Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 2 november 2021

COP26 och den mustiga marknadsliberala marinaden

Katarina: Vi lever i en tid där vi gått från att exploatera naturen – alltså utnyttja naturen till fördel för egen vinnings skull och tillfredsställa ändlösa begär – till att skydda oss från naturen och den industriella modernitetens negativa följder. 

Kom att tänka på sociologen Ulrich Beck som redan 1992 framhöll att:

”Environmental problems are not problems of our surroundings, but – in their origins and through their consequences – are thoroughly social problems, problems of people, their history, their living conditions, their relation to the world and reality, their social, cultural and political situations. ( … ) At the end of the twentieth century nature is society and society is also “nature”. Anyone who continues to speak of nature as non-society is speaking in terms from a different century, which no longer captures our reality.

Det finns två sätt att hantera de risker som uppstått i det moderna samhället, antingen så förändrar vi grundorsaken till att riskerna uppstår eller så skapar vi en industri kring konsekvenserna av problemen. Enligt Beck har samhället av idag valt alternativ två. Kan man säga att kapitalismen vägrar anpassa sig enligt vad som krävs för att ens själv överleva den värld den skapat?

Jacob: Just nu pekar väl allting på att det är precis så det ligger till. Tittar man på konkreta saker som händer, saker som faktiskt minskar vårt fossilberoende och våra utsläpp, så händer väldigt lite. Om man däremot fokuserar på fagra ord så låter allt nästan precis hur bra som helst. Hej vad det satsas! Som så ofta är det svårt att skilja på personer som bara är genuint dumma i huvudet och personer som är ideologiskt övertygade. Om det nu finns någon skillnad.

För dem som legat och gottat till sig tillräckligt länge i en riktigt mustig marknadsliberal marinad så verkar det som om idéerna trängt så djupt in i deras porer att de kan sova gott om natten i trygg förvissning om att marknaden fixar biffen. Den mardröm som kan störa den goda nattsömnen är inte det som händer här och nu på vår jord, och som kommer att bli så mycket värre i framtiden, mardrömmen är att världens ledare inte ska kunna hålla fingrarna i styr under COP26 i Glasgow och att de därför får för sig att börja reglera och förbjuda för att forcera fram ett skeende. Nej, nu gäller det att vi inte bromsar in och tänker efter, nu är det viktigare än någonsin att vi smeker in rätt växel, trycker plattan i mattan och accelererar oss ur den här krisen. 

Som David Jonstad skrev i DN häromdagen att staten och kapitalet har “valt att betrakta klimatkrisen som en ekonomisk möjlighet. Sällan låter politiker så passionerade som när de får prata fossilfritt stål, batterifabriker och laddstolpar.”

Katarina: Får man göra lite reklam för oss själva i vår egen blogg?

Jacob: Självklart. Det är en viktigt grundprincip att reklam aldrig under några omständigheter får regleras. Detta vore ett oförlåtligt ingrepp på yttrandefriheten och börjar man nagga den i kanten så kommer vi snart leva i ett totalitärt helvete. Så reklama på du bara! 

Katarina: Jamen då vill jag uppmuntra alla som är det minsta intresserade av att faktiskt förstå det stora glappet mellan intentioner och agerande att lyssna på senaste avsnittet av P3 Dystopia som handlar om reklamsamhället (där ju både du och jag medverkar!). Om vi inte förändrar det ekonomiska och kulturella system som vi alla är en del av, politiker, företag, organisationer och individer, kommer vi inte komma någon vidare vart, hur många Climate Change-konferenser som än genomförs.

Foto: Kelly Sikkema

 

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Att vara cynisk är det nya svarta

Katarina: Tänker på en siffra jag såg från en undersökning som Svensk Handel gjort, 56% uppgav att de planerade att handla något under Black Friday (eller Black Week eller vad...

26 november 2021

Är du dum i huvudet, dum i huvudet eller dum i huvudet?

Katarina: Fint att vi fick vara ute och veva lite i gammelmedia förra veckan med debattartikel i DN! Bra att det konsumtionskulturperspektiv vi förfäktar får nå lite bredare målgrupper, särskilt när...

5 oktober 2021

Skammas den som skammas bör – del 1

Jacob: Hur lever livet i Uppsala? Känner du av studenternas återkomst trots universitetets pandemirestriktioner?  Katarina: Den riktiga novischyran har väl inte riktigt infunnit sig men nog finns det tillräckligt mycket ystra...

3 september 2021