Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 9 Maj 2019

Idén om den geniala kreatören

Katarina: Häromdagen läste jag Christina Knights blogginlägg här på Resumé om kunder som “enkelt kan vifta bort kreativa idéer för att de känns osäkra medan det är ’safe’ att kvittera och luta sig mot strategi, för där finns hårda fakta, statistik, svart på vitt – allt det som stryker det rationella egot medhårs.” Jag tänkte så här när jag läste det här inlägget om feghet vad gäller kreativ höjd: som man bäddar få man ligga. Klart som tusan att kunder kanske inte vågar gå på kreativa reklammakares kreativa magkänsla när man vet att underlaget för denna kreativitet ofta är just en *känsla* och inte faktiska kunskaper om människor och kulturen människorna lever i. Det finns ju en paradox här. Vi har ju tidigare skrivit om att vi lever i ett undersökarsamhälle där det råder en förkärlek för attitydstudier vilket inneburit att det formats ett samhälle som bygger på just den typ av “insikter” som harmonierar med den rationella logiken. Tolkningsprivilegium har givits åt det rationella tänkandet, eller kanske ska vi säga till en viss typ av rationellt tänkande, och majoriteten av de företag som ägnar sig åt “kreativ verksamhet” är en del av denna logik likväl som deras kunder. Om det då kommer en kreatör med en idé som inte backas upp av en “svart på vitt”-undersökning, så faller den ju utanför de tolkningsramar som är praxis för kunder såväl som för kreatörer och ja… som man bäddar får man ligga. Och när gränserna upplöses mellan de professionella kreatörerna och amatörkreatörerna, det vill säga konsumenterna själva som besitter verklig kunskap om sina likar, så höjs också ribban rejält för de professionella kreatörerna.

Jacob: Jo, om man vant sig vid att aldrig fatta beslut utan en gedigen undersökning att luta sig mot kan det säkert kännas skakigt att kasta sig ut på öppet hav och lita på någon kreatörs magkänsla. Då känns det säkert tryggt om det åtminstone står några välpolerade guldägg på spiselkransen på byrån… Det som är särskilt intressant här är dock polariseringen mellan att man antingen har tämligen själlös data som liksom inte ger en så värst insiktsfull bild av konsumenternas livsvärld (sådan som alltså produceras vid diverse konventionella attitydstudier) eller så skjuter man från höften och låter magkänslan bestämma. Det är klart att man då måste ge dessa kreatörer i det närmaste mytologiska kvaliteter så att det känns rationellt att lägga sitt företags framtid i deras händer, de är nämligen, för att citera Christina Knight, “yrkespersoner som vet hur den mänskliga själen behöver näring och stimulans i form av överraskning, det oväntade; beröring, drama och en riktigt bra story.” Jo, det kanske den mänskliga själen kan behöva, men jag är nog inte så säker på att det är just reklam i syfte att sälja konsumtionsvaror som behöver vara källan till detta, men det kanske är ett stickspår… Hur som helst så är dessa idéer om de kreativa geniernas unika talanger så snillrikt uppbyggd eftersom de i det närmaste inte kan göra fel: Tackar kunderna nej så saknar de kreativ vision, och funkar det inte gentemot konsumenterna så är det för att pöbeln sitter fast i sitt konventionella tänkande.

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Men för helvete, en mobillåda!?

Jacob: Jaha, så har det mediala spektaklet “Årets julklapp” i regi av HUI Research ägt rum igen. I år blev det mobillådan som levde upp till kriterierna att “representera den tid...

21 November 2019

Ren och skär symbolisk konsumtion – att lysa med lånta fjädrar

Jacob: Ibland tänker jag att folk faktiskt borde läsa mindre… eller åtminstone läsa färre böcker och faktiskt försöka förstå vad de läser. Att hetstrycka sig igenom viss litteratur så att...

8 November 2019

“Människan är irrationell”-snicksnacket!

Katarina: Är så evinnerligt trött på idén att det är information som leder till att vi människor förändrar beteenden. Fattar att det är en härlig tanke som spelar fint med...

25 Oktober 2019