Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 13 Juni 2019

Det finns inget gratis kaffe

Jacob: Jag fick inte riktigt nog av Mauss i ett av våra tidigare inlägg utan vill gärna ta ett varv till med gamle Marcel. Man brukar säga att ett kriterium för en meningsfull teori är att den ska vara bra att tänka med. Just Mauss tycker jag lever upp till detta kriterium och jag använder honom ofta när jag tänker på situationer som uppstår i en del sådär lite coola affärer som finns i ultrahippa områden runt om i världen, typ Södermalm. Jag gjorde en utflykt dit en gång och processar fortfarande minnena från denna exotiska resa. I en del av de butiker som jag besökte under denna expedition kunde jag knappt fatta vilka som jobbade och vilka som var kunder. Alla såg likadana ut och tycktes slå dank sådär lite lagom håglöst. Inte en uniform eller en namnskylt så långt ögat kunde nå. Dessutom behandlade de mig som att vi var gamla vänner: “Tjenare polarn, ska du ha en kopp java? Slå dig ner här i soffan bara så hämtar jag!” Och så satt jag plötsligt där med en kopp och fick en stund att fundera på Marcel Mauss och de tre regler kring gåvor som han beskriver i essän Gåvan: du ska ge, du ska ta emot och du ska återgälda. Det är just den sista som ställer till det när man sitter där med sitt kaffe i affären. Hur återgäldar man den gåva som man just tagit emot. Man står i skuld till butiksbiträdet. Den som har givit en gåva har makt över den som har tagit emot tills denna har återgäldat. Så hur ska man lösa upp detta ojämlika förhållande? Man kan inte gärna kila ut till seven-eleven och köpa en kopp kaffe i retur. Istället får man helt enkelt köpa något. En slät kopp bryggkaffe byts mot ett par jävla hipsterjeans för tvåtusen spänn. Allt på grund av den där Mauss.

Katarina: Ja just den här logiken sitter väldigt djupt i oss människor, i alla fall hos de flesta av oss. Det finns ju de som säger “men jag bara älskar att ge, jag vill inte ha något i retur”… men den som får av den som “älskar att ge” tvingas likväl in i en återgäldsrelation med den givmilde givaren. Skuld skapar band mellan människor och finns djupt inbäddad i alla sociala relationer. Men det är ändå väldigt roligt tycker jag att du har suttit där i soffan hos en hipster och druckit java med dina teoretiska referensramar och funderat på att gå och köpa en kopp kaffe på seven-eleven. Själv tänker jag på det säljparty jag var bjuden till för några veckor sedan. Då bjöds det på mat och dryck och sedan skulle säljaren demonstrera sina varor. Men eftersom alla som var på “partyt” redan var lite runda under fötterna och inte ett dugg intresserade av säljaren och dennes varor blev det en väldigt konstig stämning.

Jacob: Man kan se att just gåvodynamiken har utnyttjats i den typen av säljsituationer där just en viss förvirring kring hur man ska definiera en viss situation används för att få folk att lätta på plånboken. Det klassiska exemplet här är ju Tupperwarepartyn, där alltså någon bjuder hem sina vänner på lite fika eller dylikt och samtidigt agerar agent åt ett företag. Än en gång har man alltså blivit bjuden på något och det råder förvirring kring hur man ska återgälda. I vanliga fall bjuder man tillbaka, men här förväntas man istället köpa något. Gör man inte det kan det bli lite kymig stämning, och det vill vi ju till varje pris undvika. Särskilt bland vänner.

Katarina: Jag ska ha Tupperwareparty när jag fyller 50, men du får inte komma eftersom jag vet att du inget köper!

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Men för helvete, en mobillåda!?

Jacob: Jaha, så har det mediala spektaklet “Årets julklapp” i regi av HUI Research ägt rum igen. I år blev det mobillådan som levde upp till kriterierna att “representera den tid...

21 November 2019

Ren och skär symbolisk konsumtion – att lysa med lånta fjädrar

Jacob: Ibland tänker jag att folk faktiskt borde läsa mindre… eller åtminstone läsa färre böcker och faktiskt försöka förstå vad de läser. Att hetstrycka sig igenom viss litteratur så att...

8 November 2019

“Människan är irrationell”-snicksnacket!

Katarina: Är så evinnerligt trött på idén att det är information som leder till att vi människor förändrar beteenden. Fattar att det är en härlig tanke som spelar fint med...

25 Oktober 2019