så gnags vi ju lite till mans av det där klimatsamvetet som säger till oss att vi ska sänka konsumtionstempot. För många är dessutom inte fickorna hur djupa som helst och slantarna ska räcka till både det ena och det andra. Så finns det då något vi kan tänka på för att göra konsumtionen vi ägnar oss åt både mer hållbar och smartare?

SKILJ PÅ KONSUMTION SOM BETYDER NÅGOT OCH SÅDAN SOM ÄR OVIKTIG. Genom att ställa sig själv ett antal frågor innan man köper något kan många impulsköp förbli pengar på kontot: Kommer mitt liv bli bättre om jag köper just den där prylen? Kommer jag att bli lyckligare? Kommer mina vänner och bekanta att se på mig på ett annat sätt då? Vad händer om jag inte köper den här prylen? Kommer jag att stötas ut ur min grupp då?

BRYT MOT KONSUMTIONSKULTURENS OSKRIVNA REGLER. Vad händer egentligen om du har på dig samma sommarklänning alternativt skjorta vid varje festligt tillfälle under sommaren? Kommer dina vänner att säga upp bekantskapen med dig då eftersom de inte vill hänga med någon som bara verkar ha ett klädesplagg? Ge bort en gammal present, till exempel en favoritbok ur den egna bokhyllan, snarare än att köpa något nytt. Kommer du att betraktas som ogin och oplanerad eller som charmigt excentrisk?

UNDVIK DEN DÅLIGA KVALITETENS BITTRA EFTERSMAK. Fundera på om prylen du tänker köpa är en sådan som kommer att åldras med värdighet, alternativt som kan uppdateras och repareras, eller är det en pryl som kommer att slängas när du använt den några gånger… Kanske kan man använda den devis som, antagligen felaktigt, brukar tillskrivas Benjamin Franklin: The bitterness of low quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

IBLAND ÄR DET EFFEKTIVT ATT VÄNTA LITE. Väldigt ofta går det omedelbara begäret över om man låter bli att köpa något på impuls. Eller du får åtminstone möjligheten att längta och sukta efter något. När man ska köpa vapen i vissa amerikanska delstater så finns det en väntetid mellan att man köper och att man faktiskt får vapnet, så att eventuellt agg man hyser mot en viss person har lagt sig… På motsvarande sätt fungerar många typer av konsumtion, att de starkaste vill-ha-känslorna slutar svalla om man väntar lite.

SMÅ TREATS KAN VARA LIKA EFFEKTIVA SOM STORA. Vem av oss har inte köpt något för att fira en speciell händelse, kanske har vi fått höjd lön, avslutat ett projekt på jobbet, påbörjat semestern, äntligen blivit klara med gräsklippningen (om man nu inte har den där elektriska gräsklipparen), eller vad det nu må vara. Då kan det vara bra att tänka på den forskning som visar att små treats – som en glass eller en öl – kan fungera lika bra som belöning som stora treats – som en ny väska eller en ny möbelgrupp till altanen.

LÄR DIG KONSUMTIONSSPELETS REGLER Våra handlingar är varken slumpmässiga eller naturlagsstyrda. Istället är vi en del av ett spel som vi kan kalla för konsumtionskulturen, där vi lydigt spelar efter de uppsatta reglerna. Det känns inte som att vi spelar ett spel, det känns som att vi bara gör så som människor gör mest. Men om vi lär oss lite mer om hur konsumtionskulturen är uppbyggd kan vi på ett enklare vis bryta de mönster som inte leder till att vi blir långsiktigt lyckligare, utan kanske bara att vi blir fattigare och ökar påfrestningen på vår planet.

MAN BLIR LYCKLIGARE AV ATT VARA ÄN ATT HA. Forskning visar att tillfredsställelsen av att ha spenderat pengar på en upplevelse, som gärna delas med människor vi tycker om, sitter kvar långt längre än tillfredsställelsen av att ha köpt nya prylar. Så luta dig tillbaka, lägg ned telefonen, fokusera på nuet och dem du har omkring dig och låt konsumtionsbegäret också få semester.

Nu tar vi ett sommaruppehåll. Önskar er alla en skön sommar!

 

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Men för helvete, en mobillåda!?

Jacob: Jaha, så har det mediala spektaklet “Årets julklapp” i regi av HUI Research ägt rum igen. I år blev det mobillådan som levde upp till kriterierna att “representera den tid...

21 November 2019

Ren och skär symbolisk konsumtion – att lysa med lånta fjädrar

Jacob: Ibland tänker jag att folk faktiskt borde läsa mindre… eller åtminstone läsa färre böcker och faktiskt försöka förstå vad de läser. Att hetstrycka sig igenom viss litteratur så att...

8 November 2019

“Människan är irrationell”-snicksnacket!

Katarina: Är så evinnerligt trött på idén att det är information som leder till att vi människor förändrar beteenden. Fattar att det är en härlig tanke som spelar fint med...

25 Oktober 2019