Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 19 augusti 2022

Stoppa pressarna: media avslöjar knepen!

Jacob: Vet du vad det tråkigaste är med att sommaren är slut? Att det inte längre råder nyhetstorka och att du därmed inte är en lika frekvent gäst i etern! 

Katarina: Ja, det är ju för eländigt att det här valet som alla tjatar om plötsligt står i vägen för viktiga analyser av konsumtionskulturen. Man får ju vara tacksam för att medierna i nyhetstorkan åtminstone varvade inslag om “10 fräscha sommardrinkar” med lite antropologiska insikter. Är det något annat du reagerat på i sommar?

Jacob: Ja, en grej som fick stort genomslag under sommaren var avslöjandet om att det numera råder “krympflation”, vilket innebär att producenter minskar förpackningar och säljer dem till samma pris och därmed smyghöjer priserna. DN satte till exempel rubriken matindustrins knep som lurar dig på pengar” och målar således upp bilden av att det är något fuffens som råder, som journalisterna härmed avslöjar. Liknande avslöjanden ser vi från gång till annan när grävande journalister avslöjar hur butikerna får oss att “omedvetet handla mer” eller hur vi förleds att göra konstiga köp på rean.

Katarina: Det är väl bra, att journalisterna avslöjar detta så att konsumenterna blir mer medvetna? 

Jacob: Absolut. Inget fel i sak. Det jag reagerar på är hur det målas upp som avslöjanden, som att det är något fuffens som företagen och butikerna sysslar med som en skicklig journalist fått nys på och nu kan avslöja. Saken är dock den att en inte obetydlig del av utbildningar i ämnen som reklam & pr, marknadsföring och retail management går åt till att lära ut just sånt här. Det är inga hemligheter utan står att läsa i den kurslitteratur som studenterna läser på våra universitet och högskolor. Bakom dessa strategier finns dessutom mängder av vetenskapliga studier där man i experiment efter experiment testar vad som får presumtiva kunder att handla så mycket som möjligt. Forskningsbaserad undervisning. Hallelujah! 

Katarina: Herregud, ibland tänker jag att vi har mycket gemensamt – företagsekonomer och antropologer – men så hör jag sånt här och inser att det trots allt är som de säger, de vise männen, att företagsekonomer är från Mars och antropologer från Venus.

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Är du perfekt lille vän?

Katarina: Hörde en så jäkla smart sak häromdagen: “Företag vill ha nöjda kunder, men absolut inte kunder som nöjer sig”!  Jacob: Jaså, det gjorde du? Det är ju jag som brukar...

16 september 2022

Generation Bianca

Jacob: Aspirerar du på att komma in i redaktionsrådet för nyordslistan eller? Du bara sprutar ur dig nya begrepp som fångar samtiden. Inte nog med att du myntat Insightwashing, nu...

26 augusti 2022

Heavy Metal för marknadsförare

Katarina: Va fan har du på dig? Du brukar ha skjorta och kavaj! Jacob: Jag är Sweden Rock. Jag blev plötsligt någon annan en stund och har svårt att lämna det...

16 juni 2022