Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 18 April 2019

Det kom ett brev till Jacob

Jacob: Från gång till annan får jag mail från elever på grund- och gymnasieskolan som ska göra ett projektarbete eller dylikt och som kommit på den briljanta idén att de kan fråga en professor om inte han kan skriva uppgiften istället. Många gånger kanske inte detta hamnar högst upp på prioriteringslistan, men jag brukar försöka svara i mån av tid. Det är en bra pedagogisk övning att försöka förklara saker på ett väldigt basalt vis. Ibland tänker jag att jag borde återanvända dessa enkla texter i andra sammanhang, istället för att bolstra in budskapet i för många fluffiga ord. Här kommer således ett litet påskägg i form av en mailkonversation med en 13-årig blivande reklamare och Resuméläsare:

Hej jag är en pojke på 13 bast och jag har lite frågor om reklam:

Hur påverkas hjärnan av reklam ? Hur kan man undvika att bli påverkad? Hur kan reklamen påverka vardagen för en människa?

 Jag behöver verkligen hjälp med detta för jag har en faktauppgift att göra i skolan, och jag har valt reklam som ämne. Tack i förväg!!

Hej,

Här kommer några korta svar på dina frågor. Man skulle kunna skriva en hel bok om varje fråga, men jag ger några ingångar som du förhoppningsvis kan ha nytta av.

Hur påverkas hjärnan av reklam ?

Som moderna människor som rör oss i offentliga miljöer och konsumerar diverse media möts vi av flera tusen kommersiella budskap varje dag. Även om vi inte aktivt processar alla dessa budskap gör detta konstanta bombardemang av budskap att vi ständigt är aktiverade som konsumenter. Vår hjärna tvingas lägga delar av sin kapacitet till att hantera detta överflöd av budskap.

Hur kan man undvika att bli påverkad?

Man kan inte helt och hållet undvika att bli påverkad. Väldigt många människor säger, om man frågar dem, att de aldrig låter sig påverkas av reklam. Att de minsann är smartare än så, men reklamen är lömsk på så vis att den nästlar sig in i vårt medvetande utan att vi är medvetna om det. När vi sen går och handlar kan våra preferenser ha ändrats utan att vi har tänkt på det. Det man kan göra är att försöka öka medvetandegraden. Att försöka fråga sig själv varför man vill ha t.ex. ett varumärke istället för ett annat och försöka reda ut varför man tror att det ena är bättre än det andra. Om man då kommer fram till att det handlar om reklambudskap som man nåtts av kan man fundera på om det finns skäl att fundera på om dessa budskap är rimliga, om man tror att livet kommer att bli bättre bara för att man köper just den prylen från det varumärket.

Hur kan reklamen påverka vardagen för en människa?

Tillsammans skapar all reklam som vi möts av en känsla av att vi inte riktigt är bra som vi är. Att vi skulle kunna bli en bättre version av oss själva om vi bara köpte det, eller det, eller det. Så i någon mening handlar reklam om att göra oss missnöjda med vårt nuvarande tillstånd och lova att allt skulle bli bättre om vi bara köpte den sak som reklamen marknadsför. Så reklamen påverkar vardagen genom att göra oss missnöjda. Jag brukar säga att företagen vill ha nöjda kunder, men absolut inte kunder som nöjer sig. Det är viktigt för företagen att vi konsumenter hela tiden vill ha mer och andra saker än dem vi redan har. Vi får inte nöja oss med hur vi har det här och nu!

Hoppas att det här var till någon hjälp! Jacob

Katarina: Tack för att du poängterar detta med att förenkla. Det påminner mig om en gång då jag av en av Sveriges främsta reklamprofiler, från Göteborg för övrigt, fick rådet när jag skulle föreläsa för en ledningsgrupp: “Gör det inte mer komplicerat än om du skulle föreläsa för din sjuårige sons klass, använd gärna många fotografier.” Ibland är det enkla det bästa! Glad Påsk!

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Men för helvete, en mobillåda!?

Jacob: Jaha, så har det mediala spektaklet “Årets julklapp” i regi av HUI Research ägt rum igen. I år blev det mobillådan som levde upp till kriterierna att “representera den tid...

21 November 2019

Ren och skär symbolisk konsumtion – att lysa med lånta fjädrar

Jacob: Ibland tänker jag att folk faktiskt borde läsa mindre… eller åtminstone läsa färre böcker och faktiskt försöka förstå vad de läser. Att hetstrycka sig igenom viss litteratur så att...

8 November 2019

“Människan är irrationell”-snicksnacket!

Katarina: Är så evinnerligt trött på idén att det är information som leder till att vi människor förändrar beteenden. Fattar att det är en härlig tanke som spelar fint med...

25 Oktober 2019