Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 21 december 2021

Graffman & Östberg slår ett slag för julklappen

Katarina: Nu är det jul igen. Nu är det köpfest igen. 

Men, är det så illa att köpa julklappar? Överkonsumtion är inte bra, men är det bra att skippa alla julgåvor? Nja. Julen har en mycket stark betydelse för väldigt många människor, både som kulturell och social tradition. Och att ge gåvor handlar ju om att stärka sina sociala relationer.

Alltså, om din mamma önskar sig ett fint (nytt) knivset av dig, jamen för tusan, ge henne ett då. Det handlar om att agera humanistiskt rationellt. Hon blir glad och känner förtroende för dig. Därefter kan du prata om att hoppas hon nu kan använda de där knivarna väldigt länge (eftersom du köpt så bra kvalitet = hållbart). Om du däremot köpt ett medlemskap i Naturskyddsföreningen, en gammal skärbräda från Myrorna eller alternativt ingenting för du anser att man ska sluta med julklappar helt och hållet, då blir hon ledsen (fast hon säger ”bra tänkt Jacob”) och är inte alls speciellt mottaglig för dina åsikter om överkonsumtionens helvete.

Jacob: Men hallå Katarina, nu är du ju förvisso antropolog och inte etnolog, men du borde väl ändå känna till att man inte under några omständigheter får ge bort knivar. Dagens ungdom, helt kulturlös! Eftersom det lackar mot jul och jag känner mig storsint väljer jag dock att bortse från denna fadäs. 

Eftersom vi – såväl i denna blogg som på andra ställen – ofta pekar på absurditeter och problem med vår nuvarande konsumtionskultur så händer det att folk tror att vi är “mot konsumtion.” Som om vårt drömscenario skulle vara att konsumtionen upphörde. Jag har, minst sagt, lite svårt att förstå hur ett sådant samhälle skulle se ut. Vi behöver ju konsumtion för att leva. Dels av mat, kläder och andra förnödenheter. Dels av sådant som ger livet mening. I så motto är vi människor i grunden materiella. Vi använder prylar och konsumtion för att navigera oss i tillvaron, för att positionera oss i förhållande till andra människor, för att skapa band mellan varandra. Konsumtion kan således vara en meningsfull och meningsskapande aktivitet. Detta är inte ett problem. Detta är en potential. 

Problemet är nämligen inte att konsumtion kan vara en meningsfull aktivitet utan att så mycket av den konsumtion vi ägnar oss åt idag är mer eller mindre tömd på mening. Det är som tomma kalorier. Man moffar i sig och känner i bästa fall en kort tillfredsställelse men måste omedelbart fylla på med mer.

Väl genomtänkta gåvor är väl precis motsatsen till detta? 

Katarina: Ja, gåvokonsumtion är ett starkt uttryck för något av det viktigaste för primaten Homo sapiens, nämligen social och kulturell identitet. Gåvor måste förstås utifrån ett helhetsperspektiv där man utgår från gåvans symboliska innebörd och de sociala relationer som givare och mottagare har. 

Grundläggande för att förändra människors beteenden är ju att minska deras känsla av oförrätt eller hot. Att inte få en gåva kan upplevas som en oförätt. Och om man vill att någon verkligen lyssnar till en så ska man ta sådana känslor på största allvar. Den som känner sig förorättad får vare sig förtroende för dig eller respekterar det du säger. Så även om någon säger att det var fint tänkt när du skippat alla julklappar kan det få rakt motsatt effekt; den julklappslöse sitter där och känner sig både ledsen och bitter och tänker att det är idiotiskt med hållbar konsumtion!

God jul!

 

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Är materialism det nya svarta?

Jacob: Usch Katarina, det känns inget bra just nu. Det känns verkligen som att jag kastar bort mitt liv. Så många möjligheter för mig och min familj som jag bara...

25 november 2022

Maximera avkastningen på ditt romantiska kapital!

Katarina: Hörru Jacob, har du testat nätdejting någon gång? Jacob: Njet, det blev aldrig något med det för min del. Har ju varit stadgad så länge så när jag var ung...

14 oktober 2022

Är du perfekt lille vän?

Katarina: Hörde en så jäkla smart sak häromdagen: “Företag vill ha nöjda kunder, men absolut inte kunder som nöjer sig”!  Jacob: Jaså, det gjorde du? Det är ju jag som brukar...

16 september 2022