Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 21 November 2019

Men för helvete, en mobillåda!?

Jacob: Jaha, så har det mediala spektaklet “Årets julklapp” i regi av HUI Research ägt rum igen. I år blev det mobillådan som levde upp till kriterierna att “representera den tid vi lever i” och “vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året”. Det tredje kriteriet, “att den säljs i stort antal” har den ännu inte levt upp till. Men räkna med att det gnuggas händer där ute bland handlarna som hoppas kunna göra profit på den här helt onödiga prylen…

Man kan förstå att HUI Research ville följa upp förra årets succé med “Det återvunna plagget” som årets julklapp. Plötsligt framstod HUI Research såväl som den bakomliggande branschorganisationen Svensk Handel som ovanligt mycket i takt med tiden. Istället för att flåshurtigt mana oss att köpa fler nya prylar – så som elcyklar (2018), VR-glasögon (2017), Robotdammsugare (2016), aktivitetsarmband (2015) eller råsaftcentrifuger (2014) – slog de plötsligt till en eftertänksam ton om sänkt (ny-)konsumtionstempo.

Även om det måhända kan vara fint att HUI Research återigen vill mana oss till eftertanke (om det nu är det de vill) så är dock inte mobillådan ens i närheten av det återvunna plagget. Istället har de reducerat och fördummat en potentiellt sett viktig diskussion till en gimmickartad nonsenspryl. En pryl som många dessutom kommer köpa och lägga under granen, för nån skit ska man ju köpa till alla som redan har allt. I så motto är mobillådan på precis samma intellektuella nivå som lökhackarglasögonen

Katarina: … eller lägre! Lökhackarglasögon har ju åtminstone en viss funktion. Eller ja, om man nu inte känner att man genom att lägga ifrån sig mobilen på ett bord, som jag gjort på bilden, går emot alla sina principer av hur en mobiltelefon bör förvaras. 

Det har varit många personer som redan kommenterat hur idiotisk årets julklapp är. Den allmänna responsen kan sammanfattas i Elin Häggbergs ord: “Mobillådan blir en symbol för en väldigt förenklad och moraliserande syn på mobiltelefonen i vår vardag.” Svårt att begripa hur HUI tänkte med årets val. Kanske att stävja konsumtionshetsen – istället för att rastlöst zappa prylar att köpa på mobilen medan man otåligt väntar på att tomten ska komma med paketen, ska man dra fram den gamla hederliga kortleken och spela ett parti poker med morfar.

Men det stora problemet med årets julklapp är att det inte bara fördummar en viktig diskussion om konsumtion, det är ett otroligt moraliserande pekfinger i en tid av onyanserade och ofta dåligt belagda diskussioner om “skärmtid”. Idag när skammandet är lösningen på allt som är komplext i vår samtid blir årets julklapp ett lysande exempel på populism.

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Dags för årets svartkonstseans, eller som vi kallar den “Black Friday”

Jacob: Jag känner mig inte alls sedd i den här relationen längre. Mail efter mail skickar jag men inte fan får jag några svar. Har jag gjort något dumt?  Katarina: Förlåt,...

27 November 2020

Kommunikatörernas paradis – eller en enkel till helvetet

Katarina: Jag hör från allt fler företag som jag har kontakt med att man anställer fler kommunikatörer på bekostnad av människor som kan affären, som kan ämnet, eller är kunniga...

13 November 2020

Unboxing Marketing

Katarina: Alltså du vann priset årets marknadsföringsbok 2020 med Unboxing Marketing. Ni är fyra som skrivit boken men alltså shit vad kul! GRATTIS! Varför var det ni som vann? Jacob: Tack!...

30 Oktober 2020